REVIEWA Capella

Musical Affairs Auris 1C

René van Es | 08 augustus 2002 | A Capella

Onder het frame komen desgewenst nog spikes of cones. De onderkant van de kast is geheel open en door toepassing van het frame ondervindt de luchtstroom hier geen enkele weerstand. Aan de achterzijde treffen we een 5-tal ronde openingen aan. Daar is te zien dat in de kast geen enkele vorm van demping aanwezig is. Alleen achter de unit treffen we getand hout aan om staande golven direct achter de unit te voorkomen. Een filter is voor PHY-HP breedbandspeakers niet nodig en vanaf de zilveren PHY-HP terminals gaan de kabels rechtstreeks naar de polen van de H21LB15. De kast heeft royale afmetingen van 37 cm breed x 50 cm diep en is ongeveer 107 cm hoog. In totaal weegt de kast maar 11,5 kg. Niet verwonderlijk dus dat als je tegen de zijkant klopt je hetzelfde geluid krijgt als uit de kast van een gitaar of bas. Eigenlijk hebben we het dan ook niet over een luidspreker behuizing, maar over een klankkast die de eigenschappen van de PHY-HP producten ondersteunt. Een kritische afstemming door een vakman is dus een absoluut vereiste. Kastvorm, materiaal en bouwwijze zijn afgestemd met ontwerper Bernard Salabert en voor een klein deel (de vorm) geĂŻnspireerd door Keith Aschenbrenner van Auditorium 23. Tegen meerprijs kan de kast worden gespoten, behandelt met olie of gefineerd. Diverse fineersoorten zijn te leveren en de prijzen voor de afwerking zijn zeer schappelijk te noemen.

Opstelling

De Auris 1C vraagt om de nodige aandacht als het gaat om plaatsen. Uw kamer moet niet al te klein zijn omdat de kast groot is en de twee kasten een eind uit elkaar dienen te staan. Een goed beeld kreeg ik pas als de luidsprekers net iets meer dan 3 meter uit elkaar stonden en op ca. 4,5 meter van de luisterplek. Staan de kasten te dicht bij elkaar, dan komt het geluid niet echt los van de kast. Voor mijn gevoel kon het geen kwaad dat de achterzijde dicht bij de wand stond. Dat leverde iets meer druk in het laag en droeg bij tot het weergeven van diepe frequenties. Hans had graag gezien dat zijn weergevers werden aangesloten met PHY-HP kabels, maar de afstand tussen versterker en kast is 10 meter. Om die reden kozen we in overleg voor mijn Ocos kabels. Wellicht een beperking, maar onoverkomelijk. Als eindversterking is gekozen voor een Audio Note Kit One. Voorzien van 300B single ended triodes. Audio Note levert uitstekende versterkers die met veel audiofiele onderdelen zijn samengesteld. Zo ook deze Kit One. De behuizing van het monster is “monsterlijk”. Niet van enig belang voor het geluid, maar ik heb nooit eerder een dergelijk wanproduct gezien. Voor de Kit One staat mijn Clearaudio Balance voorversterker als schakelunit. Via de tape-out ga ik met een handgemaakte zilveren interconnect (ook van Musical Affairs) naar de Audio Note. Het volume regel ik op de eindtrap zelf. Als signaalbronnen deze twee weken mijn cd speler combinatie (Teac/Monarchy Audio) en mijn tuner (Musical Fidelity). De dvd speler (Marantz) en niet te vergeten mijn platenspeler (Pro-ject, Highphonic, Transrotor). Een complete opsomming van apparatuur en kabels treft u onder de tekst aan. Alles aangesloten op een Kemp Power Source netfilter. Steeds is er voor gezorgd dat de buizenversterker minimaal een uur kon opwarmen voor er serieus werd geluisterd. Voor de goede orde, op mijn eigen Monarchy Audio SE-100 delux eindtrappen klonk de Auris beneden peil. Andersom, de Audio Note op mijn JMLab, was eveneens een slechte combinatie. Al het luisteren is daarom uitsluitend gedaan met de Kit One.


EDITORS' CHOICE