Dan de akoestiek. Een hotelkamer is geen ideale luisterruimte. De wisselende hoeveelheid aanwezigen in de ruimte maken de akoestiek even variabel. Hier en daar proberen de exposanten de kamer akoestisch aan te passen door de bekende tube traps, Helmholtz resonatoren of andere elementen toe te voegen. Helemaal âfraaiâ zijn de oplossingen waar de matrassen van de bedden tegen de wanden zijn geplaatst. Ook in deze categorie zijn er weer de uitzonderingen. Uitstekend klinkende ruimtes zijn ondermeer die van Alon/De Havilland, Audiopax en Rethm. Elk gekenmerkt door een zeer zorgvuldige plaatsing in de ruimtes aangepast aan de gebruikte luidsprekers en andere componenten.
Dan is er de presentatie op zich. De CES is een handelsbeurs. De exposanten zoeken middels deze beurs contacten om hun spullen af te zetten in nieuwe markten. Aan de ander kant zijn er de inkopers die nieuwe merken of producten aan hun lijn willen toevoegen. Daarnaast zitten de media, wij dus, die de consument op de hoogte moeten houden van de nieuwste ontwikkelingen en bijzonderheden. Al deze drie groepen bijeengebracht door de CEA als organisator zijn dus van elkaar afhankelijk. Je zou een daarmee in overeenstemming zijnde aanpak verwachten.
Niet dus in te veel gevallen. Stel je een gang voor met aan beide zijden â het St. Tropez, of een galerij als bij het Alexis Park hotel met daaraan gelegen kamers. In elk van deze kamers wil een exposant zijn waren tonen. Tenminste, daar ga je van je uit. Omwille van de rust, zowel binnen als buiten, staan de deuren van de kamers op een kier. Buiten, op de gang of galerij is aangegeven wie er in de kamer welke merken vertegenwoordigd. Van te voren hebben de meeste bezoekers al een lijstje gemaakt van kamers die in ieder geval bezocht gaan worden. De rest wordt bezocht op basis van een ander criterium, waarover straks meer.
Je loopt naar de deur, duwt hem voorzichtig open om eventuele grote groepen bezoekers niet te pletten en dan⌠Ja dan kun je eigenlijk drie zaken ondervinden. Een mogelijkheid is dat je binnenvalt in een presentatie van de kamerhouder die de bijzonderheden van het opgestelde systeem laat horen en zien. Denk hierbij aan de bekende warme presentaties die Niko de Graaf van Eurogram geeft. Ondanks de gloed van de presentatie krijg je bij binnenkomst een knik van âhi, how yâ doingâ. Na de presentatie en het beantwoorden van vragen uit âhet publiekâ komt de presentator op je af en schudt de hand. Want ja, de badge die je als bezoeker draagt maakt van afstand al duidelijk dat je van de pers bent en een uiterlijk als dat van ons doet natuurlijk ook wonderen na een aantal jaren showbezoek.
Een tweede ontvangst die je ten deel kan vallen is die waarbij een vertegenwoordiger van de exposant zodra die vrij is op je af komt en een gesprek begint. Ook in dit soort gevallen is veel informatie te krijgen en zijn luistersessies mogelijk met de meegenomen eigen muziek. Wij hadden veel plezier van de opnames van Rchestra en Erik Vaarzon Morel om verschillende opstellingen mee âdoor te lichtenâ. Dit zijn de meest waardevolle bezoeken en leveren een positieve, maar wel zo objectief mogelijke, indruk op.