ARTIKEL

De luisterruimte

AudioPaul | 08 januari 2004

De luisterruimte

Terwijl Johan een nieuwe espresso gaat maken kijk ik eens rustig de woonkamer door en kan niet anders stellen dat deze, behalve zeer ruim, buitengewoon smaakvol is ingericht. De woonkamer is L-vormig met een hoofdruimte van 9,90 x 3, 80 meter en een L-deel van 4 x 4,5 meter en heeft dus een totale oppervlak 52 m2! In het korte gedeelte heeft Johan een werkhoek gecreëerd, de set staat opgesteld in een audiorack langs de lange wand in de hoofdruimte. De speakers staan met behorende fraaie stands in de lengterichting van de woonkamer ruim twee meter uit elkaar opgesteld op ca. 1,20 meter van het raam af. Tussen de speakers in staat een laag meubel waarin de Sphinx Project 18 is geplaatst.

Op ongeveer 3, 5 meter afstand zijn in een hoekopstelling twee moderne leren bankjes geplaatst, met een lage houten salontafel op een vloerkleed er voor. Verder naar achteren toe vind je een eethoek en langs de wand een uitgebreide cd- en lpverzameling. Johan heeft overduidelijk geen concessies gedaan met de opstelling van de set en de speakers, de set heeft alle kans om zich met deze opstelling van haar beste kant te laten horen. Daarbij is hij best tevreden over de akoestiek, hij is dan niet echt van plan om daar nog iets aan te doen!

Bovendien is Johan met de huidige set bijzonder in z`n nopjes! Hij zegt hierover: "Ik luister graag naar muziek op een voor mij acceptabel hoog niveau. Daarbij heb ik gezocht naar een goed compromis in prijs Ă©n kwaliteit en bovendien moesten de speakers goed passen in de ruimte. Het gewissel hoeft voor mij niet meer zo, je gaat dan alleen nog maar technisch luisteren."

En dan is er muziek!

Johan luistert gemiddeld 2 tot 3 uur per dag naar muziek en dan met name na het avondeten en in het weekend. Hij vindt het moeilijk om een specifieke Top-5 of 10 aan te geven, maar tot z`n favorieten behoren klinkende namen als Rickie Lee Jones, Cassandra Wilson, Patricia Barber, Diane Krall, Larry Carlton, David Sanborn, Mathilde Santing, Supertramp, Eagles en vele anderen.

Audiopaul - Het technisch luisteren voorbij!

We beginnen met een cd die ik zelf ook zeer goed ken, de strakke jazz-fusion van Jing Chi. Er staat een mooi gedetailleerd breed en diep "podium" voor me, met een klankbalans die ongelofelijk goed is voor dergelijke kleine speakers. Je zou zweren dat er een paar forse (en zeer dure) vloerstaanders voor je neus staan te spelen. De basgitaar van Jimmy Haslip is uitstekend te volgen, het laag komt strak, diep en ongekleurd zĂłnder enige vertraging of waarneembare resonanties op me af. Het drumwerk van Vinnie Colaiuta klinkt krachtig, snel en met veel attack en Robben Ford, op electrische gitaar, heeft er vandaag duidelijk zin in; levendig, groots, snel, zeker niet scherp en goed geplaatst. Daarbij is de plaatsing van het geheel erg goed met veel lucht om de instrumenten.

Dat laag ga ik wat extra aandacht geven, ik grijp even naar een eigen cd van de bekende basgitarist Jay-Tee en voel de basgitaar met veel drive en realistisch de kamer in "stuwen", het plukken en wrijven over de snaren blijft hierbij zeer goed te volgen! Oké, de speakers laat in het allerlaagste laag toch wat aan "druk" en "impact" liggen, maar dit is werkelijk ongehoord goed voor speakers van dit formaat! Uiteraard is de Sphinx-combinatie PJ8/PJ18 voor een niet onbelangrijk deel verantwoordelijk voor deze performance, maar die kleine JMR`s zetten dit toch maar even mooi neer!

Audiopaul - Het technisch luisteren voorbij!

Stemmen zeggen veel over speakers, ze moeten natuurlijk klinken met voldoende body en dienen correct geplaatst te zijn. Bij het beluisteren van Michael de Jong - Last chance romance laten de Offrande`s horen hoe het moet; een stem, die zo mooi en natuurlijk klinkt dat je gewoon de emotie van de zanger kunt voelen! Erg mooie muziek ook, die ik meteen op m`n verlanglijstje plaats.

Audiopaul - Het technisch luisteren voorbij!Johan zet vervolgens "Muir Woods Suite" van George Duke op, een mooie live registratie uit 1994, opgenomen in Montreux, met het L`orchestre de Lille. Hierin laat George Duke horen dat jazz heel mooi kan samengaan met klassiek en laat Johan`s set horen waar deze toe in staat is. De stage is fenomenaal, zowel in de breedte als de diepte, de muziek treedt ver buiten de speakers en klinkt buitengewoon dynamisch en transparant, met heel veel micro-informatie. Daarbij klinkt het pianospel van Duke zeer realistisch en groots in de woonkamer!

 

Audiopaul - Het technisch luisteren voorbij!Patricia Barber op de cd Café Blue staat levensecht en absoluut geloofwaardig voor je te zingen, niet opdringering maar een mooie losjes en luchtig geplaatste stem, ondersteund door een fraaie druk in het laag.

Uiteraard draaien we ook een paar lp`s, er wordt vervolgens geluisterd naar jazz-fusion van "Najee - Tokyo blues" en popmuziek van "Everything but the girl - Eden". Hoewel het zondermeer uitstekend klinkt, komt het geheel iets rustiger, ingetogen en minder dynamisch over dan de cd-weergave in Johan`s set. Toch blijkt maar weer dat een draaitafel anno 2004 voor veel muzikaal genot kan zorgen.

Audiopaul - Het technisch luisteren voorbij!

We besluiten de luistersessie met cd`s van Jan Akkerman en Larry Carlton, ik kan verder weinig toevoegen aan mijn eerder vermelde luisterervaringen met deze set. Het klinkt gewoon erg goed en m`n aantekeningenboekje ligt al een tijdje dichtgeklapt op de bank, het technisch luisteren is voorbij en er wordt alleen nog maar van de muziek genoten.


EDITORS' CHOICE