(Gesponsord artikel)



HI-VISITHanze Hifi

De kunst van het luisteren

Marc Brekelmans | 16 december 2004

Bij Hanze Hifi beschikken ze over drie afzonderlijke luisterkamers waar u kunt luisteren naar wat u nu eigenlijk zou willen. De medewerkers van Hanze Hifi luisteren zelf ook heel graag. En dat doen ze goed, want ze luisteren naar wat ú wilt. Een oriënterend eerste gesprek neemt al gauw een half tot heel uurtje van uw (en hun) kostbare tijd in beslag. En dan heeft ú vaak nog geen noot gehoord! Maak u niet ongerust die mogelijkheid wordt u in ruime mate geboden. Service heet dat, die begint bij Hanze Hifi al bij de eerste kennismaking.

Hanze HiFi Zwolle (c) Xingo


Ik zet mijn hernieuwde kennismaking met Hanze Hifi voort in één van de grote luisterruimtes. Wat meteen opvalt, is de mate van perfectie waarmee de demoset is opgesteld. Hier is duidelijk aandacht besteed aan het geheel. Stopcontacten zijn voorzien van een polariteitaanduiding, er wordt gebruik gemaakt van netfilters, hoge kwaliteit netsnoeren en dito bekabeling. Het geheel staat opgesteld in een rack dat duidelijk niet is gekozen op het uiterlijk, maar op haar klankmatige kwaliteiten. Naast het audiomeubel bevindt zich een platform van hetzelfde merk met daarop een eindversterker.

Hanze HiFi Zwolle (c) Xingo

Als ik Johan hiermee confronteer kijkt hij me verbaasd aan. “Natuurlijk besteden wij aandacht aan de gehele keten en dat stopt niet bij de gebruikte apparatuur. Inmiddels is iedereen wel overtuigd van het nut van hoge kwaliteit luidsprekerkabel en interconnects, maar verbazingwekkender is dat met name netsnoeren een heel grote invloed hebben op de geluidskwaliteit. Deze kan vele malen groter zijn dan het effect van een interconnect op het klankbeeld. Jammer genoeg is er niet één ideaal netsnoer aan te wijzen, want een netsnoer dat in de ene set fantastisch werkt, kan op een andere set een totaal andere invloed hebben. Daarom denken we bij het advies aan onze klanten ook altijd in sets. Zelfs als iemand met een vastomlijnd idee bij ons binnenkomt, zullen we hem of haar toch vragen naar de gewenste combinatie te luisteren. De combinatie met de overige apparatuur bepaalt namelijk het uiteindelijke resultaat. Klanten kunnen bij ons dus ook alles thuis beluisteren, want daar moet de nieuwe apparatuur uiteindelijk goed presteren. Wij willen dan ook graag een sparringpartner voor de klant zijn. Het zou jammer zijn als de klant geen gebruik maakt van de bij ons aanwezige kennis. We houden dan ook van eigenzinnige mensen, we zijn dat zelf eigenlijk ook wel. Pas als mensen zeggen wat ze precies verwachten kun je daar als winkel op in spelen. Het uitgangspunt is daarbij wederzijds vertrouwen, als dat voor elkaar is volgt de aankoop vanzelf”. Dat vertrouwen moet volgens mij inderdaad aanwezig zijn, want als ik rondkijk zie ik dat geen enkel apparaat voorzien is van een prijskaartje. “Dat komt omdat prijskaartjes het beslissingsproces in de weg zitten”, verklaart Johan.

Hanze HiFi Zwolle (c) Xingo

“Een klant geeft aan wat hij zoekt en daarbij vragen we hem of haar (vaak pas in tweede instantie) naar het beschikbare budget. Op basis van deze informatie gaan wij een set voor hem samenstellen. Doordat we geen prijskaartjes hebben in de winkel zijn we vrij om te combinaties te maken die een consument op basis van die prijskaartjes misschien nooit zou maken. Zo combineren wij vaak relatief goedkope luidsprekers met duurdere elektronica. Zien we dat een klant al luisterend en combinerend buiten zijn budget dreigt te raken, dan geven wij een seintje. Maar het komt ook voor dat klanten uiteindelijk vertrekken met een beduidend goedkopere set dan waarvoor hij in eerste instantie binnenkwam. Voorwaarde hierbij is wel dat je de klant ziet als een gelijkwaardige partner, maar dat werkt natuurlijk ook de andere kant op. Het gesprek met de klant is het allerbelangrijkst. Je moet in staat zijn echt te luisteren naar je klant en dat kunnen vertalen naar je assortiment. Het is dan ook erg belangrijk dat wij ons assortiment door en door kennen, niet alleen op het gebied van mogelijkheden en prijzen, maar vooral de klankmatige aspecten en hoe ze combineren met andere apparatuur uit het assortiment. We organiseren met het personeel dan ook iedere maand een speciale luisteravond, om in alle rust apparatuur met elkaar te vergelijken en te combineren. Alleen op deze manier zijn we in staat om onze klant op een goede manier te helpen. Als we demonstreren, willen we ook laten zien/horen wat het ultieme is op dat gebied. Daarom maken we in onze AV demoruimte ook gebruik van een Barco CRT-projector, want hoe kan je een beeld beoordelen als je geen referentie hebt?"

Hanze HiFi Zwolle (c) Xingo

 






EDITORS' CHOICE