De breedte of houdbaarheid van dat draagvlak is echter een ander verhaal. De consument is grillig, en een hype per definitie van korte duur. Maar nu de gevestigde macht in Hollywood, vertegenwoordigd door de (commercieel gezien) grootste filmmakers Steven Spielberg, George Lucas en Peter Jackson en de studio’s die achter hen staan echter unaniem willen investeren in de 3D-technologie (Spielberg en Jackson zijn momenteel met Camerons speelgoed bezig aan de verfilmingen van Kuifje, bijvoorbeeld), lijkt de toekomst ervan volgens het economisch-filosofische principe ‘if you build it, they will come’ een voorspoedige.
En dat geldt niet alleen voor films die nog gemaakt moeten worden. Want nu Cameron bezig is zijn Titanic met terugwerkende kracht volledig om te zetten naar 3D (een proces dat ongeveer veertien maanden in beslag zal nemen), kan een studio als Warner Bros niet lang achter blijven en zal het Lord of the Rings drieluik van Peter Jackson wellicht snel volgen. Als Hollywood’s grootste kassucces én haar meest succesvolle trilogie op termijn driedimensionaal beschikbaar zijn, mag je van een hype al niet meer spreken; het momentum wordt gerekt en het aanbod aanzienlijk vergroot. 3D is here to stay.