REVIEWMission

Mission LX1- en Mission LX5-speakers: zeer degelijk voor de prijs

Jamie Biesemans | 02 januari 2018 | Fotografie Redactie Hifi.nl | Mission
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 07 mei 2017

Op Homecinemamagazine.nl bespreken we uitgebreid de bouwkwaliteit van de LX-speakers en de verschillende afwerkingen die beschikbaar zijn. Samenvattend kunnen we stellen dat de LX-familie heel consistent is qua bouwkwaliteit en afwerking. Als je bedenkt dat bijvoorbeeld de LX1 slechts 129 euro per stuk kost, dan is het toch wel indrukwekkend wat Mission hier aanbiedt. De behuizing is niet grensverleggend qua design of materialengebruik, maar is wel degelijk geconstrueerd. De voorkant toont bijvoorbeeld geen zichtbare schroeven, de luidsprekerterminals zijn behoorlijk goed en de grilles worden magnetisch opgehangen – zaken die we toch eerder met duurdere producten associëren.

Het ontzag voor het niveau van de afwerking is het grootst bij de twee boekenplankspeakers, de LX1 en LX2. Hun prijskaartjes zijn echt wel heel zacht. De LX5-vloerstaander die we in deze test bekijken zit logischerwijze heel wat hoger: 699 euro per stuk, of bijna 1.400 euro voor een stereopaar. Voor die prijs krijg je wel een stevige driewegs-vloerstaander met drie drivers en een tweeter.

Mission LX1- en Mission LX5-speakers: zeer degelijk -- voor de prijs

Voor onze surroundtest hebben we de Denon AVR-X6300H ingezet. De receiver hebben we nog even gebruikt om puur 2-channel te luisteren, maar we zijn snel overgestapt op de Audiolab M-One, een compacte alles-in-één-versterker met uitstekende ingebouwde DAC. Dat is geen toeval: Quad-raad, de verdeler van Mission, distribueert eveneens Audiolab. Ook een AIG-merk, trouwens. Als bron gebruikten we een Raspberry Pi 3 die als Roon-eindpunt functioneert, aangesloten op de DAC van de M-One via USB.

We luisteren eerst naar de LX5, een redelijk grote vloerstaander dat boven een midrange-driver bezit, met de tweeter lager gemonteerd. Daaronder komen nog twee midrange/bass-drivers. Bij de LX1 en LX2 gaat Mission voor een driveropstelling waarbij de tweeter onderaan staat, wat tegen de stroom in is. De Britten geloven dat de drivervolgorde omdraaien goed is om timingproblemen te voorkomen, zodat alle frequenties op het juiste moment je oren bereiken. De plaatsing van de tweeter bij de LX5 is wat minder onconventioneel, maar eigenlijk nog trouw aan de Mission-filosofie.

Hij ziet er vanuit de luisterpositie best fraai uit, deze LX5. Het doffe zwarte voorpaneel oogt het mooist zonder grille (vinden wij toch), zodat je de donkermetalen ringen rond elke driver kunt bewonderen.

Achteraan de behuizing zijn er twee bassports, wat deze speaker gevoelig maakt voor de plaatsing ten opzichte van de muur. Een zekere afstand bewaren en lichtjes indraaien is de boodschap, zeker als je muziek wil beluisteren.

Mission LX1- en Mission LX5-speakers: muziek en films

Om de release van ‘In Spades’ te vieren, het nieuwe album van The Afghan Whigs, gingen we daarmee eerst aan de slag. Rockmuziek zint de LX5 duidelijk wel goed, zelfs als we de volumeknop ruim opendraaien. Het blijft relatief strak en clean. Er is een stevig onderlaag in wat we horen, maar ook best wat detail. De soundtrack van ‘Interstellar’ van Hans Zimmer zit vol met donkere, lage tonen. Perfect om een speaker op de proef te stellen en te controleren op zaken als resonantie. Daar lijkt de LX5 inderdaad weinig last van te hebben.

Als we overschakelen naar ‘Nightfall’, het nieuwe album van folk-jazztrio Quercus, dan geeft ‘Once I Loved You Dear’ ons de kans om de stemweergave te beoordelen. De nogal warme LX5 heeft er op zich geen probleem mee om deze track zo sfeervol weer te geven als bedoeld, al zouden we graag net iets meer leven in die vocals en de sax hebben. Maar toch, als je rekening houdt met de prijs klinkt dit pakkend Iers lied behoorlijk goed. Roon brengt ons na deze track naar ‘Tzalim’, een track uit de Masada-cd van John Zorn. Langs één kant kunnen we het wel smaken: de contrabas komt prominent door en het zit helemaal goed qua ritmiek. Wederom mocht het wel net iets sprankelend qua het middenbereik, maar dat is een keuze van Mission om de LX5 wat universeler te maken. 

MERK

EDITORS' CHOICE