B&O huis

Werner Ero | 25 augustus 2015 | Fotografie Werner Ero

Ondanks dat Poulissen over veel merken van naam en faam beschikt, is men duidelijk trots op hun liefde voor Bang & Olufsen. Producten die niet alleen trendy en vooruitstrevend zijn, maar ook eenvoudig, logisch en probleemloos te bedienen zijn. Dat ook de beeld- en geluidskwaliteit daarbij op een hoog peil liggen spreekt dan bijna vanzelf. Door deze grote liefde voor dit Deense merk, zijn niet alleen op veel plaatsen in de 4 (!) geschakelde panden producten van deze gourmet fabrikant te vinden, maar blijkt er zelfs een heus B&O huis te zijn! Niet voor niets is Poulissen door al deze inspanningen door deze Deense firma zelfs bij de wereld top 50 van beste B&O winkels geschaald!!!

Hivisit Poulissen 2015

Om in het demo huis te komen steken we een half overdekte binnentuin over en komen vervolgens inderdaad terecht in een technologisch droomhuis! Zoals ik inmiddels gewend ben geraakt in deze winkel, is ook hier alles weer meteen speelklaar en ik moet zeggen dat de presentatie wederom bijzonder overtuigend is. Ondanks dat het demo huis deels van een puntdakvormige serre is voorzien en de zon inmiddels overvloedig schijnt, blijkt de mega grote B&O TV in staat het beeld nog steeds helder en qua kleuren en contrast intact te houden! Heel knap. Trouwens ook de klimaatomstandigheden in deze superwinkel worden niet aan het toeval overgelaten. Want in welke ruimte ik tijdens deze warme dagen ook kom, letterlijk overal is een aangename temperatuur door klimaatregeling aanwezig. Ook dat hoort bij de ‘Poulissen behandeling’, weet ik inmiddels.

Poulissen wil in ieder prijssegment stralen
Na de uitgebreide rondleiding komen we weer terug op de locatie waar we ook begonnen zijn en zet ik het vraaggesprek samen met Johan en Gerard weer voort. Mede door de hoge graad aan presentatie perfectie, het enorm uitgebreide assortiment en de bijna extreme mate aan klantvriendelijkheid, borrelt bij mij de opmerking omhoog dat een winkel van dit niveau gewoonweg niet alleen maar een regionale functie kan hebben. ‘Dat klopt’, zeggen beide heren met trots. ‘Onze klanten komen naast België en Duitsland, ook uit alle hoeken van ons land’. Om dit daadwerkelijk te illustreren trekt Gerard vervolgens een toetsenbord naar zich toe, opent een programma op zijn PC en vraagt mij een plaats ergens in Nederland te noemen. Zonder aarzelen zeg ik meteen Amsterdam en dat is toch even een kleine 2 uur reistijd en 175 km enkele reis vanaf Roermond. Wat ik dan zie tart iedere verbeelding, want het beeldscherm blijft maar door adresregels heen scrollen. Ook al heb ik ze niet geteld, toch schat ik dat Poulissen zonder overdrijven al dan 100 klanten alleen al in Amsterdam heeft! En zo gaat het maar door. Groningen – weer schermen vol, Enschede, Rotterdam, Den Haag, Nijmegen, het kan niet op. Tja, dat had ik toch echt niet verwacht.

Hivisit Poulissen 2015

Toch houdt de Poulissen successtory ook hierna nog steeds niet op. Want ook voor complete projecten zoals verbouwingen of nieuw te bouwen woningen kun je bij deze prestigieuze allround winkel terecht. Er is zelfs een personeelslid wat full time bezig is met het coördineren en sturen van al deze projecten en ook daarbij blijft het lang niet altijd in Nederland. Zelfs in Spanje of andere ver gelegen landen worden ‘gewoon’ de gevraagde projecten uitgevoerd!

Hivisit Poulissen 2015

Mede door de winkeluitstraling en de aanwezigheid van vele topmerken, ontstaat zo min of meer al gauw het beeld dat Poulissen vooral mikt op het hoge segment. Als door een wesp gestoken veert Gerard ineens overeind. ‘Nooit, nee echt niet! Ook al streven wij inderdaad zo veel mogelijk naar perfectie en proberen het iedere klant zo goed mogelijk naar de zin te maken, toch kun je bij ons net zo goed terecht voor mooie instap of modale spullen. We trekken er net zoveel tijd voor uit en ook klanten met een kleiner budget moeten kunnen genieten van wat wij noemen het Poulissen gevoel’ Johan vult ondertussen aan dat hun winkel daarbij ook nog over een eigen technische dienst beschikt en dat Poulissen zelfs in vergelijk met internetaanbieders maar nauwelijks duurder is. ‘Mensen denken dat al snel, maar als je dan direct vergelijkt blijkt het vaak reuze mee te vallen. En dan krijg je er bij ons ook nog het advies en de service bij!’

Uiteraard ook high-end audio
Eén ruimte heb ik in dit verhaal tot op heden bewust nog niet genoemd. Want bij binnenkomst is meteen aan de rechterkant een andere trots van Poulissen te vinden. In een bijzonder prettige ambiance met veel invallend daglicht en voorzien van grote ronde boogramen met heerlijk uitzicht over het stadsgewoel, bevindt zich namelijk de high-end audio ruimte. Wederom voorzien van rust, ruimte en een prettig klimaat, zijn hier de serieuze high-end modellen te vinden van merken als McIntosh, Accuphase, Marantz, Transrotor, Kef, Bowers & Wilkins, Sonus Faber, Monitor Audio en Dali. Als waardige afsluiting van deze gezellige en informatieve dag, draait Gerard voor mij een deel van Wellington’s Victory van componist Ludwig van Beethoven.

Hivisit Poulissen 2015

Het blijkt om een uiterst dynamisch militair getint stuk te gaan, compleet met massaal naderend tromgeroffel en grote dynamische climaxen. Om dit allemaal in goede banen te leiden is gekozen voor een paar Bowers & Wilkins 802 Diamond weergevers die worden aangestuurd door de krachtpatsers van het Amerikaanse McIntosch. Bekabeling komt van Audioquest en het geheel blijkt samen met de slim door enkele grote muurkunstwerken gecorrigeerde akoestiek, bijzonder goed uit de verf te komen. De 802 is nu eenmaal een groot luidsprekersysteem met veel potentie, terwijl de McIntosch trein uitstekend in staat blijkt te zijn om zelfs de luide climaxen zonder enige stress of vervorming weer te geven. En Gerard en Johan? Die zijn net zo in de wolken met dit fraaie geluid als met hun zeer bijzondere en indrukwekkend mooie winkel.

Hivisit Poulissen 2015


EDITORS' CHOICE