Op de RVS bovenplaat bevinden zich van achter naar voren een flinke afgeschuinde ‘doos’ met daarin de voedingstrafo’s. Net als bij de VT 850 levert kloppen op deze doos een halve drumsolo op. Importeur Eurogram kan hier trouwens een simpele aanpassing maken. Dat geldt ook voor de netschakelaar en het voedingsstekker gedeelte dat gewoon vervangen moet worden voor een stille en betere. Dan volgen op de bovenplaat twee zeshoekige torens die zeer solide klinken en de beide eindtrafo’s bevatten. Helaas is de boel niet 1-2-3 te openen om eens precies te zien wat er nu in zit. En dan aan de voorkant staat een neorevolutionair ogend bouwwerk dat een groot koelblok is met ribben waardoor de beide 300BXLS’sen schitteren. Al snel blijkt de noodzaak van de koeling, de buizen worden knap heet. Voor de rest is er weinig of niets te zien aan deze versterker. Naar verluid heeft KR een geïntegreerde schakeling gebruikt als voortrap, maar hoe deze is gekoppeld aan de eindtrap – elco, trafo? – is niet te zien. Dan maar luisteren.
 De eerste opname, Water Lily’s Philadelphia Symphonic, klinkt niet zoals we gewend zijn. Het laag is mooi en stevig, goed gecontroleerd, maar het hoge midden en hoog zijn schel. Dan maar iets heel anders, Jimmy Buffett’s Fruit Cakes. Ook hier weer dat schelle. Het is geen vervorming, maar puur klank. Wat doen we daaraan?
Het is dus tijd om de installatie te tunen. Aan de Antares valt niet veel te tunen. Aan de digitale kant ook even niet, maar we hebben wel een paar Siltech MXT Paris interlinks ter beschikking. Dit zijn heel bijzondere kabels die Edwin van de Kley heeft ontwikkeld. Door een combinatie van koperen, zilveren en gouden aders – in totaal zo’n 165 van 0,3mm doorsnee – door op een bijzondere manier om elkaar heen te wikkelen ontstaat een kabel met de beste eigenschappen van elk van deze materialen en dat voor een alleszins schappelijke prijs. Dus deze kabels er tussen ook al zijn ze niet eens ingespeeld. En ja hoor, direct is het verschil te horen. De combinatie AN zilver en Antares was hier de boosdoener en de Siltech kabel past hier prima. Het geluid is niet dof geworden of zo, het scherpe is gewoon weg. Hier blijkt maar weer eens het belang van een afgewogen kabel opzet. In onze eigen installatie is nog maar heel weinig koper in de signaalweg te vinden omdat alles puur zilver is – de eindtrafos van de Meishu zijn de volgende!
 De fantastische Water Lily opname gaat weer de speler in en de meester hand van Kavi Alexander (links op de foto – © Soundstage Live) achter de knoppen is weer duidelijk hoorbaar. Het gemak waarmee de 300BXLS’en in de Meishu al van zich lieten horen is in de Antares misschien nog wel duidelijker omdat de bias spanning hoger is en de eindtrap een dikke 20 Watt kan leveren – liever niet met de 105 dB gevoelige Duo’s. Duidelijk is dat de Antares opgebouwd is met uitstekende componenten en dan met name de eindtrafo’s die voor een belangrijk deel het geluid bepalen in een SETZNFB opstelling. Voor iedereen die een fantastisch 300B geluid wil en niet beperkt wil zijn in de keuze van een luidspreker systeem is de Antares 300BXLS zeker gezien de zeer gunstige prijs en lange levensduur van de gebruikte buizen, een eersteklas aanrader. Nu maar wat verder luisteren.
Gebruikte apparatuur: CEC TL5100 CD loopwerk KR VT 850 mono blokken KR Antares TacT RCS 2.0 room correction systeen Audio Note No-Filter d/a converter Audio Note Meishu 300b SET gemodificeerde versterker Avantgarde Acoustic DUO silver luidsprekers Audio Note AN-J silver luidsprekers Bekabeling: bekabeling is allemaal puur zilver Accessoires: diverse netfilters |