Naast de indrukwekkende ruimte en Grandioso componenten, valt verder op dat er bovengemiddeld veel aandacht aan de akoestiek is besteed. Fokke verteld dat deze ruimte normaliter heel galmend en hol klinkt en dat daarom met man en macht aan een goede aankleding is gewerkt. Een deel van de wanden is daarvoor met eierdozen beplakt, op de vloer ligt een groot kleed, terwijl Bowers & Wilkins heeft geassisteerd door welwillend een grote lading akoestiekpanelen van het Nederlandse Mutrox ter beschikking te stellen. Naast het langwerpige audiorack staan keurig de drie paren luidsprekers opgesteld, terwijl als bekabeling de top-of-the-line AudioQuest WEL Signature is ingezet. Het opstellen van meer dan één paar luidsprekers tegelijkertijd, is geen sinecure. Want naast onderlinge beïnvloeding is het in zo’n opstelling ook een hele opgave om de juiste plaats in de ruimte te vinden. Ook in dit geval speelden dat soort overwegingen natuurlijk mee. Toch was de insteek eigenlijk vooral bedoeld om aan te tonen dat zo’n state-of-the-art Grandioso set, zelfs met drie zulke uiteenlopende luidsprekers in staat was een werkelijk topgeluid neer te zetten. Terwijl ik bewust plaatsneem op de middelste stoel van de eerste rij, starten we met de Piega MasterONE. Een heel bijzonder systeem waar ik tijdens een fabrieksbezoek aan Piega in 2009 al uitgebreid kennis mee heb kunnen maken en veel respect voor heb. Ondanks zijn relatief compacte bouw weegt de ONE toch nog 60 kilo per kast en bezit het systeem een bijzondere afwijkende opbouw. Zo wordt er een puntbron georiënteerde dipool magnetostaat voor het midden en hoog ingezet, terwijl een paar 22 cm woofers met een basreflex afstemming voor het laag zorgdraagt. Het rendement is een mooi bruikbare 92 dB, impedantie is 4 Ohm en het opgegeven frequentiebereik loopt van een tot de verbeelding sprekende 18 Hz tot 50 kHz. Al tijdens het ‘inluisteren’ en wennen aan het systeem en de opstelling valt meteen het overwicht en de grip wat de Grandioso op de Piega’s hebben op. Nu zijn deze Zwitserse luidsprekers niet echt lastig aan te sturen, maar toch. Ook na langer luisteren kan gesteld worden dat het laag uit deze elektronica-luidsprekercombinatie, ronduit erg goed bevalt. Er is veel kleur, controle, impact en vooral een heel voorname rust. Het midden en hoog zijn zoals verwacht pijlsnel en laten een zeer goede stabiliteit en focus horen. Als volgende representant is de Bowers & Wilkins 800 Diamond aan de beurt en daarvan weet ik uit eigen testervaring, dat die allesbehalve gemakkelijk aanstuurbaar is en bovendien ook nog eens gevoelig en kritisch qua aangesloten elektronica! Net als de Master ONE, maakt de 800 Diamond gebruik van twee in dit geval 25 cm woofers in een basreflex afstemming. Maar daarboven is alles totaal anders en wordt een 15 cm Kevlar voor het middengebied en een 2,5 cm dometweeter voor het hoog ingezet. Dit levert uiteindelijk bij een gewicht van 102 kg per stuk, een frequentiebereik van 32 Hz tot 28 kHz en een rendement van 90 dB met een minimum impedantie van 8 Ohm (minimum 3,1 Ohm) op. Bij de eerste klanken hoor ik meteen weer de zo herkenbare Bowers & Wilkins 800 Diamond signatuur. Vloeiend en een tikje warm in het middengebied, krachtig en doortekend in het laag en vooral in het hoog gedetailleerd luchtig en zeer goed doortekend. Wat ook meteen duidelijk is, is dat ondanks de typerende conceptmatige verschillen, er ook behoorlijk grote klankmatige overeenkomsten tussen deze twee toch totaal verschillende luidsprekerconcepten zitten. Het verhaal van Rui snijdt dus zeker hout! Als laatste zijn de KEF Blade’s aan de beurt. Op het eerste gezicht vooral een opvallende designspeaker, maar feitelijk een product wat volgens het ‘vorm volgt functie’ concept is ontworpen.
De maar liefst 159 cm hoge Blade maakt gebruik van een viertal 22,5 cm grote woofers die dermate exact tegenover elkaar hoog in beide zijkanten van de extreem afgeronde behuizing zijn aangebracht, dat ze geen enkele trilling meer op de kast overbrengen. Kernpunt van iedere hedendaagse KEF is natuurlijk de coaxiale Uni-Q midden/hoog unit die heel mooi het ideale puntbron principe vertegenwoordigd. In dit geval gaat het om een 12,5 cm middengedeelte vervaardigd uit verschillende metalen, met in het hart een 2,5 cm aluminium dometweeter. Het gewicht van deze 3-weg basreflexluidspreker met zijn sierlijke gegoten behuizing van glasvezelcomposiet is toch nog een stevige 57 kilo. Het rendement valt met 91 dB net wat bovengemiddeld hoog uit, terwijl de impedantieopgave van 4 Ohm nominaal een minimale waarde van 3,2 Ohm heeft. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 40 Hz tot 35 kHz en dat is op papier vooral in het laag de minst diep doorlopende waarde. Aangesloten op de ultrastabiele Grandioso M1 mono eindversterkers is dat dan ook precies wat mijn eerste indrukken zijn. De Piega heeft in deze opstelling het diepste laag, daarna de Bowers & Wilkins, terwijl de KEF in dit geval het minst diep in de frequentiekelder weet af te dalen. Maar wat deze laatstgenoemde in het laag relatief te kort komt, maakt hij met veel andere bijna unieke eigenschappen weer helemaal goed! Want ook al staan de twee Blade’s volgens mij bijna een meter of 5 uit elkaar geplaatst, toch is overal in de ruimte een bijzonder goed en opmerkelijk stabiel stereobeeld waarneembaar. Een duidelijk bewijs voor het enorme ruime afstraalgedrag van dit concept. Ook deze Blade staat trouwens bekend als een luidspreker die liefst over een stabiele en vermogende (solid state) versterker wil beschikken en wederom weet de Grandioso opstelling zeer te overtuigen. Na deze interessante en verhelderende ronde is het muziekdraaien geblazen en welk volume we ook kiezen over welke van de drie luidsprekers dan ook, iedere keer is het opnieuw genieten geblazen van het uitgewogen scala aan muzikale eigenschappen en gaat de techniek de muziek verregaand uit de weg.
Conclusie
Met dit feest der superlatieven is ook Overgaauw uit Leiden nu bij mij op mijn lijstje komen te staan van interessante en zeker ook respectabele audiowinkels. Interessant in de zin dat er zowel veel te beleven is binnen het ruime assortiment, als veel kennis en maar liefst 50 jaar ervaring aanwezig is! Met deze Esoteric Grandioso show heeft zowel dit naar perfectie strevende Japanse merk als Overgaauw zijn nek ver uitgestoken en kosten nog moeite zijn gespaard om van deze happening een waar (muzikaal) feest te maken. Achteraf hoorde ik dat ook het publiek die avond en de dag erna, eveneens met volle teugen van deze bijzondere presentatie had genoten en er zelfs serieuze koopbelangstelling was ontstaan. Een meer waardige viering van het 50-jarig jubileum lijkt mij daarmee bijna ondenkbaar!
NIEUWSOvergaauw
Feest der superlatieven
MERK