REVIEWPhilips

De review van Lisa

Redactie Hifi.nl | 05 mei 2020 | Philips

Hallo! Ik ben Lisa en heb nu al een aantal maanden kunnen genieten van de Philips PH805. Ik heb de hoofdtelefoon vooral thuis gebruikt en op de trein, wanneer ik naar Brussel moest reizen. Ik was al lange tijd op zoek naar headphones om te linken met mijn computer en GSM. Zowel voor muziek, series en games leek het me comfortabeler om een draadloze koptelefoon te gebruiken.

Algemene indruk

Natuurlijk was ik enthousiast dat ik de PH805 gewonnen had, maar ook bij de eerste indruk was ik aangenaam verrast. De PH805 heeft een heel mooi design en is goed afgewerkt. Ook de opberghoes ziet er stevig en duurzaam uit, gemaakt uit een rubberachtige materie met reliëf.

Naast de opberghoes werd er ook een oplaadkabel (USB type-A naar micro-USB), 2.5mm naar 3.5mm kabel en (dit moest ik even opzoeken) zelfs een vliegtuig verloopstekker. De oplaadkabel is heel kort en sommigen verkiezen waarschijnlijk USB type-C, maar dit stoorde mij niet.

Allereerst heb ik de PH805 met mijn GSM verbonden, wat heel vlot ging met behulp van de quick start guide. De verbinding met mijn computer verliep iets moeilijker, maar ik vermoed dat dit voornamelijk lag aan de bluetooth verbinding van mijn PC.

Al vanaf het eerste liedje merkte ik een grote upgrade in audiokwaliteit in vergelijking met mijn oude headset, de Logitech G430. Voorheen heb ik altijd gebruik gemaakt van een headset met draad. Het was even schrikken bij de eerste “battery is low” melding. Maar de headphones af en toe eens opladen wordt een gewoonte en met de 25 tot 30 uur levensduur van de batterij kom je niet snel in nood.

Audiokwaliteit

Het allereerste liedje dat ik beluisterde met deze koptelefoon was ‘Editors – Formaldehyde’, een vrij complex nummer waarin diverse instrumenten worden gebruikt. Het viel me op dat de lage tonen/bas zeer correct en krachtig worden weergegeven. De headphones geven ook een heel mooi stereobeeld. De hoge tonen zouden naar mijn gevoel nog iets gedetailleerder naar voor mogen komen. Dat kan uiteraard ook te maken hebben met het feit dat ik MP3 stream en geen hogere resolutie; ik beluister mijn muziek vooral via Spotify en Youtube. Ook bij het beluisteren van andere muziek, om het even welk genre, kon deze koptelefoon mij prima bekoren.

Daarnaast gebruik ik de koptelefoon ook tijdens het gamen. De betrokkenheid en beleving in het spel wordt verhoogd met de PH805, zeker in vergelijking met mijn vorige headset. Bij sommige games kan de koptelefoon een belangrijk deel uitmaken van de performantie, door de juiste geluiden op te vangen. Met de PH805 ondervind ik geen enkel probleem.

Ten laatste gebruik ik de PH805 ook bij het binge-watchen van series. Ook hierbij werkt de PH805 perfect. Soms mis ik het surround effect, maar dat kan je natuurlijk moeilijk evenaren met headphones.

Dagelijks gebruik

De PH805 is een aangename reispartner. Met de stevige opberghoes heeft hij tot nu toe het pendelen schadeloos doorstaan. Met de PH805 maakte ik voor de eerste keer kennis met de noise-cancelling feature. Het geroezemoes onderdrukken maakte de ervaring tijdens de treinrit nog veel leuker. Ook heel handig dat er veranderd kan worden naar de Ambient Sound-modus (muziek veel stiller) door de touchpad aan te tikken. De touchpad-bediening wordt je heel snel gewoon en is gebruiksvriendelijk. Een ander belangrijk aspect van koptelefoons bij het dagelijks gebruik is het draagcomfort. De PH805 heeft mij nog nooit geïrriteerd, ook niet met bril aan.

Conclusie

De PH805 is een prima koptelefoon die aan al mijn verwachtingen heeft voldaan. Ik maak er tot grote voldoening bijna dagelijks gebruik van. Voor mij zijn de grootste pluspunten de goede bas en het draag- en bediencomfort. Omwille van de goede prijs-kwaliteit van de PH805 zou ik hem aan iedereen aanraden en ook zelf aankopen.

De PH805 krijgt van mij een wel verdiende 4,5/5.