De metalen dome is door B&W heel goed in de hand gehouden. Dat blijkt tijdens een viool concert van Mendelssohn uitgevoerd door Maxim Vengerow. Geen randje scherpte te bekennen in het zijdezachte vioolspel. Het concert is niet overdonderend in kracht en volume maar bewijst zich in transparantie en snelheid. De solist staat duidelijk voor het orkest. Het orkest zelf is opgebouwd in laagjes die achter elkaar staan. De kwaliteit van de opname komt sterk naar voren en laat zich eenvoudig vertalen in luchtwervelingen in de luisterruimte bij Snijders. Mijn eigen muziek heb ik meegenomen en ik draai Yamamoto met “Misty” een opname op een JVC XRCD. Voor de opname is de microfoon te dicht in de piano geplaatst wat een harde klankkleur tot gevolg heeft. Ik heb zowel de cd als de lp en beide zijn killers als het gaat om de grenzen van een versterker te bereiken. De cd kan een versterker laten klippen dat het een lieve lust is. De kleine NAP150 doet me echt verbaasd staan. Hoe ver ik de volume regelaar ook open draai, hij geeft geen krimp. De voortschrijding van de techniek in voedingen maakt zich waar. Heel nauwkeurig is de weergave. Op het exacte af. Een monitor kan dan vaak beter dan een grote kast, de 805 verheft het tot een kunst. De percussie ruist op de achtergrond als bladeren aan een boom. Zowel in verfijning als in detaillering gaat deze set heel ver. Zonder zich te verliezen in een steriele analytische sfeer. Een lust voor het oor. Jan Pieter komt met een opname met de titel “Virtual realist”. Een oude Denon cd die jazz bevat met een veelvoud aan instrumenten en geluiden. Dit soort muziek leent zich bij uitstek voor Naim en de duurdere B&W’s. De muziek doet mij denken aan de cd’s van Dave Grusin en zijn lp’s uit de tijd van Sheffield. Het is van die spannende muziek, snel, dynamisch, vrolijk en swingend. Zo zet een set het beste beentje voor. Dat ik wederom verlang naar de power en de ondersteuning van één of meerdere subwoofers mag op mijn conto worden bijgeschreven. We sluiten af met George Benson. Zodra je opnames draait met veel percussie en veel instrumenten zie je de set opbloeien. Ik denk dat speelsheid het beste woord is, gekoppeld aan de live impressie. Het is lichtvoetig en ritmisch. Niet verwonderlijk dat juist jazz liefhebbers bij Snijders veelvuldig Naim kopers zijn. Ik kom nog even terug op de laagweergave van de B&W. Het is niet zo dat de 805 Signature geen laag weergeeft. Die stelling is onterecht. Het laag is duidelijk aanwezig, loopt zelfs redelijk ver door naar beneden en doet dan zonder bonken of zonder de reflexpoort hoorbaar te maken. Strak, gedefinieerd en natuurgetrouw. Waar het “aan schort” is het leveren van fysieke druk. Dat kan ook niet met een woofer van 165 mm in een dergelijke kleine kast. De natuurwetten houden dat tegen al willen veel merken u laten geloven dat dat niet waar is. Wie de klap van een pauk wil beleven, moet uitwijken naar grotere conusoppervlakken. Waarbij aangetekend dat een bescheiden doch aanwezig laag te prefereren is boven een te veel aan laag. De 805 Signature leeft met de beperking maar is in zijn klasse uitermate uitgewogen en compenseert op vele manieren de kleine afmeting door een groot beeld neer te zetten.
De set
Laten we wel wezen, de set die staat te spelen is niet goedkoop. Het forse prijskaartje mag u terug verwachten in kwaliteit. En dat laat de set dan ook horen. De combinatie die voor zover ik weet behoort tot de favorieten van Snijders HiFi overtuigt op vrijwel elk punt. Slechts de druk in de lage regionen is aan de zwakke kant. Niet in kwaliteit, maar in kwantiteit. Te prefereren ten opzichte van een teveel aan laag, dat wel, maar het maakt stemmen en impact te licht naar mijn smaak. Velen zullen daar anders over denken en de set accepteren zoals hij is. Met alle muziekplezier die er geboden wordt. Wie meer wil kan altijd uitwijken naar een subwoofer. Die moet dan wel snel, ongekleurd en dynamisch zijn om mee te kunnen spelen met Naim en B&W Nautilus 805 Signature. Maak niet de fout een slome goedkope sub ernaast te zetten want dan doet u fors afbreuk aan het geheel. Voor mij was de kennismaking met Naim en B&W in deze opstelling een verrassing. Zoals de mensen van Snijders ze weten te combineren, met de basis elektronica van Naim, is het een pakkend geheel dat op hoog niveau muziek staat te maken. Zowel met klassiek, als met jazz als met pop. Gaaf! Het opent mijn ogen. Omdat ook mijn muzieksmaak vaak richting licht werk en jazz gaat zou deze combinatie het thuis best eens mogen proberen. Grote kans dat hij blijvend overtuigt.
Met dank aan het personeel van Snijders dat mij op een plezierige en gastvrije wijze liet kennismaken met een paradepaardje uit de huismerken stal.
De set:
Naim CD5 cd speler    1950 euro
Naim NAC112 voorversterker   1150 euro
Naim NAP150 eindversterker   1350 euro
Naim Flat-Cap2 voeding    890 euro
Naim NACA5 luidspreker kabel (13 euro/meter)Â Â Â Â 70 euro
B&W Nautilus 805 Signature   3700 euro (paar)
B&W Stand 805Â Â Â Â Â 540 euro (paar)
Totaal (exclusief rek, inclusief interconnects)Â 9650 euro
Â