REVIEW47 Labs

47 Laboratory 4717 Shigaraki

René van Es | 27 mei 2004 | 47 Labs

Puur en minimalisme

47 Labs (c) XingoHet is niet de eerste keer en het zal niet de laatste keer zijn dat ik slecht tot een conclusie kan komen. De 4717 laat twee indrukken na. Die van zuivere pure schoonheid bij weergave van klassieke werken tot aan voor mij minder boeiende pop muziek. Waar klassiek mij continue betrok tijdens de uitvoering dwaalden mijn gedachten onder de pop muziek nogal eens weg. Wie weet mis ik een bepaald soort kleuring waar ik in de loop der jaren aan gewend ben geraakt. Mogelijk is de match met de rest van de set niet optimaal. Ik draai 90% pop en 10% klassiek. Zou het andersom zijn dan was de 4717 bijna kritiekloos door de test gekomen. Opvallende zaken waren de enorme transparantie, niet waarneembare vervorming, de puurheid in de weergave, wel het vermogen ver in de diepte weer te geven maar minder in de breedte, de snelheid en de dynamiek omvang. Het beste kan ik elke lezer daarom raden zelf een oordeel te vellen over dit minimalistische design. Grijpt het u dan bent u spekkoper want ik heb zo het vermoeden dat u heel veel geld extra moet uitgeven om dit niveau te halen. Maar evenzeer kan ik begrijpen dat de 4717 u niet geheel aanspreekt. Vergeet wat erin zit. Ga niet prijskaartjes aan hoeveelheid componenten hangen, dat is zinloos. Het is mij bijvoorbeeld een volslagen raadsel hoe je met zo weinig componenten twee grote speakers zo hard kunt laten werken zonder ooit gas te kort te komen. Maar toch gebeurt het. Geniet eenvoudig weg van de weergave. Proef van Japan. En geef de versterker de tijd op niveau te komen. Gewoon aanzetten en een paar maanden vergeten. Laat hem maar zachtjes rijpen. De 4717 is een Bonsai, gecultiveerd tot in perfectie.

 

Prijs:
47 Laboratory 4717 Shigaraki:  2000 euro

Importeur:
Audio-Cube
Telefoon 030 2333185
E-mail mail@audio-cube.nl
Web www.audio-cube.nl

Gebruikte apparatuur: 

Garrard 301 motor unit op DIY console met Pro-ject 9” carbon fiber arm
Benz-Micro Glider L2 low output MC element
Linn Linto phono amp
Teac VRDS-T1 CD loopwerk met Tentlabs XO 3/5 en XO Supply modificatie
Monarchy Audio DIP Upsampler sample rate converter
Assemblage D2D-1 sample rate converter (als anti jitter box)
Apogee Mini-Dac d/a converter
Magnum Dynalab MD-90 tuner
47 Laboratory 4717 Shigaraki geïntegreerde versterker
Focal/JMlab Electra 926 luidsprekers
Interlinks analoog: Siltech Mxt Prof. Series New York, Siltech SQ-88 Classic, Crystal Cable Connect
Interlinks digital: Apogee Wide-Eye
LS-kabels: Siltech LS-110 Classic, Crystal Cable Speak Reference
Netsnoeren: Kemp, Lapp, rubber, Siltech SPX-30 Classic, Sign PC-150, Crystal Cable Power Reference
Netspanning: Kemp Elektroniks Power Source netfilter, ferriet clamps, separate audiogroep
Meubels en stands: Spectral Straight TV915, Target VW1 wandbeugel
Overige accessoires: Acoustic Analysing TVA dempers, VLS spikes, WBT stekkers

Ingezonden mededeling van de importeur naar aanleiding van bovenstaande recensie

Bedankt voor de recensie.

Inspelen van 47 Labs duurt inderdaad erg lang, de losse, rijke, organische klank, die sommigen doet denken aan een Single-Ended triodeversterker, komt pas na maanden. In onze ervaring geeft het gebruikte netfilter een wat schoner geluid, maar gaat het op deze versterker ten koste van de mooie natuurlijke klankleuren en levendigheid. Misschien vallen de verschillen niet direct op maar ze zijn wel belangrijk voor het genieten. Jammer dat de versterker slechts in één systeem is beluisterd. De luisterindrukken zeggen nu meer over de rest van de keten, temeer omdat deze versterker onzes inziens zelf het oorspronkelijke muzieksignaal vrijwel onaangetast laat. Veel systemen komen wat tekort aan natuurlijkheid, klankkleur, coherentie, etc. Een versterker die het signaal wat `opblaast` (voller en grootser maakt), kan deze problemen maskeren. Het nadeel is dat hierdoor wel het maximale niveau beperkt wordt. Alle opnames worden overgegoten met eenzelfde sausje waardoor alles meer hetzelfde gaat klinken. Op langere termijn leer je zo`n versterker kennen qua klank. Je hoort hem door elke LP/CD heen.

Een grootse en krachtige klank moet uit de opname komen, als het echter toegevoegd wordt door een versterker dan zal dat ten koste gaan van o.a. sfeer en intimiteit. Maar dat niet alleen, een degelijke versterker levert ook in aan snelheid en levendigheid. Bijvoorbeeld een harde basskick wordt logger en zal minder "knallen", hij verliest aan impact. Alleen een versterker die puur versterkt en het oorspronkelijke muzieksignaal niet aantast, zal alles kunnen weergeven, zowel groots en intiem, rauw en subtiel, warm en koud, scherp en zacht, etc. Een systeem dat dezelfde filosofie volgt heeft ook geen voorkeur voor een bepaalde stijl. Hij brengt je zo dicht mogelijk bij het origineel met een maximum behoud aan sfeer, emotie, passie, spanning, kracht, dynamiek, levendigheid, tastbaarheid, soundstaging, diepte, natuurlijke klankleuren, klankrijkdom, etc. Zo`n systeem kan je blijven verassen met nieuwe klanken.
 
Veel liefhebbers halen met 47Labs een hoger kippenvelniveau dan met dure, zware klasse-A transistorversterkers, ook met rock/pop etc. Maar dit is geen versterker die met "machogedrag" tekortkomingen in `n systeem zal maskeren. En zoals de legendarische buizencriticus Dr. Harvey "Gizmo" Rosenberg al aangaf is dit zeker geen versterker voor mannen die onzeker zijn over de grootte van hun apparaat.
 
Met vriendelijke groeten,
Wilco
Audio-cube Utrecht

 


EDITORS' CHOICE