Hoewel het leeuwendeel van de tracks op Rattle That Lock prima in elkaar zit, haalt het album het niet bij het de eerste Gilmour albums. Ook hoeven Pink Floyd fans geen overtreffende trap te verwachten van de betere werken van de band. En dat hoeft ook helemaal niet. Dit album is van David Gilmour en draagt ook diens signatuur. Gelukkig maar. Ook prettig is het feit dat Rattle That Lock een flink stuk spannender en meeslepender is geworden dan zijn voorganger van negen jaar geleden. De paar minder geslaagde of passende nummers halen het gemiddelde niveau ook zeker niet veel omlaag. In zijn geheel beschouwd is de plaat in staat om de luisteraar geboeid te blijven houden, met natuurlijk veel gitaarwerk en muzikale landschappen met Gilmours (en niet te vergeten Polly Samsons) signatuur. DÃt is David Gilmour anno 2015, niet –alweer- een knipoog naar het verleden. Waarvoor hulde.
De persing op Sony/ Columbia klinkt echter minder fraai dan de digitale versie van Rattle That Lock. Of het aan een matige persing of een bewuste keuze om het vinyl extra open te laten klinken ligt, laat ik in het midden, maar sommige tracks klinken zo helder en fel dat alle s-klanken en hoogste tonen oversturen*. Het ergste hoorbaar tijdens de track A Boat Lies Waiting, gevolgd door In Any TongueÂ
en The Girl In The Yellow Dress.Â
Ook zijn niet alle groeven vrij van ruis en storende artefacten. Zonde, want het doet afbreuk aan de muzikale beleving van de plaat. En aangezien de digitale download die er bij de fraai uitgevoerde gatefold cover inclusief boekwerk slechts een MP3-bestand omvat, valt daar ook niet veel winst te behalen. Het schijnt dat er meerdere versies van deze persing op de markt verschenen zijn en waarschijnlijk verdient een goede luisterbeurt voor aanschaf of het bezoeken van een servicegerichte platenzaak de voorkeur. Ik ga het door mij gekochte exemplaar in ieder geval omruilen.Â
Muziek: 7 ½Â
Klank: variërend van 4 tot 8*
Kwaliteit persing: 5
Label: Columbia/ Sony Music
Speelduur: 51:19 minuten
Website: www.davidgilmour.comÂ
REVIEW
Rattle That Lock Conclusie
Eric de Boer |
18 april 2016
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 26 november 2015