Het karaktervolle oude stadspand dwingt deze winkel in een bepaalde vorm waardoor er van meerdere niveaus gebruik gemaakt wordt. Kort geleden heeft er een verbouwing plaatsgevonden waardoor de winkel direct bij binnenkomst een stuk moderner aandoet. Dit komt met name door de zeer eigentijdse uitstraling van de direct tegenover de voordeur gelegen in een lichte houttint uitgevoerde balie met geïntegreerde kassa, beeldscherm en computer. Pal ervoor vestigt een NAD set in de aanbieding de aandacht op zichzelf. Links daarvan zie ik schappen met apparatuur terwijl op een aangrenzend hoger gedeelte zich de open luisterruimte bevindt waar men luidsprekers van ongeveer 180 tot 500 euro kan beluisteren. De zich direct naast de balie bevindende trap leidt naar het souterrain waar op het moment van mijn bezoek een home cinema set en een hifi set opgesteld staan. Deze laatste bestaat uit Musical Fidelity elektronica en B&W Nautilus 802 luidsprekers. Terug bij de ingang van de winkel ligt er aan de rechterkant een deel waarvan de wanden bedekt zijn met schappen audioapparatuur. In het midden een spelende, op een Loewe breedbeeld televisie aangesloten home cinema set. Achterin een glazen wand en deur met daarachter een afgesloten luisterruimte waarin een AV set op dat moment duidelijk uit laat komen dat zowel beeld als geluid van de populaire DVD met het concert van Robbie Williams in The Royal Albert Hall van zeer goede kwaliteit zijn. Hier kunnen luidsprekers in de prijsklasse van 800 tot 2500 euro beluisterd worden. De bovenverdieping fungeert als opslag- en reparatieruimte.
Henk vertelt dat het leeuwendeel van de omzet van deze winkel gevormd wordt door sets tussen 2000 en 10000 euro. Binnen dat segment neemt meerkanaals weergave sterk toe. De goedkopere cd spelers worden niet meer verkocht. Daarvoor in de plaats schaft de klant eerder een dvd speler aan. De drie belangrijkste elektronica merken zijn Denon, Marantz en NAD. Naast het Japanse topmerk Accuphase zie ik nog Engelse merken als Arcam, Rotel, Musical Fidelity, Meridian en Quad. Vijftig procent van de omzet wordt gevormd door luidsprekers. Gevoerde grote luidsprekermerken zijn Dali, Elac, B&W, Dynaudio, Kef en enkele types van Thiel. Niet alleen het merk is van belang; ook de betrouwbaarheid van de importeur weegt mee in de keuze voor een te voeren merk. Er staan een aantal Loewe televisies in de winkel; ook deze zijn te leveren maar in eerste instantie dienen ze vooral om de overige apparatuur te kunnen presenteren. Hetzelfde geldt voor plasma schermen die tegenwoordig tot het standaard pakket behoren. Kabels zijn van de merken Monster, van den Hul en Oehlbach. Het gebeurt regelmatig dat collega concurrenten onvoldoende aandacht schenken aan de bekabeling van bijvoorbeeld een home cinema set. Er worden mooie 100 Hz televisies verkocht maar er wordt vergeten om te praten over een goede afgeschermde antennekabel van Hirschmann. De omzet in video en scart kabels is bij Hobo Hifi de laatste twee jaar ontzettend gegroeid. Met name Oehlbach levert in dit segment veel kabels in afwijkende lengtes, ook wanneer het gaat om verloopkabels van scart naar zes maal tulp aansluiting etc.
Klantenbinding is het woord dat voor Henk centraal staat. De basis daarvoor legt hij al meteen na binnenkomst van de potentiële klant. Hij voelt intuïtief goed aan welke benadering de klant op prijs stelt en kan dan ook snel aansluiting vinden. Veel mensen die hij in zijn zaak krijgt zijn al wel in andere winkels geweest maar waren daar niet tevreden over het aanbod of, wat nog vaker voorkomt, de voorlichting. Met name op het gebied van pro logic wordt het publiek bij veel zaken onvoldoende geïnformeerd waardoor niet duidelijk is wat verstaan wordt onder DTS, DTS-ES of 6.1. Zelf neemt hij dan ook alle tijd wanneer daar een vraag van de klant ligt. Om zelf goed op de hoogte te blijven haalt hij nieuwe sets enige tijd in huis zodat hij vertrouwt raakt met het geluid, het beeld en de werking van alle mogelijkheden die de installatie biedt.