REVIEWThiel

Opslaan en afsluiten

De Thiel SCS4T's komen grofweg op dezelfde plaats te staan als waar normaal gesproken mijn Audiovector S3 Avantgarde Arrete luidsprekers staan. Hoewel ze min of meer dezelfde afmetingen hebben als de Audiovector's nemen de Thiel's door de ver naar buiten stekende voeten meer vloeroppervlak in beslag. Doordat de reflexpoorten aan de voorzijde van de kast zitten is het plaatsen van de speakers in de luisterruimte relatief gemakkelijk. De afstand tot de achterwand is dan wat minder kritisch voor een strakke laagweergave. De ruim bemeten luidsprekerklemmen accepteren zowel spades als banaanstekkers. Dit maakt het aansluiten van mijn vM SC3R luidsprekerkabels tot een fluitje van een cent.

Voor de aansturing van de SCS4T's staat een voor- eindversterkercombinatie van van Medevoort ter beschikking. Deze bestaat uit een CA350 voorversterker en een PA350 eindversterker. Als bronnen fungeren een vM SA230 multispeler, in een door Audioart gemodificeerde uitvoering, en een Funk Vector V3 draaitafel. Deze is voorzien van een Michell RB300 toonarm met daarin een Shelter 301 MC element. Als phonotrap dient een vM PHM3SE. Alle gebruikte interlinks zijn van vM, type SQ en SC, voor een maximale systeem synergie. Om de set optimaal te laten presteren wordt er rechtstreeks vanuit de meterkast "schone" stroom aangevoerd. Hiervoor is er in de meterkast een AHP klankmodule geplaatst in plaats van een standaard schakelautomaat. Op de dubbele wandcontactdoos in de luisterruimte zijn twee Inakustik AC-1506 verdeeldozen aangesloten. Eén wordt gebruikt voor alle "digitale" apparatuur, de andere voor het analoge gedeelte van de set. Alle netsnoeren zijn Supra Lorad exemplaren. De complete set resideert in een Quadraspire Q4L rack. De componenten worden nog eens extra ontkoppeld van de ondergrond middels Quadraspire QX25 voetjes. Gelukkig hebben de Thiel SCS4T speakers al vele uren gespeeld zodat serieus luisteren direct een aanvang kan nemen.

Luisteren
Het album Ken Je Mij van Trijntje Oosterhuis en gitarist Leonardo Amuedo is live en akoestisch opgenomen in De Rode Hoed en lijkt me een prima eerste keus om de speakers op hun merites te beoordelen. Hoewel in een andere zaal, Oude Luxor te Rotterdam, ben ik destijds getuige geweest van één van de concerten uit dezelfde reeks. Ik ben dus enigszins bekend met de stem van Trijntje zoals die in de zaal kan klinken. Opvallend was toen het dynamische bereik van haar stem, moeiteloos schakelt ze over van bijna fluisteren naar vol gas geven. De SCS4T's weten dit zeer goed weer te geven. Wanneer ze in het nummer Do You Know The Way to San Jose na een gitaarsolo knalhard inzet schrik ik van het gemak waarmee de speakers hier mee om kunnen gaan. Op hoog volume verwacht ik dat de Thiel luidsprekers elk moment uit de bocht vliegen bij het weergeven van Trijntje's stem die soms onaangenaam metalig kan klinken. Verrassend genoeg gebeurd dit niet en blijft de stem breekbaar en op het randje maar nooit eroverheen. Bijzonder knap van deze weergevers. Ook de akoestische gitaar van Leonardo klinkt prachtig 3 dimensionaal en inzichtelijk.

Op zoek naar een vleugje meer warmte kies ik voor het nummer La Solitude, een grote hit van zangeres Laura Pausini. Ook nu heeft de stem een bepaalde soberheid of lichtvoetigheid over zich. Blijkbaar heeft Thiel er voor gekozen de speakers zo te tunen dat het middengebied wat minder body heeft dan ik gewend ben van mijn Audiovector speakers. Dit heeft natuurlijk mede te maken met de gebruikte units, zowel qua formaat als materiaal. Bovendien speelt de kastinhoud nog een rol. Wanneer de band invalt wordt ik getrakteerd op een goed gecontroleerde laagweergave met voldoende gewicht. Het laag staat mooi in verhouding tot het midden en hoog. De plaatsing van de stem en diverse instrumenten is bijzonder goed te noemen. Er wordt een fraai 3D beeld opgebouwd, mooi gestaffeld zowel in de diepte als in de breedte. Het gaat tot ver buiten de speakers.






EDITORS' CHOICE