Kemp Elektroniks, in zes stappen rust.

René van Es | 29 december 2001 | Kemp Elektroniks

Eindelijk rust

Zoals met bijna alles op audiogebied heeft het filter en hebben de kabels een inspeeltijd. Ron en Wim claimen hiervoor een maand al lijkt mij dat overdreven lang. Heerlijke bijkomstigheid is wel dat het filter en de kabels lang aangesloten konden blijven. Gedurende een periode van 6 weken is elke dag gebruik gemaakt van de op deze wijze gerealiseerde stroomvoorziening. Ik weet ondertussen uit ervaring dat met name mijn voorversterker (Sphinx PJ 2 Mk I) erg gevoelig is voor het netsnoer en dat ook de dac (Monarchy Audio 22B) goed kan profiteren van een beter snoer. De eindversterkers (Monarchy Audio SM-70) zijn minder kritisch in dat opzicht en waren altijd zonder randaarde aangesloten vanwege brom problemen veroorzaakt door aardlussen. De tuner (Musical Fidelity E-50) en de tv zijn met mantelstroomfilters galvanisch gescheiden van de aarde van het openbare elektriciteitsnet. Overige apparaten zijn nooit eerder geprobeerd met exotische snoeren, zij het dat uit voorzorg destijds overal rubber kabels aan zijn gezet. Zoals eerder opgemerkt, het ging mij te ver om elk apparaat open te slopen en de tuinslang dikke kabels van Kemp erin te wurmen.

Het eerste dat opvalt als de complete set naar behoren is aangesloten met Kemp snoeren en filter is de rust die in het geluidsbeeld ontstaat. Het is heel stil in de kamer als de muziek even zwijgt en tijdens de zachte passages in de muziek springen details naar voren. Een onwezenlijk gevoel van een autoloze zondag of de stilte op straat bij de WK-voetbal overvalt mij. Het publiek in de zaal houdt de adem in om de solist niet te storen. Dit fenomeen lijkt enerzijds terug te leiden naar het ontbreken van elk spoortje brom in de installatie. Immers met gebruikmaking van de KE-Power Source is de aarde zo verbeterd dat aardlussen nauwelijks kans maken. Anderzijds is er gewoon minder "gepruttel" op de lijn hoorbaar. Direct vanuit de tweeters lijkt het, maar zeker de muziek passages zijn veel minder onrustig. Het totaalbeeld wordt opener en makkelijker om naar te luisteren. Dat geldt voor elk component in de keten, want er is tijdens de testperiode gerommeld met cd loopwerken, dac`s, voorversterker, interconnects en luidsprekers. Je merkt duidelijk op dat een dun gordijn voor de speakers is weggehaald.

Naast de toegenomen transparantie en rust in het plaatje is de weergave van de hoge tonen verbeterd. Niet in de zin van het verdwijnen van scherpte of dat er meer hoge tonen hoorbaar zouden zijn, maar meer in de zin van natuurlijkheid. Afdalend in het frequentie spectrum kom je langs de menselijke stem, die wint aan verstaanbaarheid en natuurlijkheid. In de onderste regionen wordt het laag een stuk strakker. Nadelen kan ik eigenlijk niet vinden en er is ook geen inperking van dynamiek waarneembaar waar filter tegenstanders altijd mee schermen. Eerder is er meer dynamiek omdat de achtergrond ruis weg is. Dat betekent dat de spoelen in de KE-Power Source goed zijn gedimensioneerd, in ieder geval voor mijn eindversterkers. De Sfinx die ook gevoelig is voor te kleine spoelen geeft nu geen krimp en wordt slechts muzikaler en beter aanhoorbaar. Al met al gewoon winst op alle fronten. En oh die heerlijke rust die is neergedaald, zo is het digitale tijdperk wel door te komen. Zou het door de vervuiling van het lichtnet komen en de vervuiling van digitale apparatuur dat analoog zo`n opgang doet. Want met cd als bron boek ik de grootste winst, met een platenspeler is de achtergrondruis van het vinyl al zo "storend" terwijl het geluid al veel natuurlijker is, dat het filter minder opvallend aanwezig is.


EDITORS' CHOICE