REVIEWMeridian

Pret

Rob van Ginneken | 31 augustus 2011 | Meridian

Meridian meldt ook nadrukkelijk dat hun Trifield regeling bij een stereo bron het beoogde effect moet realiseren. De luisterpret neemt inderdaad flink toe als je Meridian in de gelijknamige instelling op het menuscherm laat doen waar ze goed in zijn: geluid masseren en in topvorm aan je oren afleveren.

Overigens zijn er drié keuzemogelijkheden beschikbaar: Meridian, Dolby Pro Logic IIx en het enigszins vergelijkbare concurrerende alternatief DTS Neo:6. Kennelijk is die keuze bedoeld voor filmkijkers. Maar al spelend met het aanraakbeeldscherm en onze stapel cd’s en DVD`s is de slotsom feitelijk simpel: kies de Meridian stand die op auto en systeem is afgestemd. Niettemin is het verschil soms opeens hoogstens subtiel hoorbaar.


Foto: Inge Veerkamp

Specialist Marijn Nederlof van Meridian importeur Viertron kijkt er niet van op, want in het keuzerijtje van het menu hebben er meerdere een Meridian achtergrond. "Misschien is het niet zo bekend, maar al een tijdje ontwikkelt Meridian research and development namens grote spelers in de industrie de logaritmen van de software. Dat begon ooit met compressietechniek voor Dolby overigens. Daarmee kwam de expertise van Meridian zogezegd op de radar."

Laag

Het moet overigens gezegd: ook met sound processing hebben we al andere autosystemen beluisterd die `onze` mannen van Venice bij wijze van spreken meer boven de motorkap positioneren. Toch is het luisteren naar gangbare autotermen niet een, maar wel twee stappen verbeterd. Misschien is het zelfs wel de meeste relaxed klinkende installatie die we tot nu toe in een auto hoorden.

We geven Meridian een paar nieuwe uitdagingen met Donald Fagans Nightfly – klinkt lekker ontspannen – en vervolgens ook Erykah Badu. Haar Rimshot intro kan met zijn bassen in een auto verwoestend werken op een interieur. De Evoque heeft er geen last van, want het laag komt strak door zonder dat er interieurpanelen meetrillen. Knap gedaan. De Britse specialisten staan er dan ook om bekend dat ze door hun concept van DA conversie, sound processing en versterking per afzonderlijk kanaal met relatief kleine luidsprekers en beperkt versterkervermogen een heel gecontroleerd geluid weten te produceren. In dit geval 825 Watt Class D power, verdeeld over 15 kanalen.


Foto: Inge Veerkamp

Bijna komisch wordt het wanneer we samen met Marijn onder dashboard, stoelen en de vloer van de bagageruimte duiken om te bepalen wáár de subwoofer eigenlijk aan het werk is. En het uiteindelijk op een onbeslist houden. Met de technische gegevens in de hand blijkt dat later onder de stoel te gebeuren trouwens. Een prima teken.

Alles bij elkaar opgeteld, is het muziekluisteren in de `baby Range` bijzonder aangenaam geregeld en zorgen de Meridian logaritmen er ook voor dat je op alle zitposities heel aardig meeluistert. Bijkomend pluspunt is dat de processortechniek zich onder het rijden voortdurend aan de veranderende omstandigheden aanpast. Bij een Meridian bestaat er volgens Marijn niet zoiets als `te hard`, om de simpele reden dat de elektronica elk afzonderlijk kanaal binnen de uitgestippelde lijntjes van het haalbare houdt.


EDITORS' CHOICE