REVIEWMJ Acoustics

MJ Acoustics Pro 50

Jan de Jeu | 13 juni 2002 | MJ Acoustics

MJ Acoustics Pro 50

Aan het eind van de eerste dag van de 2002 editie van de Doelen Lente Hifi Show vraag ik me, met de maten van de Italiaanse subwoofer nog in mijn achterhoofd, af of de doos die me zo meteen overhandigd zal worden wel in de achterbak van mijn auto zal passen. Wanneer ik echter zie om welke doos het gaat haal ik opgelucht adem. Deze is echt veel kleiner. De doos weegt ook maar 10 kilo en eenmaal thuis aangekomen draag ik hem zonder problemen mijn huiskamer binnen. Uit de doos blijft er nog slechts 8,5 kilo schoon aan de haak over en de maten zijn al even bescheiden. Met een breedte die net als de diepte slechts 278 mm meet, en de geringe hoogte van 332 mm, valt het op vier zwarte pootjes rustende kubusje in het niet op de grote dikke granieten plaat die er nog ligt als overblijfsel van het Italiaanse subwoofer avontuur. De grootte, of eigenlijk kleinte, maakt dat ik onwillekeurig geneigd ben om in verkleinwoordjes over de Pro 50 te gaan praten.

Ik zou me dan ook voor kunnen stellen dat hij hoog scoort bij de echtgenotes van potentiële kopers en dat ze hem een “schatje” vinden. Met deze maten is hij namelijk heel eenvoudig te integreren in het interieur. Mede omdat hij verkrijgbaar is in diverse uitvoeringen; standaard is de Black Satin finish maar er zijn ook silver, cherry wood en rose wood uitvoeringen leverbaar. Ik had gerekend, en gehoopt, op een standaard uitvoering maar in plaats daarvan staat er nu een, in mijn interieur althans, ernstig detonerend exemplaar dat uitgevoerd is in een overigens zeer fraai aangebrachte Real Wood Veneer. Dat hij niet bij alle partners goed scoort blijkt wanneer mijn echtgenote later op de avond thuiskomt. In eerste instantie loopt ze er langs zonder dat ze hem opmerkt. Wanneer ze naast mij zit en ik haar er tenslotte op wijs richt ze langzaam haar groene ogen op het glanzende kastje dat vervolgens onder haar misprijzende blik nog kleiner lijkt te worden. “Van mij mag je die grote kopen”. Inderdaad, ik heb een unieke vrouw. En nee, ze heeft geen zus.

Aan de achterkant vier draaiknoppen van een degelijke kwaliteit met als meest linkse de faseknop. De fase is traploos instelbaar van 0 tot 180 graden en ook de daarnaast geplaatste draaiknop, die het kantelpunt bepaalt, is traploos instelbaar, in dit geval van 40 tot 240 Hz. Daarnaast de draaiknop voor het traploos instellen van de low level gain met daaronder de gold plated RCA connectors van de low level input. Naast de low level gain knop eenzelfde knop voor de high level gain met daarnaast de bijbehorende gold plated speakon connector. Zelf maak ik bij de test gebruik van de low level aansluiting.

De duurdere subwoofers van MJ Acoustics kennen nog een derde manier van aansluiten, namelijk via XLR gebalanceerd. Rechts onderaan nog het IEC aansluitpunt voor het meegeleverde standaard netsnoer en de power switch met bijbehorende LED. De gesloten kast is opgebouwd uit MDF delen van 18 en 25 mm dikte en de naar beneden afstralende woofer is een ultra long throw driver (2x 1 inch!) met een doorsnede van 20 cm die zijn signaal krijgt van een 50 Watt rms, 80 Watt piek, Mosfet power amplifier. Het frequentie bereik loopt van 15 tot 240 Hz. De subwoofer heeft verder een A.S.P (automatic speaker protection) circuit dat de output en de input van de versterker controleert en clippen voorkomt. Dit is zodanig afgesteld dat de beveiliging pas geactiveerd wordt op een punt dat voorbij het dynamische bereik van de versterker ligt waardoor het dynamische bereik dus niet beperkt kan worden. De verkoopprijs is 595 Euro.

Building a system

Op de daarop volgende avond sluit ik de subwoofer aan op mijn installatie. De regelmatige lezer van mijn recensies kan deze alinea overslaan want hij weet al dat ik een vrij harde luisterruimte heb van vijf bij vijf meter en dat mijn installatie voor het analoge bron gedeelte bestaat uit de Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met Rega RB300 arm en Clearaudio Victory H MC element welke middels een Clearaudio Sixstream interconnect verbonden is met de Clearaudio Basic phono voortrap. Het Siltech ST-48 interconnect transporteert het signaal naar de Densen B100. Het belt drive cd transport TL5100 van CEC is middels Gotham GAC-2 gebalanceerd verbonden met het North Star Model 4 upsampler annex anti jitter device en de North Star model 3 24/96 DAC. Vandaar loopt het signaal via een Siltech SQ80 naar de Densen B100. De B100 levert middels StraightWire Encore het signaal aan de tweeters van de Concerto’s en de Densen B300, die middels Siltech ST-18 met de Densen B100 verbonden is, levert eveneens met StraightWire Encore het signaal aan de woofers van de Sonus Faber speakers.

De granieten plaat waarop de Pro 50 staat ligt wederom ruim een meter rechts van, en schuin achter, de rechterspeaker. Middels een verloopstukje dat het pre-out signaal bij de Densen uitgang splitst kan zowel de B300 als de Pro 50 aangesloten worden. De interlink naar de subwoofer is een eveneens door Music Matters ter beschikking gestelde Profigold van vier meter lengte. Doordat ik slechts twee meter nodig heb ben ik genoodzaakt om de rest los op de vloer te leggen in een patroon dat me doet denken aan de tagliatelle nero maaltijd die ik gisterenavond bereid heb. Ruimer uitleggen kan echter niet omdat ik dan in aanraking kom met netsnoeren.

Mijn eerdere ervaring met het instellen van een subwoofer had me al geleerd dat ik gelukkig niet zo’n moeilijke kamer heb waardoor ook nu het afstellen vrij snel afgerond kan worden.

 






EDITORS' CHOICE