ARTIKEL

Cherrypicking

Dr. Longbeard & Marja | 25 januari 2005

Net als tijdens de VAD en de show in Londen dit jaar hebben we besloten aan “cherrypicking” te doen. Niet meer kamer voor kamer maar een bewuste keuze uit kamers waar je lekker kunt luisteren, waar nieuwe dingen worden gepresenteerd of waar je gewoon de leuke mensen tegenkomt. Natuurlijk worden ook de kamers van landgenoten niet overgeslagen.

CES 2005

Als Avantgarde Acoustics fans weten Holger Fromme en Matthias Ruff ons dit jaar echt te verrassen. Allereerst met de prototypes van hun nieuwe Meta Duo luidsprekers. We hadden al stiekem een paar foto’s gezien, maar in werkelijkheid zijn ze nog fraaier. De Meta Duo is in feite een Trio Omega met  Basshorn en dan kleiner gemaakt. Het idee is eigenlijk speciaal voor de Japanse markt uitgewerkt waar geld geen grote rol speelt (kennelijk) maar de ruimte vaak heel beperkt is. Spelend met de nieuwe voor- en eindversterkers wordt je heel hebberig van het geheel. Maar het prijskaartje………..zo’n $ 70.000 voor de Meta Duo’s alleen al. Gelukkig halen ze dit prijskaartje er eerst af als ze de luidsprekers voor een review bij ons komen brengen over een paar weken. Aan de andere kant van de kamer  heeft Jim Smith, de amerikaanse distributeur, ook iets opmerkelijks opgesteld. De Avantgarde Solo’s aangestuurd door een iPod met WAV bestanden! Een meer betaalbare oplossing voor kleinbehuisden die opmerkelijk goed klinkt.

CES 2005

GTT, de amerikaanse distributeur van het Nederlandse Kharma heeft twee kamers ingericht. De eerste volledig analoog met een fraaie Kuzma draaitafel en de tweede kamer geheel digitaal met Meitner speler en DAC. Zoals gebruikelijk een plek om wat langer te blijven luisteren.

CES 2005

Heel goed om tot rust en bezinning te komen is de kamer van de Shindo distributeur. Mooie Japanse handgemaakte buizenapparatuur. John Devore levert de gebruikte handzame Silverback luidsprekers. De analoge bron is een kunstwerkje van ontwerper Ken Shindo, een aangepaste Garrard 301. Ja, een 50 jaar oude draaitafel dient als basis. In deze kamer spelen ze veel oude en zeldzame opnames.  Helaas horen we bij thuiskomst dat een flink deel van hun apparatuur, een aantal kabels en interconnects en de bijzondere lp’s zijn gestolen na afloop van CES. Klaarstaand voor transport verloren deze van huis uit werkende enthousiaste exposanten voor zo’n $40.000 aan spullen.

Crystal Cable deelt een van de twee kamers van Overkill Audio.
Overkill Audio zagen en hoorden we voor het eerst echt goed op de Londen Hifi Show vorig jaar. In Nederland is dit merk van Derek Wilson nog niet doorgedrongen, maar er is hoop. Overkill luidsprekers komen als een systeem van een midden/hoge tonen weergever in de vorm van een Manger driver, een 30 cm lage tonen weergever in een aparte behuizing en een DEXQ digitaal wisselfilter annex Room Correction systeem. Daarbij komt ook altijd de leverancier om het systeem op te stellen en af te regelen. Het mag duidelijk zijn dat bi-amping noodzakelijk is. Vooral de Manger is een zeldzame verschijning. Een vlak, rond membraam wordt in trilling gebracht alsof er een steen in een vijver wordt gegooid. Het membraam golft dus over het hele oppervlak. Een verdere eigenschap is de extreem korte tijd die het kost om weer tot rust te komen na een ‘uitslag’ van het membraam. Dit alles gecombineerd geeft in beide kamers een uitstekende weergave. Crystal Cable’s Gaby van der Kleij laat ook vol trots haar nieuwste kabel(tje) zien, de Piccolo. Zijn al haar kabels al extreem dun in verhouding tot de rest van de markt, de Piccolo gaat weer een stapje verder. Nog dunner en nog meer kwaliteit.

CES 2005

Een feestje is het altijd bij Audiopax. De Braziliaan Eduardo de Lima is een groot muziekliefhebber en straalt als je weer wat bijzonders laat horen. Het klinkt altijd goed en zorgt ervoor dat je jezelf moet dwingen niet de hele dag te blijven zitten. In het St. Tropez laat hij zijn nieuwste versterkerlijn horen in combinatie met zijn eigen luidsprekers. Onze referentie opname van Renaud Garcia Fons doet ook hier weer alle aanwezigen helemaal opgaan in de muziek. Warm, vol detail en een hoog PRaT gehalte (Pace, Rhythm and Timing), zo is de Audiopax kamer het best te beschrijven.

Gingko is aanwezig met de Tubulous Speakers. Iets dat we nog nooit eerder hebben gezien. Papieren buizen die door het lijmproces stijver zijn dan MDF speakers. Denk een beetje aan het gedraaide papier van vuurwerk maar dan groter. Het zijn allemaal losse buisvormige elementen die op elkaar worden geplaatst in een T-vorm. Voor het transport passen de kokers in elkaar! Er is nog een geheim ingrediënt maar dat kan pas onthuld worden als het patent rond is. Het voordeel van de constructie is naast het gewicht ook de mogelijkheid om zowel de staande ‘buis’ te draaien als ook de liggende. Hierdoor kan desnoods per opname het geluidsbeeld worden aangepast. Een bredere afbeelding of meer ingetogen?

CES 2005

Hoe ze het doet is een beetje een raadsel, maar de kamer waar Kara Chaffee van De Havilland haar versterkers toont samen met PranaWire kabels en Nola luidsprekers heeft altijd een van de beste weergaven van welke show dan ook. Naast de gebruikte apparatuur die gewoon goed is, moet het aan de opstelling liggen. Zelfs de meest a-koestische kamer weet ze zo in te richten dat het geluid goed is. Een ding dat meespeelt, moet de opstelling onder een hoek zijn. In plaats van de denkbeeldige lijn tussen beide luidsprekers evenwijdig aan een van de wanden te houden, laat Kara deze lijn onder een kleine hoek de kamer in komen. Vooral de volkomen controle over het laag valt hier op in het geluidsbeeld, zonder alles doods te maken.


EDITORS' CHOICE