De kunst van het vooruitdenken

Werner Ero | 25 augustus 2015 | Fotografie Werner Ero

Voordat we echter aan de rondleiding door het bij iedere stap groter lijkende pand beginnen, is het eerst tijd voor een lekkere kop koffie. Hierdoor krijg ik ook even wat meer tijd om alles in mij op te nemen. Wat mij daarbij vooral opvalt is dat letterlijk alles wat ik ontwaar, een bepaalde klasse uitstraalt. Van de overgang van de verschillende vloerdelen, tot de gebruikte verlichting, muurschakelaars, inrichting en wandbedekking. Alles is echt top en ook nog eens bijzonder smaakvol uitgevoerd. Wanneer Johan even later met de consumpties terugkomt, vraag ik meteen of ze soms regelmatige contacten met interieurdesigners onderhouden. Door de oprecht verbaasde blik en het bijbehorende ontkennende antwoord, stijgt mijn verbazing en vooral het ontzag voor wat deze mensen als familie gezamenlijk voor elkaar weten te krijgen meteen tot grote hoogte.

Hivisit Poulissen 2015

Omdat ook oprichter Gerard Poulissen inmiddels beschikbaar is, voegt deze zich aan onze tafel. De inmiddels 66-jarige Gerard met inmiddels 50 jaar werkervaring, blijkt net als zijn zoon netjes in het pak te zitten en nog steeds met heel veel plezier ‘gewoon’ iedere dag in de winkel aanwezig te zijn. Johan: ‘Dat vind ik nu zo leuk aan mijn vader. Ondanks zijn leeftijd kan hij nog steeds zo enthousiast worden bij het zien van een nieuwe ontwikkeling, nuttige toepassing of echt mooi gemaakte product(en).’ Terwijl Gerard mij vriendelijk doch indringend aankijkt zegt hij, ‘Toen ik in 1995 in dit voorste pand van start ging was ik al door mijn winkelervaring en vakkennis flink gepokt en gemazeld.'

Hivisit Poulissen 2015

'Maar wat nog belangrijker was, is dat ik altijd heel goed voor ogen heb gehad hoe het zou moeten worden. Dus niet alleen klanten helpen en advies geven zoals ik zelf geholpen zou willen worden, maar ook altijd twee stappen vooruit denken. Dus als iemand om dit vraagt, zou dat andere product hem waarschijnlijk ook wel kunnen helpen. Als je deze zaken daarbij ook nog eens optimaal weet te combineren, is het uiteindelijke luister- en kijkplezier voor zo’n klant nog weer groter. Ook heb je als winkel de plicht om ook qua ontwikkelingen voorop te blijven lopen. Want als je dat niet doet, is het ook niet meer mogelijk klanten optimaal van dienst te kunnen zijn.’

Uitproberen en zelf kunnen ervaren
‘Van Johan heb je denk ik al gehoord dat alles in onze winkel gebruiksgereed en werkend moet zijn. In iedere ruimte kun je dan ook letterlijk alles met elkaar vergelijken. Uiteraard adviseren en begeleiden wij onze klanten vooraf of tijdens dit proces en wanneer iemand er behoefte aan heeft, blijven wij daarbij ook aanwezig. Maar het is bij Poulissen dus ook heel goed mogelijk om grotendeels zelf je gang te gaan en dingen zelf te ontdekken. De entree met de B&O Bluetooth producten is hier een mooi voorbeeld van. Ik kan er dan ook intens van genieten als ik zie dat wat we bedenken, ook in de praktijk zo blijkt te werken.

Hivisit Poulissen 2015

Zo komen er mensen binnen die meteen naar dit gedeelte lopen en in no time één of meerdere apparaten aan het spelen hebben. Ook liggen en hangen er draadloze en ‘normale’ hoofdtelefoons en ook die mogen naar hartelust worden uitgeprobeerd. Wat je straks tijdens de rondleiding ook sterk zal opvallen, is dat we er naar streven dat klanten niet ongewenst worden afgeleid. Dus geen overvolle winkel met schappen die uitpuilen, maar rust en evenwicht en vooral niet te vol. Dat is ook meteen de hoofdreden waarom de winkel in die 20 jaar zo enorm is uitgedijd. We willen namelijk wel graag volledig zijn, nieuwe ontwikkelingen volgen en de consument zo optimaal mogelijk adviseren, maar de rust en ruimtelijke indruk moet ook blijven.’

Ogen tekort
Na dit gloedvolle betoog is het de hoogste tijd om samen met Johan aan de rondleiding te beginnen. Dat er nog een verdieping boven de entree is, heb ik bij binnenkomst aan de brede trap naar boven al gezien. Maar wat ik niet verwacht is dat met een druk op de knop ineens een complete wand geruisloos verdwijnt en we in een zeer fraai ingerichte home cinemaruimte terecht komen! Net als ik Johan wil vragen of Poulissen ook aan thuisautomatisering toepassingen doet, is deze vlekkeloos werkende ruimte meteen een regelrechte proeve van bekwaamheid. Want als bij toverslag gaat er een reeks verduisterende screens omlaag, gaan de gordijnen dicht, dimt de verlichting in stappen, gaat desgewenst het grote filmdoek omlaag en komt bijna geruisloos de projector uit het plafond.

Hivisit Poulissen 2015

Na een overtuigende ‘eigen beleving’ demonstratie, gaan we verder. Eerst op deze zelfde bovenverdieping door de ruimte met een enorm assortiment luidsprekers uit de lage- en middenprijsklasse, daarna een ruimte in klein huiskamerformaat voor de iets hogere prijsklasse luidsprekers, vervolgens een gloednieuwe hifi studio waar ook naar surround kan worden geluisterd en zo lopen we van de ene verdieping en ruimte naar de andere om de teller uiteindelijk bij maar liefst 8 (!) verschillende kijk- en luisterstudio’s te laten steken. Geen wonder dat de totale oppervlakte van Poulissen Audio Video Center maar liefst bijna de 2000 m2 aantikt! Indrukwekkend groot dus, maar je voelt je er gelukkig door de rust, de geraffineerde stijlvolle inrichting en verlichting en zeker het enorm vriendelijke en kundige personeel nooit verloren.

Hivisit Poulissen 2015






EDITORS' CHOICE