Electrocompaniet EC 4.7 en AW120DMB

René van Es | 12 maart 2002 | Electrocompaniet

De techniek en filosofie van Electrocompaniet

In de periode dat ik mijn zaterdagen vulde met werken voor Albersen Audio in Den Haag en HVT nog gewoon Stereotest heette, liep ik een zekere Jan Smit tegen het lijf. Jan, bezeten van luidsprekers bouwen, Dynaco buizenversterkers en zijn aantrekkelijke vriendin, kwam aanzetten met een naar ik mij herinner onooglijke versterker die luisterde naar de naam Electrocompaniet. Volgens Jan een wonder en de beste versterker die hij ooit hoorde. Nu was naar mijn idee Jan al wat langer de weg kwijt, dus ik nam het toen met een korrel zout en leefde vrolijk verder. Stereotest begon echter artikelen te publiceren die een nieuw soort vervorming betroffen dat was aangetoond door de Finse professor Matti Otala in 1973 en die hij TIM of Transient Intermodulation Distortion had gedoopt. Een vervorming die veel meer het karakter bepaalde van een versterker dan de toen immer aangehaalde intermodulatie en harmonische vervorming. Het gaat te ver om TIM te bespreken, genoeg er is er te vinden op internet. Een early adapter van de theorie van Otala is Per Abrahamsen, die in die tijd al een bedrijf runde in Noorwegen dat luisterde naar de naam Electrocompaniet of te wel De Elektro Maatschappij. Samen met een paar ontwikkelaars en vrienden bouwden ze Otala versterkers en brachten die in kleine oplagen aan de man. De omslag kwam in 1977 toen The Audio Critic in Amerika de Electrocompaniet versterker uitriep tot het beste produkt dat ze ooit hadden gehoord. Vanaf die dag produceerden Per en zijn vrienden dag en nacht versterkers. Tot onvrede van zijn vrouw die alleen de twee kinderen in het gezin Abrahamsen mocht opvoeden. In de loop der jaren heeft Per samen met anderen (waaronder vele Abrahamsen als je de website bekijkt) de Electrocompaniet versterkers aangepast aan de huidige maatstaven. Steeds betere componenten kwamen beschikbaar en nieuwe inzichten verhoogden de geluidskwaliteit. Daaronder de FTT (Floating Transformer Technique) en Dual Mono opbouw met toepassing van klasse A schakelingen. De oergedachte van Otala spookt toch nog immer door de fabriek van Electrocompaniet. Per, zelf een niet onverdienstelijke gitaar speler, houdt vast aan zijn filosofie die hem in de loop der jaren geen windeieren heeft gelegd. Terecht zijn de produkten reeds vele malen in de pers geweest, helaas nauwelijks in Nederland. Het produkt scala is maar beperkt. Een enkele voorversterker, een viertal eindversterkers, twee geïntegreerde types, een cd speler en een phono trap vormen de hoofdmoot van de huidige produktie. Stuk voor stuk apparaten van hoge kwaliteit die je zelden op de tweedehandsmarkt tegenkomt. Wie verslingert raakt aan de “TIM vrije sound” lijkt voor het leven getekend te zijn. Muziek staat voorop, techniek is slechts een hulpmiddel.

Inpassen

De EC 4.7 en de AW120DMB inpassen in de eigen installatie is een fluitje van een cent als je het gewicht van de eindversterker even niet meetelt. Aan de bron kant mijn Teac/Monarchy Audio combinatie, de Musical Fidelity tuner en de platenspeler met alle toeters en bellen. Aan de achterkant JMLab Electra 926 speakers en de SW900 subwoofer van dezelfde fabrikant. In eerste instantie heb ik de EC 4.7 aangesloten op de d/a converter met Van den Hul The First Ultimate kabels en tussen de voor- en eindtrap een Puresonic 8010A gebalanceerde kabel. In een iets later stadium is de VdH vervangen door de Puresonic kabels, mogelijk door de XLR output op de M22B dac. Tussen voor en eind nu een door de importeur meegeleverde Transparent Balanced Music Link Super. Vanaf de dac tot de speaker werk ik nu volledig gebalanceerd, overeenkomstig de gedachte achter de versterkers. Her en der is nog wat gerommeld met kabels aan de phono amp en is er nog een set Dynaudio Audience 122 de revue gepasseerd. Het gros van het luisteren heeft met de normale opstelling plaatsgevonden. Tegen het einde van de testperiode heb ik de diverse versterker componenten gewisseld met de eigen voor-eind combinatie. Daarover later meer. Het geheel staat op een paar audiomeubels van Standesign. Speaker kabel de vertrouwde Ocos in bi-wire en de sub wordt actief aangestuurd vanuit de EC 4.7.

MERK





EDITORS' CHOICE