NIEUWS

Onderdompelende verlichting

Ulco Schuurmans | 02 mei 2015

Philips beoogt met haar LightVibes Cinema Lighting een nieuwe vorm van programmeerbare zaalverlichting die de sfeer en verhaalkracht van de getoonde film of het evenement versterkt. Naast de bioscoop komen met name theaterproducties en muziekevenementen in aanmerking voor deze immersive LED-lighting. Philips zelf spreekt van een immersive cinema lighting-oplossing die een donkere bioscoop- of theaterzaal transformeert tot een ontmoetingsplek met de complete ambiance voor het 3D ervaren van live en movie performances.



Op de keper beschouwd gaat het om het (per app) aansturen van dynamische en met het optreden of de film gesynchroniseerde door de inhoud aangestuurde sfeervolle variabele LED-verlichting. Deze LED-verlichting is opgenomen in de muren en het plafond van de zaal. LightVibes synchroniseert volgens Philips naadloos met de al aanwezige lichtinstallatie van de (projectie)zaal. Tot de mogelijkheden behoren onder andere een groot aanbod van gekleurde effecten, zacht (op)gloeien, dynamisch verlopende tinten, concertstijl lichteffecten en het volgen van de getoonde dynamische actie.



LightVibes vertaalt de inhoud van film- en theaterproducties naar subtiele versterkende lichteffecten en -nuances. Het Philips Playout-systeem met de software van lightVibes kan:
- De inhoud van de productie realtime analyseren en de sfeer en ambiance van zaalverlichting daarop afstemmen. Bijvoorbeeld het ondersteunen van een explosie of vlammen met de zaalverlichting.
- Een van te voren geprogrammeerd of gedefinieerd lichtscript gebruiken. Bijvoorbeeld een kleurschema of -ontwerp zoals een blauwe gloed bij horror, stemmig warm bij een romantische komedie of leuke felle kleuren bij een kinderfilm.
In de bioscoopzaal complementeert en synchroniseert LightVibes met het al aanwezige afspeelsysteem voor films. Er wordt een versie voor de homecinema verwacht.



Virtuele en toegevoegde bioscoopwereld
Zodra de term onderdompeling in het film- of eventgebeuren valt komen ook de immersive virtual (omgeving gebouwd door de computer) en augmented (het gebruik van bestaande reële beelden) reality in het vizier. De toeschouwer/kijker die geheel opgaat in de belevingsruimte van de film, het videogame of de performance op een evenement. In de eerste plaats natuurlijk toepassingen uit het kamp van de videogamers. Maar er zijn ook een groeiend aantal mogelijkheden voor de toepassing bij bioscoopfilms, evenementen, het onderwijs, documentaires en zaalcommercials. De nieuwe VR/AR-brillen zoals de Oculus Rift vervangen daarbij het oude 3D-brilletje. In feite krijgt de bezoeker met de ingebouwde beeldschermpjes van dit type brillen een soort minibioscoop met verruimende mogelijkheden.



Oculus Rift (nu van Facebook) spreekt in deze van de volgende generatie van virtual reality. Haar VR-bril biedt low latency 360 graden head tracking. Dat wil zeggen de gebruiker kan zijn of haar hoofd 360 graden in de stereoscopische ruimte draaien en de beeldschermpjes van de VR-bril vertonen vloeiend de daarbij passende videobeelden. Het VR-systeem vertaalt elke hoofdbeweging, hoe subtiel van aard ook, realtime in natuurlijke realistische omgevingsbeelden. De stereoscopische view zet een fraaie 3D-wereld neer met een aangenaam perspectief en een echte ervaring van perspectief en diepte.
Een ander opmerkelijk feit is dat de Oculus Rift het blikveld verwijdt tot 100 booggraden. Dat verruimt de blik van de gebruiker op de periferie zodanig dat deze het gevoel slechts naar een scherm te kijken verliest en het gevoel heeft echt in de virtuele wereld aanwezig te zijn (de onderdompeling).



Niet al te lang wachten…
Het nieuwe onderdompelende bioscoopkijken komt er aan. Nu nog vooral bij de grote cinema’s doch de thuisbioscoop zal in deze niet al te lang hoeven wachten…

© Ironman 3 (MarveL, Walt Disney Pictures)


EDITORS' CHOICE