REVIEWDenon

Review Denon AVR-X2200W: Klaar voor alles

Jamie Biesemans | 24 maart 2016 | Denon

Denons nieuwe AVR-X2200W heeft veel in zijn mars, net als ongeveer elke feature-gekke concurrent. Kan de ondersteuning van DTS:X en een gebruikersvriendelijke setup helpen om de aandacht van de consument te trekken?

Rond het prijspunt van 500 tot 700 euro is het interessant vertoeven in de AV-receivermarkt. Voor deze prijs kan je al een behoorlijk volledig toestel in handen krijgen, met de nieuwste streamingfeatures en surroundtechnologieën. De AVR-X2200W is wat Denon hier in de arena stuurt, een echte prijsvechter die Dolby Atmos maar ook het nog nieuwere DTS:X aan boord heeft (of dat zal krijgen, na een firmware-update). Dat laat deze Denon al meteen boven het maaiveld uitsteken, want DTS:X is vooralsnog niet echt wijd verspreid.

Nu ja, eerlijk gezegd is de waarde ervan heel relatief. Heel veel DTS:X-audiomateriaal is er ook al niet. Zelfs nu, meer dan een jaar na de eerste voorstelling van het nieuwe surroundformaat is er eigenlijk nog altijd maar een demodisc of twee van DTS zelf te vinden. Daarentegen zijn er wél heel wat releases van films met een Atmos-soundtrack vrij te koop en zullen ook de nakende Ultra HD Blu-ray-lanceertitels voornamelijk Atmos-tracks bevatten. Het is nog koffiedik kijken hoe het allemaal uitdraait, maar het ziet er vooralsnog niet goed uit voor de DTS:X.

5.2.2 of 7.2

Denon, samen met zustermerk Marantz, is in elk geval zowat de eerste die filmliefhebbers alle nieuwe surroundcodecs biedt in één betaalbaar toestel. En dat is een enorm pluspunt, want zo kun je gerust voor een toestel gaan zonder nu al een kant te moeten kiezen in de strijd tussen Dolby en DTS.

Ga je voor een opstelling met hoogtekanalen, dan kun je tot 5.2.2 gaan. Dat is dus vijf speakers ‘op begane grond’ (links-center-rechts en dan nog een links of rechts achteraan of meer in het midden), tot twee subwoofers en twee hoogtekanalen. Blijf je weg van Atmos en co, dan kun je ook voor een 7.2-opstelling gaan. Eén ding is zeker: de nieuwe surroundcodecs met hoogtekanalen verhogen de mogelijkheden en de complexiteit als je een receiver opstelt!

Bij de hand genomen

Het opstellen van een AV-receiver is altijd wel een klus. Niets aan te doen. Een AVR is een van de complexste audioapparaten die je in huis kan halen, zeker als je gaat voor een volledig 7.1 (of meer) opstelling. Heel moeilijk is het nu ook weer niet, zeker niet als je het proces al eens hebt doorlopen. Maar Denon denkt aan die mensen die misschien voor het eerst een AV-receiver opstellen. Bij het configureren krijg je daarom een mooie visuele gids opgediend, die je helpt bij het verbinden van bronnen en speakers. De AVR-X2200W komt met Audyssey XT, een systeem dat met een achtpuntsmeting werkt. Je haalt er best een statief bij, want het is belangrijk dat je de meegeleverde microfoon op oorhoogte plaatst.

Van alle merken gaat Denon het verst qua het bieden van een uitgebreide gids die je helpt bij het opstellen van speakers en leggen van verbindingen, en dat verdient een stevig schouderklopje. Voor mensen die niet om de haverklap een surroundopstelling in elkaar steken heeft deze gids een enorme meerwaarde. Waar je bij andere receivers het ten dele maar zelf moet uitzoeken, zorgt dit aspect van de Denon-interface er voor dat de setup een kwestie wordt van een visueel stappenplan te volgen.

De rest van de interface neigt eerder naar de sobere kant, maar is niettemin effectief. Waar bijvoorbeeld de menu’s van Sony het wat speelser aanpakken, is Denon eerder to the point. Op zich is dat niet erg. Maar net zoals bij Pioneer- en Yamaha-receivers, vraag ik me af waarom interfaces nog altijd in schrikbarend lage resoluties worden getoond. Dat het standaard zo is, geen probleem. Kan handig zijn voor mensen die hun AV-receiver aan een projector met een lage resolutie aansluiten. Maar er is bijna nooit een optie om menu’s in Full HD – laat staan Ultra HD – te tonen. Ook niet bij deze Denon. Spijtig, want op een groot 4K-scherm zijn hedendaagse AVR-interfaces echt minder mooi. 

MERK

EDITORS' CHOICE