T.H.E. show
Tot slot nog een korte impressie van het St. Moritz hotel waar een deel van de op de rug van de CES 2004 meeliftende alternatieve T.H.E. show te vinden is.
Hier is de sfeer nog relaxter dan in Alexis Park en de eerste hotelkamer waar we ook daadwerkelijk naar binnen gaan is die van de Japanse ELP (Edison Laser Player) company. Norm Schneider legt ons de werking uit van het apparaat dat met een laser de aloude grammofoonplaat aftast. De laser houdt bij het lezen rekening met de verschillende diktes die een LP kan hebben en ook de hoek waaronder de laser de groef aftast kan zodanig ingesteld worden dat het minst beschadigde deel van de groef gebruikt kan worden. Met de afstandsbediening kan de track gekozen worden en op het display kunnen duur van het nummer, reeds gespeelde tijd, totale tijdsduur etc. getoond worden. Volgens hem is het grootste voordeel echter dat de plaat niet langer daadwerkelijk beroerd wordt door een naald waardoor oppervlaktegeluiden ontbreken en er details te horen zijn die normaliter verloren gaan. Eerlijk gezegd valt de demo met een ons onbekende LP een beetje tegen en wanneer eigenaar Sanyu Chiba ons 5 % beurskorting aanbiedt – op zijn modellen die in prijs variëren van 10.500 dollar tot 14.300 dollar - slaan wij dat aanbod dan ook vriendelijk doch beslist af. Een met een naald afgespeelde plaat kan volgens onze oren beter klinken.
Het geluid dat weergegeven wordt door twee Harbeth luidsprekers trekt ons een tweede kamer in. De door de Britse BBC zo gewaardeerde monitoren worden hier gevoed door Plinius en Platinum elektronica.
Het eerste echte live geluid treffen we aan in de ruimte van luidspreker fabrikant Gilmore. Er wordt gespeeld op een elektrisch versterkte gitaar en Max Kreifeldt vertelt dat er geen andere speaker bestaat die zo goed overweg kan met de dynamiek als juist zijn geesteskinderen. Gebruikte versterkers zijn de met vijf Golden Ear Awards overladen Atma Sphere eindversterkers.
Verderop een luidspreker die inmiddels ook in Nederland zijn entree heeft gemaakt; de 4000 dollar kostende Royal Virtuoso van Reference 3A.
De CDA 822 cd speler – prijs 2495 dollar - is van Copland (foto hieronder) en de versterking is in handen van twee mono eindversterkers van het Braziliaanse Audiopax (onderste van de onderste twee foto`s); de model 88, version 2.0.
Dat de Amerikanen gek zijn op mono eindversterkers komt ook tot uitdrukking in de opstelling van Audio Research.
Het geluid dat uit de Vandersteen 5A weergevers komt is dermate aangenaam dat we er langer blijven zitten dan bij enige andere in Las Vegas tentoon gestelde installatie. Daardoor beginnen we onze voeten te voelen die in de afgelopen dagen zwaar beproefd zijn.
Een korte pauze in de west Amerikaanse zon komt ons dan ook niet ongelegen. De avond van de vierde CES 2004 dag duurt dan ook maar kort en we gaan vroeg naar bed om nog enige nachtrust te krijgen voor we de volgende dag naar Nederland terug zullen vliegen. Tenslotte moeten we de dag na aankomst weer gewoon werken voor ons brood.
Resumerend
De show is als Las Vegas zelf, te groot en te veelomvattend om in vier dagen in zijn geheel te kunnen zien. We hebben dan ook met name gekozen voor het high end audio gedeelte.
Opvallend is het om te constateren dat er op Alexis Park in een groot aantal kamers met home cinema opstellingen gespeeld wordt. Verder vinden wij het opmerkelijk dat een aantal high end merken niet in Alexis Park maar juist in het Las Vegas Convention Center te vinden zijn. Waarschijnlijk omdat daar de ‘exposure’ groter is; er lopen per vierkante meter veel meer bezoekers rond in het LVCC dan op het terrein van Alexis Park. Hopelijk geen slecht voorteken want opgenomen in de heksenketel van het LVCC raakt de high end een deel van zijn charme en magie kwijt en wordt het als statisch display een onderdeel van de grijze massa die consumenten elektronica heet.