Kort de historie van Audio Excellence dat inmiddels bijna drie jaar bestaat. De winkel is voortgekomen uit de wens van Ron Franssen om voor zichzelf te beginnen. In Jan Verlegh vond hij niet alleen een luisterend oor, maar eveneens een ondernemer is die zich aan het bezinnen was wat de volgende stap op zijn carrièrepad zou zijn. Jan was toen nog branchevreemd. De ruim twintig jaar ervaring met allerhande geluidsapparatuur had hij opgedaan als klant en nooit als leverancier. Ron wel, hij had altijd in een gerenommeerde winkel gewerkt. De ondernemersgeest van de één sloot aan bij de ervaring van de ander. Met een enkel manco, de markt voor audio beweegt zich ook in het betere en topsegment steeds meer naar audio visuele toepassingen, design audio en multi-room oplossingen. Noch Jan noch Frans wisten daar veel van en samen vonden ze een specialist op dat gebied in Kees Jan Lankhaar. Drie man sterk aan de slag. Helaas maar voor korte duur. Ron haakte om privé redenen af zodat het bedrijf nu door het duo Jan en Kees is bemand. Door overlappende interesse en vaardigheden is de samenwerking tussen de twee prima in orde.
Als Jan mijn verbaasde blik ziet, herkent hij wat veel van zijn klanten die voor het eerst de winkel binnenkomen denken. Waar staan de apparaten. Je komt als het ware de keuken van het bedrijf binnen en je schuift aan. De grote eettafel is voor je het weet de plek om je audiowensen kenbaar te maken. Jan, een vlotte prater vaak aangevuld door Kees, begint met vertellen. Onze filosofie wijkt af van onze collega’s. Als wij een klant ontmoeten beginnen we een dialoog. Wat wil de klant en waarom komt hij naar Zevenbergen. Dat klinkt zo logisch maar het wordt bijna nooit gevraagd. Al heel snel praat men in termen van versterkers of luidsprekers, zonder te weten waarom een klant iets anders wil. Is hij of zij ongelukkig met de huidige set, is een upgrade op zijn plaats, of zoekt men al jaren naar een vorm van geluidsweergave die schier onbereikbaar lijkt. Dat eerste gesprek geeft de mogelijkheid om de motieven van de klant te achterhalen. En geeft inzicht in wat er al thuis staat of hoe in het verleden zaken zijn aangeschaft. Heel vaak treffen wij klanten aan die zich blind staren op testen en recensies en met tijdschriften in de hand een set hebben samengesteld. Zonder zich te realiseren dat een set een samenspel is van componenten en akoestiek. Diverse onderdelen kunnen nagenoeg perfect zijn, de synergie kan ontbreken waardoor de kwaliteit nooit uit de verf komt. Wij zien het als onze taak die synergie te herstellen en gebruiken ervaring en kennis om samen met de klant te gaan bouwen.