REVIEWT+A

Review T+A - Opstellingen

René van Es | 27 oktober 2015 | T+A

De twee T+A apparaten zijn in verschillende opstellingen gebruikt. De kleinste set bestaat naast de G 2000 R platenspeler uit een Bluesound Node streamer met een NAD M51 D/A converter, waarmee ik de PA 2500 R versterker gebalanceerd van signaal kan voorzien. Achter de versterker zitten Simply Audio luidsprekerkabels naar een paartje Harbeth P3ESR monitor luidsprekers op TonTräger stands. De tweede set gebruikt een combinatie van de NAD M50/M52 digitale muziekspeler met Metrum Acoustics Pavane DAC als bron. De luidsprekers zijn de fact.12 van PMC, aangesloten met Crystal Cable Speak Reference. In beide sets gebruik ik dezelfde Van den Hul gebalanceerde interlinks tussen de DAC en de versterker.

De kleine set 
Laat ik beginnen met de kleine set, waar de T+A versterker de Harbeth ruim van vermogen kan voorzien, iets dat helemaal zo gek niet is gezien het super lage rendement van deze Harbeth. Ik zag kans de VU meters op de versterker de 100 Watt pieken per kanaal aan te laten wijzen. Op de speler ligt een LP van Jacintha waarop zij met een snelheid van 45 toeren het mooie Willow Weep For Me zingt. De met veel zorg opgenomen plaat laat een geweldige tenorsax horen op het linker kanaal. Rijk aan dynamiek en levensecht qua klank. Midden tussen de speakers, die zelf in hun bescheidenheid uit beeld verdwijnen, staat de stem van Jacintha. Mooi op de juiste hoogte, warm en sexy. De lage tonen zijn uiteraard beperkt door het fysieke formaat van de luidsprekers, maar op momenten dat ze krachtig zijn opgenomen geeft de T+A versterker ze alle ruimte en stuwt de Harbeth tot een onverwacht goede prestatie.

Kernwoorden zijn grip en kracht op de woofer. De platenspeler met zijn Clearaudio arm en element geeft alle gelegenheid om details door te geven, waarschijnlijk mede te danken aan de ingebouwde phono versterker, die zonder een spoor van ruis of brom zijn werk doet. Het is in dat opzicht beslist één van de meest stille combinaties die ik ooit heb gehoord. Als in een volgende track de bas meer aanwezig is en een vibrafoon rechts naar voren komt, zit ik puur te genieten van de muziek. Als ik opkijk van mijn aantekeningen en mij realiseer hoe klein de luidspreker is, dan moeten mijn hersenen even in een hogere versnelling om te kunnen begrijpen waar dat schitterde laag van de bas uitkomt. Nee, er staat geen subwoofer, er staat een geweldige combinatie te spelen.

De kracht van een Harbeth is grotendeels het middengebied en de weergave van de menselijke stem, ik kan niet anders stellen dan dat het MC element in de arm dat aspect ten volle weet uit te buiten. Jacintha verdwijnt nergens tussen de instrumenten, haar stem heeft een natuurlijkheid en verstaanbaarheid die zelden aan te treffen is. De platenspeler lijkt misschien geen super high end speler met zijn strakke uiterlijk, hij is het wel. Vinyl adepten verwachten vaak oneindige instelmogelijkheden en veel magie om een plaatje te kunnen draaien, dit is het bewijs dat het ook gebruiksvriendelijk perfect kan klinken.

Als ik in een later stadium de platenspeler aansluit op een Exposure voor-eindversterker combinatie, blijft die indruk volledig overeind. T+A met T+A is een gelukkig huwelijk, maar de apparatuur is niet eenkennig en gaat graag eens vreemd. Voor die tijd laat ik de weergave-keten flink spetteren met een oude direct-to-disc van Thelma Houston & Pressure Cooker. De gortdroge opname hakt de kamer in, staat als een huis en knalt van de dynamiek. Het Sheffield Lab label staat bekend om de klappen die uit de speakers komen, nou met T+A is dat niet anders. Het bewijs dat een goede bron en een krachtige versterker een kleine luidspreker tot grote prestaties weet te verleiden. 

MERK

EDITORS' CHOICE