Alvorens in te gaan op de techniek in de NAD M2 luisteren we liefst eerst naar muziek. Toch moet ik kort de techniek aanstippen om u te laten begrijpen hoe de M2 in elkaar zit. Het is een volledig digitale versterker, gekscherend gesteld: een digitaal/analoog-converter met een uitgangsvermogen van meer dan 250 Watt per kanaal. Digitale signalen aan de ingang gaan zonder aanpassing de gehele versterker door en pas in de eindtransistoren is het signaal analoog. Analoge signalen zoals die van radio of platenspeler worden aan de ingang van de M2 geconverteerd naar digitaal alvorens versterkt te worden. Het meest voor de hand ligt daarom het kiezen van cd’s, immers de signaalweg is zo het kortste en omzetting vindt slechts één maal plaats.
Een cd die ik de laatste tijd heel veel gebruik is Breaking Silence van Janis Ian. Vooral Walking On Sacred Ground is zeer geschikt om zaken als dynamiek en attaque te herkennen. Ik kan u zeggen, het ontbreekt de M2 totaal niet aan dynamiek of snelheid. Het slagwerk hakt er echt in. Waarbij de stem boven de band uit blijft staan en niets, helemaal niets, dichtloopt of versmeert. De lage tonen hebben ritme en blijven onderscheidend, het ritme zit er vol in, het geheel heeft een hoge mate van levendigheid. Detailweergave gaat een stap verder dan ik tot nu toe hier thuis heb kunnen bereiken met geïntegreerde cd-spelers of losse d/a-converters. Details of niet, het zijn de snelheid en de attaque die het meeste imponeren. Dat gecombineerd met de power die de M2 kan leveren, maakt dat mijn Focals het luidkeels uitzingen van plezier. Het maakt de M2 tot een geducht powerhouse waar de concurrent een harde dobber aan krijgt. Geen seconde is de M2 in de problemen te brengen. Mocht u al bedenken dat de versterker “wel zal klinken als al die klasse D dingen” dan zit u er ver naast. Eerlijk gezegd is de stap tussen buizenversterkers van Manley of PrimaLuna en de M2 helemaal niet zo groot. Een M2 klinkt namelijk verre van digitaal, kaal of analytisch. Hij heeft wel een groot oplossend vermogen, is detailrijk en vervorming is vele malen lager. Hij blijft neutraal en biedt een haast eindeloze kracht. De ideale versterker? Je zou het haast gaan denken.
Met Melody Gardot in het loopwerk is het vanaf de eerste tonen duidelijk: intimiteit tussen de zangeres en de luisteraar is mogelijk in een digitale keten. Ze dendert je ziel binnen, neemt bezit van je gedachten, maakt de dag zonnig en warm. Het is lastig te beschrijven hoe de muziek zo intens vanuit de kern wordt weergegeven. Wollig taalgebruik is niet voldoende. Er is keihard gemak, neutraliteit in de goede vorm, er zijn details, het voornaamste, het klinkt absoluut alsof een mens staat te zingen, begeleid door levende muzikanten. Niks ingeblikt, volledige vrijheid om te komen tot een maximale expressie. Overdreven? Ik vind van niet. De NAD M2 is daarmee niet ineens gekozen tot de enige goede versterker op aarde en evenmin tot de beste. Het is wel een heel erg goede versterker die verrast in de prijsklasse met de neergezette prestatie. Een versterker die het leven van een muziekliefhebber heel aangenaam maakt, die zorgeloos en eindeloos plezier geeft.
De prestatielijn zet zich voort met andere soorten muziek. Breekbare kleine barokwerken behouden hun breekbaarheid. Het gepriegel op een klavecimbel is zo mooi en zacht metalig als maar kan zijn. Vioolspel heeft die unieke combinatie weten te behouden van muziek en (heel oneerbiedig gesteld) kattengejank. Cello, waar ik zelf erg van kan genieten, heeft dat schone zoevende en de diepe treurigheid die kenmerkend is en toch ineens kan omslaan in vreugde. Luister u maar eens naar een mooie vertolking door Pieter Wispelweij. Big band: het schettert er uit. Jazz spettert. Telkens als een stem in het spel is, ben ik nog het meest geraakt. Lange tijd heb ik rondgelopen met het idee dat slechts een EL34 buis daar het patent op had. Natuurlijk is dat niet waar, maar dat een digitale versterker daar zo dicht bij kan komen is voor mij een verrassing. De menselijkheid die door de M2 wordt teruggebracht in stemmen is heel bijzonder, zeker in deze prijsklasse. Omgeven door zoveel rust, stilte en vrijheid van vervorming dat de stem nog eens extra voor het voetlicht is gebracht. Werkelijk heerlijk om zo naar cd te luisteren.