Nieuwste features
AV-receivers afkomstig van één van de grote Vier (Denon-Pioneer-Onkyo-Yamaha) hebben één ding gemeen: de lijst met functies is ongeveer een arm lang, en groeit elk jaar. Je hebt merken die niet aan die ratrace participeren, zoals NAD en Rotel, maar deze jongens zijn overtuigd dat extra stickers op de doos zich rechtstreeks vertaald naar een meerverkoop. Misschien hebben ze wel gelijk. Niet verbazend is ook de AVR-X2200W heel ruim voorzien van alle mogelijke opties, zowel op audio- als videovlak.
Met zijn acht HDMI-poorten (waarvan één vooraan) is de Denon klaar voor alle mogelijke bronnen, incluis spelers die nu nog niet op de markt zijn. De receiver kan namelijk HDMI 2.0-bronnen verwerken die 4K-video aan 60 fps doorsturen en de stream beveiligen met HDCP 2.2. Als je volgend jaar een Ultra HD-tv aanschaft en daarbij een Ultra HD Blu-rayspeler in de winkelkar  legt, dan kun je nog altijd verder met de AVR-X2200W. Eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat nagenoeg elke nieuwe receiver klaar is voor 4K-video en de bijhorende DRM.
Denon voorziet de X2200W ook van een 4K-upscaler om bijvoorbeeld Full HD-bronnen naar Ultra HD-resoluties te brengen. Mooi om te hebben, maar je Ultra HD-televisie heeft wellicht een betere upscaler aan boord. Die expertise is gewoonweg sterker aanwezig bij merken die van beeld hun domein hebben gemaakt.
Een extern bronapparaat heb je niet per se nodig als je enkel muziek wil beluisteren, want de X2200W komt met een ingebakken speler die zowel internetradio, DLNA-bronnen als USB-opslag (incluis iPod/iPhones) aankan. Spotify Connect en Airplay is dan weer een must voor mensen die graag muziek streamen via een app op een mobiel toestel.
Hersenloze actie
Een van de pleziertjes bij het testen van een AV-receiver is dat je natuurlijk je favoriete scenes uit films mag herbekijken. De actiethriller ‘John Wick’ met Keanu Reeves zal nooit een Oscar winnen, maar is verrassend onderhoudend en ook van de beste Atmos-films waarmee je de oren plezier kunt doen. Wij luisteren eerst naar de 5.1-versie via een machtige maar toegankelijke Dali Opticon-opstelling (Opticon LCR x 4, Opticon Vokal en een krachtige Dali SUB K-14 F), wat al een echt plezier is. Als Wick een onderhoud heeft met Winston (Ian McShane) in de bar van The Continental, hét hotel waar huurmoordenaars graag vertoeven, zet de AVR-X2200W je midden in de actie. Het getinkel van glazen, het geroesemoes van andere klanten wordt aangeleverd via de rear-surrounds, terwijl het duo voor je ogen hun gesprek houdt. Als Wick even later zijn doelwitten opzoekt in een nachtclub, barst het gestileerde geweld in volle hevigheid los. Soms lijkt het meer dansen dan vechten, een hommage aan regisseurs zoals John Woo.
Bij het bekijken van de zevende Fast & Furious-film was ik toch geneigd om het centerkanaal een paar dB bij te regelen, ondanks de uitgebreide Audessey-meting vooraf. Fijn aan deze receiver is dat je dergelijke finetuning heel vlot doet, via de Option-knop en dan Kanaalniveau afstellen. Ook heel handig als je het te maken hebben met filmmateriaal van verschillende bronnen, is die Info-knop op de remote. Je ziet dan niet enkel welke kanalen in gebruik zijn, maar ook welke kanalen binnenkomen op dat moment, evenals de Audyssey-modi die actief zijn. Een update over het huidige stroomverbruik maakt het helemaal af, al ben ik niet zeker wat je nu juist met die eco-informatie moet aanvangen.
En nu met Atmos
We halen ook de Dolby Atmos-versie van John Wick boven, sinds kort op Blu-ray beschikbaar. We ruilen de Dali Opticon-surroundopstelling dan meteen ook in voor de gloednieuwe Atmos-klare LT5-set van Teufel, waarmee je 5.1.2-opstelling krijgt met twee hoogtekanalen vooraan die via het plafond reflecteren. (Er is ook een versie die 5.1.4 levert, maar dat is niet haalbaar met deze receiver) Toegegeven, het is niet dé ideale Atmos-opstelling, maar die moeten we in ons testruimte nog bouwen. Komt er aan. Maar tot dan biedt de LT5-set een mooie tussenoplossing die zeker niet slecht klinkt – iets dat je binnenkort in de recensie van deze €3.500 kostende opstelling wel leest.
Zoals gezegd ervaren we bij deze test maar een partiële Atmos-opstelling, met twee hoogtekanalen extra vooraan. Twee hoogtekanalen is het maximum voor de Denon, en dat lijkt wel de norm te worden voor dit prijspunt. Wil je voor een 5.2.4-opstelling gaan, dan moet je voor een receiver met meer luidsprekeruitgangen en bijgevolg een forser prijskaartje opteren. Mooi aan de Denon-receiver is dat je helemaal vrij bent om de hoogtekanalen in te delen zoals je wil. De setup maakt een onderscheid tussen reflecterende speakers (met instelbare afstand tot het plafond) en inbouwspeakers die in het plafond zijn verwerkt, en dat zowel in voor, midden en achterposities. Dat is belangrijk.
Is het verschil enorm tussen de Dolby Atmos- en 5.1-versie van John Wick? Dat nu niet, maar het totaal geluidsbeeld is wel meer omvattend. Veel meer onder de indruk ben ik bij het beluisteren van de Atmos-versie (op Audio Blu-ray-disc, via een Marantz UD7007) van ‘1615. Gabrieli in Venice’ in de Choir of King’s College, Cambridge. Het is een prachtige opname die in Atmos-versie zo natuurlijk lijkt dat je je met de ogen dicht in het bekende kapel in de Britse universiteitsstad waant. De Denon-receiver toont hier meteen aan dat het niet enkel sterk is in het weergave van filmactie.