Focus op de klant
LCI blijft met beide benen op de grond als het gaat om home automation. Alles is mogelijk maar over het algemeen weet LCI de klant ervan te overtuigen zich te focussen op eenvoudig en éénduidig gebruik, comfort en “quality of life”. En zich niet over te geven aan gimmicks als de fantasie op hol slaat. Sommige dingen moeten mensen gewoon zelf blijven doen. Zoals het eten in de oven in de gaten houden.
Achter LCI staan mensen die met niets anders bezig zijn dan het zich eigen maken van het nieuwste van het nieuwste op het gebied van home automation en het uitvoeren van projecten. Het begint bij een geautomatiseerd offerte traject. Dan de planning en de logistiek. Het programmeren van de software. Het koppelen van alle mogelijke apparaten. De installatie zelf en de nazorg. Neem nu eens de software voor de besturing. Een apparaat dat ingezet kan worden voor home automation moet beschikken over een interface waarmee het apparaat bestuurbaar is. Veelal gebaseerd op RS-232 interfaces. Maar zoveel hoofden zoveel zinnen en lang niet elk apparaat reageert op gelijke commando’s. Dus heeft een klant een specifieke eis, dan test de ontwikkel en software afdeling van LCI het apparaat uit en schrijft de besturingssoftware. Op een zodanige manier dat de software naar de gebruiker toe past binnen de menustructuur van de touch screens of remote controls. Of het nu gaat om de Linn KISTO system controller, een plasma scherm of luidspreker instellingen. Of over verlichting of klimaatbehandeling.
Maar met de software en de hardware ben je er nog niet. Bouwkundig advies is nodig om het geheel zo naadloos mogelijk in huis aan te brengen. Onzichtbaar en weggewerkt in panelen of muren. En wat te denken van de kabels. Omvangrijke projecten vragen om kilometers kabel. Voor het grootste project tot nu toe is 13 kilometer kabel in één enkel huis neergelegd. Een belangrijke management taak is het bewaken van partner overeenkomsten, het aansturen van onderaannemers, het regelen van de aansprakelijkheid en project management. En vergeet niet dat de boete clausules in de bouw erg zwaar kunnen zijn. Miscalculaties in middelen of tijd kunnen vergaande financiële gevolgen hebben. Om met home automation aan de slag te kunnen is de techniek en kunnen calculeren alleen niet afdoende. Op elk terrein moet LCI de vinger aan de pols houden door het volgen van cursussen, beursbezoeken, bezoeken van leveranciers bijeenkomsten en de regel- en wetgeving in de gaten houden.
LCI is zoals eerder gememoreerd dealer van Latham Audio. Dat gaf in de markt enige verwarring. Immers Malcolm is directeur van beide bedrijven. Toch is deze regeling de meest efficiënte die te bedenken is. LCI krijgt zijn klanten van twee zijden. Ten eerste zijn er de klanten die LCI benaderen via de bouw en architectuur. Die klantenkring wordt op LCI opmerkzaam gemaakt met publicaties in life style magazines. Of de architect neemt contact op met LCI omdat de klant vraagt om home automation. In dit verband kan de architect ook een scheepsbouwer zijn. In ieder geval gaat het om een klantenkring die niet primair uit is op muziek of beeldweergave, maar veel meer op luxe, comfort en veiligheid waarin beeld en geluid een plaats vinden.
De andere categorie klanten vindt zijn of haar weg via de audio speciaalzaak naar Latham. Het eerste contact loopt in dit geval via de dealer, muziek en beeld is de trigger om een samenwerking te starten met LCI. LCI stelt zich nu op als leverancier van diensten en branchevreemde producten en betrekt de dealer in de specificatie van de audiovisuele middelen. Op die manier profiteert de dealer van de technologische, logistieke en installatie technische ervaring van LCI, waarbij de dealer het aanspreekpunt blijft en in voorkomende gevallen eindverantwoordelijk is voor de totale installatie. LCI hanteert daartoe flexibele overeenkomsten die exact beschrijven waar de verantwoordelijkheden liggen. De dealer ondervindt veel steun, juist daar waar investering in kennis van eigen mensen te kostbaar is. Denk maar eens aan het schrijven van software. Dat leer je niet op een achternamiddag, dat vereist een ervaren programmeur. Voor vrijwel elke audio/video winkel is het ondoenlijk een programmeur in vaste dienst te houden. Laat staan ook nog iemand die de kabelplannen uitwerkt, de logistiek doet, de bouwvergaderingen bijwoont en onderaannemers aanstuurt. Door deze werkwijze van LCI ontstaat een win-win situatie voor zowel de dealer als de klant.
Tegen de avond klinkt in de demo ruimte nog steeds muziek die via het Linn KNEKT systeem en her en der ingebouwde luidsprekers wordt weergegeven. Een paar simpele keuzes uit de touch screen menu’s regelen de soort muziek en het volume. Malcolm is en blijft een muziekliefhebber in hart en nieren. Meegaande met zijn tijd en genietend van nieuwe media. Zo merkt hij op dat de DVD een verrijking van muziek is omdat hij niet alleen kan horen maar bovendien kan zien hoe een instrument is bespeeld. Hij luistert liever naar Dave Brubeck via de originele mono opnames dan vanaf de opgepoetste nep stereo die er later van gemaakt is. Puurheid van de muziek gaat hem aan het hart. Uiteraard op een LP12 en een Linn set. Wie appelen vaart ………. Aan de lange middag komt voor mij een eind.
De website www.latham-ci.com
Onderweg naar huis stel ik mij voor hoe het zou zijn als ik via mijn mobiel “thuis” zou kunnen starten. De verwarming aan en later, als ik er bijna thuis ben, de verlichting. In de perfect op temperatuur gehouden wijnkelder wacht een fles Chablis op mijn persoonlijke ontkurken. Muziek klinkt zacht uit verborgen luidspreker systemen, de touch screens tonen gemiste telefoongesprekken. Ik kijk even snel de headlines van het nieuws op de satellietzender. Als het buiten donker wordt sluiten de gordijnen vanzelf. De technische infrastructuur aangelegd door LCI werkt onzichtbaar en onhoorbaar. Alles wat ik hoef te doen is gebruik te maken van de mogelijkheden en mij onder te dompelen in comfort, een aangename leefomgeving en veiligheid. Dat is het doel dat Malcolm Latham zich, samen met alle medewerkers van Latham Custom Installation, stelt voor klanten.
Latham Custom Installation B.V.
Postbus 7
5130 AA Alphen (N.Br.)
Tel. 013 5082414
Fax. 013 5082617
E-mail info@latham-ci.com
Web www.latham-ci.com