REVIEWMJ Acoustics

MJ Acoustics Pro 50

Jan de Jeu | 13 juni 2002 | MJ Acoustics

May I have your votes please?

Zoals gezegd zijn Mason en Jefferis het eigen bedrijf begonnen omdat zij vonden dat tot op dat moment goede bas reproductie alleen bereikbaar was voor een grote som geld. Gelet op de bedragen die zij voor hun producten vragen kan ik concluderen dat zij zeker geslaagd zijn in het neerzetten van concurrerende prijzen. Vergelijk ze bijvoorbeeld maar eens met de, eveneens uit het Verenigd Koninkrijk afkomstige, exemplaren van REL. Maar niet alleen de prijs zal de consument aanspreken. Ook de geboden lucht, ruimte en het laagste laag, zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin, beantwoordt aan de gestelde verwachting. Zeker wanneer de sub ingezet moet worden in een kleine tot middelgrote kamer. De verwachting was in mijn geval hoog gespannen na de overtuigende, zeer recente ervaring met een subwoofer die ruim tweeëneenhalf maal het bedrag op moet brengen dat de Pro 50 bij aankoop op de kassa aan laat slaan. Wanneer ik uitsluitend kijk naar de performance dan zou ik in mijn eigen systeem nog steeds de voorkeur geven aan de nog wat transparanter klinkende Sonus Faber Gravis B1. Kijk ik echter naar de prijs / kwaliteit verhouding van deze subwoofer dan is hij denk ik nauwelijks te verslaan en ben ik, ondanks het feit dat het jaar nog maar enkele maanden oud is, geneigd hem nu al te bombarderen tot het audio koopje van het jaar. Nu ik hem eenmaal gehoord heb moet mij nog één ding van het hart voor hij voorgoed mijn woonkamer verlaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit in verkleinwoorden over hem gesproken heb. My sincere apologies, old chap!

Gebruikte apparatuur
CEC TL 5100 belt drive cd transport
North Star model 3 24/96 DAC
North Star model 4 24/96 upsampler / anti jitter device
Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Rega RB300 arm en Clearaudio Sixstream interconnect
Clearaudio Victory H MC element
Clearaudio Basic phono voorversterker in MC stand
Densen Beat B100 geintegreerde versterker
Densen Beat B300 eindversterker
Sonus Faber Concerto luidsprekers
Sonus Faber fixed stands
MJ Acoustics Pro 50 subwoofer serienummer Pro50BS-2002-2050
Interlinks: Siltech G3: ST18, ST48, SQ80, StraightWire Encore, Profigold
Digitale interlink: Oehlbach, Audioprism
Gebalanceerde digitale interlink: Gotham GAC-2
Speakerkabel: Straightwire Encore
Accessoires: USM Haller audiorack, Standesign muurbeugel, Harmonix tuning feet, rubber dempers, Audioprism Blacklight, Purist audio design system enhancer, Artspeak De Mat, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, granieten platen, Master Wire Tweak, Gryphon Exorcist, AH! AC noise killer, Audio Agile Clear 2 lichtnetfilters, Schaffner filter, Lapp netkabels, van Medevoort polechecker, aparte audiostroomgroep

Gebruikte CD’s 
Patricia Barber. Café Blue. 1994. Blue Note / Premonition. 7243 5 21810 2 5. 
Chet Baker. Chet. Gold CD Analogue Productions. CAPJ 016. 
Diana Krall. Love Scenes. 1997. GRP Records Inc. Impulse. Imp 12342. 
Ana Caram. Bossa Nova. 1995. Chesky. JD 129. 
Leny Andrade. Maiden Voyage. 1994. Chesky Gold CD. JG90113. 
Holly Cole Trio. Don’t smoke in bed. 1993. Alert Music Inc. Z2 81020. 
Evelyn Glennie. Rebounds. 1992. RCA Victor Red Seal. 09026-61277-2. 
Eagles. Hell freezes over. 1994. Geffen Records. 424 725-2. 
The Weavers. Reunion at Carnegie Hall 1963. Gold Limited Edition. 1987. Analogue Productions. APFCD 005. 
Miles Davis. Live around the world. 1996. Warner Bros. Records. 9362-46032-2. 
Herman van Veen. In vogelvlucht. 1987. Polydor BV. 833 240-2. 
Lori Spee. Promises. 1997. Sony Music entertainment. EPC 487258 2.

Gebruikte LP’s
- Ella Fitzgerald & Count Basie. On the sunny side of the street. Verve Records. V6-4061.
- Miles Davis. Cookin’ with the Miles Davis Quintet. 1984. Fantasy Inc. OJC-128 (Prestige 7094).
- John Coltrane Quartet. Ballads. 1963. Jasmine under license from MCA Records. JAS 37.



EDITORS' CHOICE