HI-VISITLuxury Music

Luisteren Cabasse

Werner Ero | 25 april 2015 | Fotografie Werner Ero

Mede doordat Tom een echte muziekliefhebber blijkt te zijn (en natuurlijk mijn eigen nieuwsgierigheid), besluiten we om vóór ons eigenlijke gesprek eerst maar eens lekker wat muziek te gaan draaien. Dat draaien moet hier trouwens bijzonderlijk letterlijk worden genomen. Want naast streamen en nog af en toe CD’s afspelen (in dat geval er een losse CD-speler bij de set word geplaatst), worden in huize Van De Walle ook nog veelvuldig LP’s afgespeeld. Tom: ‘Ookal biedt de nieuwe PS Audio DirectStream DAC met zijn omzetting van letterlijk alle signalen naar hoogwaardig DSD, de beste digitale weergave die ik zelf ooit heb gehoord en knaagt die weergave zelfs behoorlijk aan de analoge stoelpoten. Toch zijn er nog steeds de nodige platen waar er wat ‘extra’s’ in de muziek lijkt te gebeuren. Op de één of andere manier doet de muziek mij dan meer en biedt naast audiofiele termen als nog meer doortekening, snelheid, kleur en emotie, ook een diepere beleving en een bepaalde vanzelfsprekendheid die moeilijk in woorden is uit te drukken.’



Omdat ik zelf nog steeds CD een warm hart toedraag, plaatst Tom op mijn verzoek alvast ook even een CD-speler in de vorm van een modale Rega Apollo-R naast de overige componenten. Toch starten we eerst met signalen die uit de DirectStream DAC van PS Audio stromen en worden versterkt door een opvallend plat gestileerde Brinkmann Integrated versterker. Een ultra slanke compacte geweldenaar die met zijn vermogen van ‘slechts’ 2 x 60 watt en qua ‘weglaat’ concept met o.a. zijn passieve volumeregelaar, vooral de ongekleurde puurheid van muzieksignalen opzoekt en doorgeeft. In geval van de Baltic luidsprekers, samen met de actieve Santorin sub, wordt de versterker door het niet mee hoeven te versterken van het laag, natuurlijk fors ontlast. Samen met de direct herkenbare immer expressieve en precies getimede weergave van deze Fransozen, is de eerste indruk van Tom's set-up er één van mooi evenwicht, opvallende breedbandigheid, grote dynamische contrasten, grootse en toch intieme presentatie en indien gewenst, hoge onvervormde geluidsdrukken. Daarbij zitten ook nog aspecten die bij Tom’s wijze van systeemtuning hoort. Ik bedoel daarmee een hoge mate aan rust en een ietwat donkere en voluptueuze tonale presentatie die meteen heel prettig in het gehoor ligt.

Tom blijkt over een lekker brede smaak te beschikken en al snel vliegen de nodige stijlen en albums over de toonbank, eh ik bedoel natuurlijk tablet. De set kan geweldig krachtig en toch gecontroleerd huishouden als de muziek (of eigenaar) daar naar vraagt. Maar is ook in staat om kleine en meer intieme bezettingen, zondermeer overtuigend tot hun recht te laten komen.



Wanneer we in een volgende ronde naar de mooie Brinkman Bardo platenspeler met Brinkmann EMT-ti MC element overschakelen, begrijp ik meteen wat Tom bedoelt. De weergave heeft nu duidelijk meer body in het hoog, is MC element-typisch wat puntiger in het hoge middengebied, presenteert het ruimtebeeld op een wat andere wijze en klinkt (natuurlijk!) analoger en sneller. Wel ervaar ik dit keer bovengemiddeld sterk de nodige voor mij toch enigszins hinderlijke aftastgeluiden en dat bijna ongeacht de gedraaide LP? Tom verklaart hierop verontschuldigend, dat hij er nog niet toe is gekomen om ook een platenwasmachine aan te schaffen, maar dat deze er op korte termijn zeker zal komen.

Als laatste spelen we nog de nodige CD’s af in deze sessie. Hoewel de Rega Apollo-R veel minder kost de overige 2 bronnen en qua oplossend vermogen en neutraliteit wat achterblijft, hoor ik wel meteen waarom ik CD nog steeds zo’n mooi en tegenwoordig onderschat(?) medium vind. Want meteen is daar weer die typisch aanstekelijke combinatie van muzikale timing en een bepaalde zeggingskracht. Hierdoor bewegen onze voeten al snel op de maat van de muziek mee en denk ik meer aan muziek dan aan techniek. Maar waarom een bron kiezen als je in dit geval gewoon lekker alles kunt draaien?


EDITORS' CHOICE