NIEUWSYamaha

Pagina 3: AV-receivers en multiroom piano

En dan die piano

Yamaha is misschien nog wel het meest trots op de brug die geslagen wordt tussen zijn MusicCast-toestellen en de afdeling muziekinstrumenten. Op het event, en op het traditionele diner achteraf, mocht de pers genieten van muziek die werd geproduceerd door een Disklavier Enspire, een volwaardige vleugelpiano die in staat is om autonoom te spelen. Zonder dat er mensenhanden aan te pas komen dus. Het aanzicht van een pianoklavier waar de toetsen een eigen leven leiden is al bijzonder, maar helemaal te gek wordt het als de bijhorende zanglijn helemaal synchroon uit een Yamaha-miniketen komt, terwijl de percussie elders in de ruimte uit een PA-set aangesloten op een WXA-50-versterker rolt.

Verbluffend was een demo van de themesong van ‘Gran Torino’ met de stem van Jamie Cullum die uit een MCR-N470D rolt terwijl de Disklavier vooraan op het podium voor de pianolijn zorgt. De verbazing was nog niet weg toen er werd overgeschakeld op Sarah McLachlans ‘Angel’.

De integratie van MusicCast met de Disklavier Enspire (prijzen beginnen vanaf 17.000 euro) is een mooi staaltje technisch vernuft, maar misschien niet iets dat iedereen nodig heeft. “Je kunt je wel inbeelden dat een prestigieus hotel een Disklavier in de lobby heeft staan die doorlopend speelt en dat je in de hotelkamer via een miniketen kunt meeluisteren,” stelt één Yamaha-vertegenwoordiger. Niet bepaald een alledaags scenario dus, maar je kunt niet ontkennen dat een multiroom-vleugelpiano iets uniek en bijzonder is.

Sterke opstelling AV-receivers

Het merk mag zich volgens marktcijfers in tien Europese landen de grootste speler in de AV-wereld noemen, met een toegenomen marktaandeel van 28 procent (al is D&M met Denon en Marantz samen net een tikje groter, maar de individuele merken zijn kleiner). Die sterke positie in de markt wil Yamaha dit jaar vergroten – en ook daar speelt MusicCast een belangrijke rol. In tegenstelling tot de andere producten is het niet wachten tot IFA voor die nieuwe AV-receivers, want de meeste 2016-modellen zijn nu al beschikbaar. Zoals de RX-V481, die recent op HiFi.nl en in FWD Magazine werd getest. Naast MusicCast zet Yamaha bij de nieuwe AV-receivers een zuinige EcoMode, met bediening via gebruiksvriendelijke apps en het YPAO-meetsysteem in de kijker.

In de 2016-opstelling is de 5.1 RX-V381 de instapper, maar voor MusicCast moet je naar de RX-V481 of hoger grijpen. De RX-V581 lijkt een bijzonder interessant model, omdat het de stap maakt van 5.1 naar 7.1 én ondersteuning biedt voor Dolby Atmos en DTS:X. De topmodellen in de RX-reeks (Yamaha heeft ook nog de hoogwaardige Aventage-familie) zijn de nieuwe RX-V681 en RX-V781, met respectievelijk 150 en 160 watt per kanaal, ondersteuning voor twee subwoofers en in het geval van de RX-V781 een tweede videozone.

Afsluiten met muziek

Een grote productintroductie betekent altijd een lange lijst met specificaties en mogelijkheden. Maar Yamaha wil zich altijd toch onderscheiden van hifi-merken die vooral met technische karakteristieken uitpakken. Een uitstapje naar live-muziek – denk weer aan Yamaha’s instrumentenafdeling – is een gedroomde manier om dat te doen. Van de Disklavier Enspire kon op het event veel genoten worden, maar genieten was het ook toen Yamaha even het Cameristi della Scala-sextet, met soloist Laura Marzadori erbij haalde. Het event vond plaats in Milaan, dus een link met La Scala was onvermijdelijk. Ook zeer welkom, overigens, want het gezelschap bewees in een prachtige kapel met werken van Verdi en Astor Piazzolla meesterlijke muzikanten te zijn. Een grappig weetje daarbij is dat Yamaha vooraf de kapel uitrustte met een geavanceerd professioneel multispeakersysteem om door middel van delays de akoestiek te verbeteren. In de praktijk bleek de ruimte akoestisch zo goed in orde dat het systeem toch maar weer uitgeschakeld werd. Een korte demo door Thomas Blink achteraf, nadat het La Scala-sextet vertrokken was, bewees echter de verbluffende eigenschappen van het systeem. Hopelijk tot binnenkort in een – en dit wensen we niet vaak – slechter klinkende ruimte!

MERK

EDITORS' CHOICE