Luisteren
De MA-8000 heeft tijdens de review-periode kennisgemaakt met veel verschillende luidsprekers. Onder andere de Elac B5-monitoren van Andrew Jones, maar ook de Conquistar van Tingsha Audio. Beide liggen in karakter en mogelijkheden uiteen, maar zijn allebei topsystemen. De MA-8000 kreeg signaal van diverse digitale en analoge bronnen. De MA-8000 komt met sublieme geluidstechnische prestaties. Het knappe van McIntosh is dat het geluid altijd aangenaam is, maar absoluut voorzien van de eigenschappen die high-end weergave nodig heeft. De MA-8000 heeft een lichte grondwarmte, maar ook de dynamics, detaillering, subtiliteit en grenzeloze power die nodig zijn voor topprestaties. De stageweergave en de focussering zijn indrukwekkend. De vraag is waarom solid state apparatuur van McIntosh vaak zo’n schoon geluidsbeeld toont. Voor de MA-8000 geldt ongetwijfeld dat de eerder beschreven waveform-monitor simpelweg hoorbare vervorming blokkeert, maar trafo’s aan de uitgang kunnen stoorsignalen binnen een versterker natuurlijk ook blokkeren.
De MC-275 MK6 functioneerde hier onder meer in combinatie met de C-26. Daarmee ontstaat een sublieme match. De C-26 zorgt voor een fijnzinnig gedetailleerd beeld, met power en slam, dynamics en een loeistrak laag. De MC-275 MK6 vult dat aan met de magie van buizen. Zo’n enorme akoestische bel, een diepontwikkelde klank, uiterste schoonheid, stilte en de lichte warme tint die ook kenmerkend is voor de solid state apparatuur van McIntosh. Daarnaast kan de MC-275 MK6 dynamisch gigantisch uithalen, maar hier is uiteraard ook een afhankelijkheid van de dynamische capaciteiten van de voorversterker, de bron en de cd of plaat. Buizenversterkers kunnen in het algemeen een iets realistischer geluidsbeeld presenteren dan solid state, maar er zijn weer uitzonderingen. Het opvallende is dat het McIntosh-geluid een soort intrinsiek ‘gelijk’ heeft en simpelweg bevredigend en aangenaam is om naar te luisteren. Het komt ook weer dicht in de buurt van de klankmatige rijkdom en het ontbreken van scherpte van echte stemmen en instrumenten. Luister hoe realistisch en rijk de MC-275 MK6, maar ook de MA-8000 het middengebied neerzet via bijvoorbeeld de Conquistar. Sinatra of de andere crooners staan gewoon in de kamer.
Een MC-275 is ook in deze allernieuwste uitvoering een begerenswaardige versterker. Vele malen beter dan de meeste huidige mid-fi solid state en buizenversterkers, waarbij in de laatste categorie vooral veel Chinese buizenversterkers het onderspit zullen delven.
Aan het basisconcept van de MC-275 is in principe weinig veranderd. Het zegt dus iets over de ontwikkeling van versterkers gedurende de laatste vijftig jaar, dat een MC-275 nog steeds actueel is en vrijwel niets te wensen overlaat als het gaat om het luisteren naar muziek. Vanzelfsprekend zullen er natuurlijk altijd power hungry luidsprekers zijn die aan een 275 net tekort hebben. In hoeverre verschilt de huidige 275 nou van de originele McIntosh versterkers? Wel, McIntosh heeft veel verschillende versterkers gebouwd, net als Marantz en Audio Research. De echte deskundige liefhebbers weten genadeloos betrouwbaar welke de echte topmodellen zijn van al die merken, want er zitten best nog wat kwaliteitsverschillen binnen zo’n hele reeks van verschillende producten. Zoals vaak, bood de al eerdergenoemde anonieme Japanse verzamelaar weer soelaas. Gedurende twee dagen was er in de luisterruimte een deelverzameling van klassieke McIntosh items. De moderne 275 heeft inderdaad een iets strakker laag dan het oorspronkelijke model. De MC-225 presenteert werkelijk een fenomenaal realistisch en ongekend dynamisch geluidsbeeld en de MC-60 is de versterker die een onwaarschijnlijk ruimtelijk beeld neerzet en klankmatig bij de top behoort. De MA-8000 handhaaft zich op een geweldige manier binnen dit aantrekkelijke gezelschap. Behorend bij de beste solid state versterkers die McIntosh ooit gebouwd heeft, met een volledige uitrusting aan moderne features.
Toch gaat de vergelijking tussen de oude en de moderne 275 mank. De nieuwe 275 kent verschillende veranderingen in het signaalpad en de buizen zijn ook verschillend. Wie een oude 275 restaureert, vindt nooit meer exact dezelfde onderdelen als uit de vijftiger jaren. Dus enige terughoudendheid is geboden, want ook de beluisterde andere vintage McIntosh apparatuur is noodzakelijkerwijs gerestaureerd. Uiteraard zo authentiek mogelijk en geen ‘modificaties’, zoals gebruikelijk bij het leger absolute knoeiers die al veel kostbare vintage en moderne apparatuur om zeep hebben geholpen. Je moet niet de arrogantie hebben om het beter te weten dan Frank McIntosh.
Conclusie
McIntosh apparatuur komt voor een prijs. Maar de meeste McIntoshe’s hebben een prijskaartje onder de 10k. Daarvoor krijgt de consument een bouwkwaliteit die standaard was in de vijftiger, zestiger en zeventiger jaren en voor veel huidige apparatuur verloren is gegaan. Een McIntosh apparaat gaat lang mee en zal niet binnen een jaar achterhaald zijn door twee nieuwe modellen. Veel consumenten spelen tientallen jaren met zo’n apparaat. Toch zullen de razendsnelle ontwikkelingen in digitale techniek ook McIntosh niet geheel onberoerd kunnen laten. Geluidsmatig leveren de meeste McIntosh apparaten topprestaties. Vanuit deze review geldt dat voor de MC-275 MK6 en ook voor de MA-8000. Een van de meest complete, fraai gebouwde en perfect presterende integrated amps in de markt. U koopt een product van een van de meest unieke bedrijven uit de audio-geschiedenis. Om met een gepersifleerde uitspraak te eindigen en een discussie die ook regelmatig bij McIntosh werd gevoerd: is McIntosh ahead of its time?Â