Alpha Highend: Waarom hoornspeakers?

“Eigenlijk is het hoornprincipe heel oud. Al bij de oude Grieken en Romeinen kenden ze het al. Proefondervindelijk hadden ze ontdekt dat de vorm van een hoorn enorm kon versterken. Die kennis verklaart de bekende vorm van amfitheaters. Als er iemand in het midden een monoloog bracht, dan kon het hele publiek dat perfect horen”, zet Armin.

Door die lange voorgeschiedenis lijken hoorns een antieke technologie die nu voorbijgestoken is door moderne technieken. Een standpunt waar Avantgarde zich niet in kan vinden. Het familiebedrijf ontstond in 1999 uit een ontmoeting tussen luidsprekerontwerper Matthias Ruff en Holger Fromme. Ruff wist Fromme te overtuigen dat hoornspeakers veel meer in hun mars hadden dan werd gedacht, een stelling die in de achttien jaar die volgden meermaals werd bewezen.

Inmiddels pakken de Duitsers de zaken heel ernstig aan, onder meer bij het ontwerpen van de hoorns (“het is een deel wetenschap, een deel proefondervindelijk uitproberen”, horen we) en de design van de drivers. Een belangrijk aspect van hoornspeakers is de consistente kwaliteit en vorm van de hoorns. Net omdat ze zo sterk versterken, moeten de hoorns het ontwerp nauwkeurig volgen of de klank is niet wat Avantgarde nastreefde. “Een groot deel van de kosten gaat in het produceren van de hoorn, die uit ABS-kunststof wordt vervaardigd. Je kunt ze ook niet één per één bestellen, we moeten er altijd honderden in één keer laten fabriceren aan een zeer hoge kost”, zegt Krauss.

Alpha Highend : Actief met DSP

Er zit ook een hele evolutie in de Avantgarde-speakers. Zo heb je de Zero 1, die we ook in een andere luisterkamer van Alpha Highend aanhoordden, een set actieve hoornspeakers die draadloos met elkaar communiceren – er is dus geen kabel van de linkse naar de rechtse speaker – en uitgerust met een hele resem inputs. Ze zijn technisch heel straf, wat hun in 2014 een EISA Award opleverde, maar zijn ook qua design minstens even grensverleggend. Niet verrassend dat de fraaie speakers onder meer een gouden medaille kregen van de iF Product Design Award-organisatie.

De Zero stond eigenlijk tweemaal opgesteld bij Alpha: één keer in de volledige actieve uitvoering, maar ook in de semi-actieve TA-editie die je de kans geven om eigen versterking toe te voegen.

Ook de andere Avantgarde-speakers staan trouwens bol van de innovatie. DSP-mogelijkheden zijn stilaan standaard geworden, waardoor onder meer kamercorrectie kan uitgevoerd worden. Gegeven dat een ruimte een heel sterke invloed heeft op de waargenomen klank heeft dat toch wel een serieuze. Al is dat in luisterruimtes zoals die van Alpha wat minder relatief, want die zijn akoestisch al in orde gebracht. Maar dat niet is zeker niet altijd het geval bij mensen thuis.

MERK





EDITORS' CHOICE