REVIEWTeufel

Review: HyperX Cloud Alpha S

Quintijn Bulterman | 05 augustus 2020

HyperX valt onder Kingston en is de gamingtak van het merk. HyperX is een partij die een dikke vinger in de game-pap heeft. Kingston is namelijk sterk aanwezig in de pc-markt, met name qua onderdelen. Denk hierbij aan toetsenborden, muizen, headsets maar ook opslag en ram-geheugen. En niet alleen voor de pc-gamer heeft HyperX mooie spullen voor een betere spelbeleving, ook voor de console gamer voorziet HyperX in controllers en headsets. Dat HyperX gaming ademt, blijkt maar aan de 20 teams die ze sponseren.

HyperX is zo vrij geweest om ons de HyperX Cloud Alpha S op te sturen, met een adviesprijs van 130 euro de meest betaalbare kandidaat in de multitest. De Hyper X Cloud Alpha S is geschikt voor de pc en de Playstation 4. Maar met een 3.5 mm jackplug aansluiting zijn de opties toch iets groter. De HyperX Cloud Alpha S is gebouwd met kunststof en aluminium. In de behuizing bevindt zich een dubbele kamer, die beide gevoed worden door 50mm drivers. Iets wat zal opvallen is de remote. De 3.5 mm kabel, die vast zit aan de headset, kan in de remote worden geplugt. Hiermee krijgen we toegang tot de 7.1 surround functionaliteit, en tevens een usb-aansluiting.

De remote heeft 6 knoppen. In het midden vinden we de knop om 7.1 surround te activeren. Verder een knop voor volume omhoog en een knop voor volume omlaag. De andere knoppen zijn voor direct mute van de microfoon, game en chat balance. En niet te vergeten, de remote heeft gewicht omdat het aan de kabel vast zit. Aan de achterkant zit een clip zodat je de kleine remote kan bevestigen aan bijvoorbeeld je shirt.

Kenmerkend aan de Cloud Alpha S zijn de schuifjes aan de onderkant van de oorschelpen of units. De schuifjes aan de onderkant kennen drie standen: dicht, kleine opening, grote opening. Dat heeft het effect van een baspoort zoals we die ook op speakers kennen, voor een rijkere laagweergave. Het uiterlijk is stoer en het frame draagt hier zeker aan bij. De microfoon is af te koppelen, waardoor je alleen een koptelefoon overhoudt.

Audio

Call of Duty is een favoriet als het gaat om dynamisch geweld. Alles om ons heen ontploft namelijk, vrijwel constant. Juist hier wil je omgeven zijn door het geluid. De optie voor 7.1 surround staat dan ook aan.

Het verschil tussen 7.1 aan of uit is erg groot. Er zit veel meer helderheid en dynamiek in het geluid. Maar de echte kick komt van de schuifjes voor de laagweergave. Voor games met veel actie is de tweede stand het meest indrukwekkend. Het nadeel van zoveel laag is echter de luistervermoeidheid. Na een uur gamen moet je echt een pauze hebben. Voor de ervaring zet je de schuifjes evenwel even compleet open natuurlijk.

Ook bij het kijken van films wil je ondergedompeld worden in de beleving. Er is wel één maar: bij het kijken van een film of serie ben je al snel twee uur zoet. Zeker bij een film zoals Transformers. Je wordt bovendien om de 10 minuten getrakteerd op een stevige portie actie. Met de schuifjes open is dat puur audiogeweld. Het nadeel is wel dat je hersenen een ct-scan nodig hebben. We hebben ervaren dat de beste stand voor films en series de eerste is. Dat geeft dan wel een rijker laagweergave, zonder de extreme luistervermoeidheid.

Vervolgens de muziek. Daar schommelen we een beetje tussen de schuifjes dicht of de eerste stand, wat te maken heeft met de manier waarop je het laag in muziek wil ervaren. We willen bijvoorbeeld geen laag dat blijft meezingen op de melodie, maar veel liever een accurate en snelle weergave. Dat bereiken we door de schuifjes dicht te zetten. Luisteren naar John Mayer, wat een laid-back gevoel moet geven, komt dan goed over. Maar als we muziek zoals The Weeknd luisteren of AC/DC, dan is dat extra laag natuurlijk wel weer lekker. Heel eerlijk, het geeft een iets vertekend audiobeeld, maar je voelt de muziek net wat lekkerder. Overall is de muziekbeleving eigenlijk verrassend goed voor de prijsklasse. Ook bij klassiek; met Lavinia Meijer komen we prima uit de voeten. Het is geen hoogstaande hifi-kwaliteit, maar we hebben het hier ook een een gaming headset van slechts een (hele) dikke 100 euro. Met de schuifjes dicht is er net iets meer aandacht voor de harp. En dat klinkt prima.

De microfoon is los te koppelen en flexibel. Net zoals we bij de Teufel Cage zagen. Dat heeft zijn voordelen. Als we een opname terugluisteren, dat valt daar eigenlijk niks op aan te merken; goed hoorbaar en omgevingsgeluid is laag. Aanslag op het toetsenbord is waarneembaar, al zal dat in de praktijk iets minder zijn; we hebben het heel dichtbij geprobeerd en waren daar wel tevreden over. Het is precies wat je kan verwachten in deze prijsklasse.

Comfort

De hoofdband is netjes afgewerkt. Het kunstleer voelt zacht aan en heeft een goede vulling. Het bestaat uit één geheel. Door de keuze van kunstleer blijft er weinig ruimte voor lucht of verademing. In warme omstandigheden kan dat voor wat zweet zorgen. Dat leer vinden we ook terug op de oorkussens. Deze hebben een licht ovale vorm. De vulling is verrassend goed. Het oorkussen sluit mooi aan op het hoofd, en sluit ook goed af. Dat draagt enorm bij aan de geluidsweergave.

Mocht je nu iets grotere oren hebben, dan is dit waarschijnlijk niet de headset voor jou. Bij ons kwamen de oren al net tegen de binnenkant aan, en was er weinig ruimte over in de oorschelp. De HyperX Cloud Alpha S is de meest betaalbare in deze test. Tuurlijk merken we dingen op die daar op wijzen, maar voor een headset in deeze prijscategorie kunnen we weinig opmerken. Om een voorbeeld te geven: de hoofdband is gestikt en dat zie je lopen. Bij een betere afwerking zijn de naden naar binnen gestikt en zie je ze niet.

Bij de serie Brooklyn Nine-Nine zaten we al snel twee uurtjes non-stop in de serie. De headset zit prima. Ook hier merken dat de druk verdeel wordt over de drie punten, hoofd en beide oren. Het heeft even tijd nodig voordat het hoofd en de headset goed aan elkaar gewend zijn, maar daarna zit de headset ook prima.

Functionaliteit

De omschrijving gaf aan dat de headset allen geschikt is voor de pc. We denken dat met name de 7.1 functie alleen geschikt is op de pc. Want ook als we de HyperX Cloud Alpha S aansluiten met usb op de iPhone krijgen we gewoon geluid. Zelfs de remote werkt deels. Volume omhoog en omlaag is gewoon te gebruiken.

Een game op de mobiele telefoon spelen behoort tot de mogelijkheden. Sterker nog, zelfs de microfoon werkt op de telefoon. Allen de 7.1 functie lijkt niks te doen. In multiplayer games is de knop van direct microfoon mute een zege. Krijg je een belletje, word je geroepen of wil je dat de rest niet mee kan luisteren? Een simpele druk op de knop, dan licht de microfoon met een streep erdoor op, en de anderen horen niks. De software is prima. Het voegt weinig extra toe, dat we al niet met de knoppen konden instellen. De optie van surround bijvoorbeeld.

Het uiterlijk is echt gericht op gamers. Het is dus niet zo dat we deze headset ook naar buiten zouden nemen. Het zou wel kunnen, maar daarvoor mist de HyperX Cloud Alpha S net dat beetje extra, zeker in de afwerking.

Oordeel

De HyperX Cloud Alpha S is een prima headset om mee te gamen en films te kijken. Ook met muziek kunnen we prima uit de voeten. Dat is mede dankzij de schuifjes aan de onderkant van de oorschelp. Hiermee krijgen we meer controle over het laag. Want juist bij games willen we er middenin zitten. Bij films willen we de beleving kunnen proeven. Dankzij de schuifjes heeft de luisteraar hier dus meer controle op. We vinden de prijs-kwaliteitverhouding heel erg goed. Het geluid is prima, het comfort en de functionaliteit ook. Alleen HyperX heeft toch ergens moeten snijden in de kosten en dat zien we dan vooral terug in de afwerking.