De PM-14S1 SE bevat zoals gezegd een aanzienlijk grotere ringkern-trafo dan zijn ‘gewone’ voorganger, en heeft daarnaast de massieve voedingsbuffer met grote condensatoren die ook in de inmiddels legendarische KI-Pearl versterker te vinden was. Het vermogen aan 8Ω is 2x90 Watt, en aan 4Ω 2x140 Watt. De schakeling is verder nog op tal van punten gewijzigd en voorzien van veel strenger geselecteerde componenten. De luidsprekerklemmen zijn nu van massief koper gemaakt. Uiteraard is de hele schakeling op alle cruciale punten (24 in totaal) voorzien van de eigen discrete HDAM modules van Marantz. De ingebouwde phonotrap kan zowel met MC als MM elementen overweg en hanteert daarvoor verstandige standaardwaardes (270uV/100Ω voor MC en 2.7mV/47kΩ voor MM).
Er zijn, opvallend genoeg, maar liefst twee volledige tape-aansluitingen voorhanden. Nu wordt er links en rechts wel gefluisterd dat ‘het cassettebandje aan een terugkeer bezig is maar die verhalen horen wat mij betreft in de Fabeltjeskrant. Op magnetische tape opnemen via een versterker is wat mij betreft iets uit vervlogen tijden en zal dat ook blijven. Maar het zit er dus wél op en als je geen cassettedeck of spoelenrecorder gebruikt levert het in elk geval twee extra analoge ingangen op. Een bijzondere functie die ik niet heb kunnen uitproberen (omdat je daar een tweede PM-14S1 SE voor nodig hebt) wil ik desondanks niet onvermeld laten. Met de daarvoor aanwezige aansluitingen en schakelaars op het achterpaneel kun je van maximaal 4 PM-14S1 SE versterkers de functies als bronkeuze en volume met elkaar synchroniseren (via het Floating Control Bus System of FCBS) en kun je van twee PM-14S1 SE’s feitelijk monoblokken maken, waarbij je dan wel je luidsprekers bi-wired aan moet kunnen sluiten. Het vermogen van de vesterker verandert hier overigens niet door. Bij gebruik van een sacd-speler met meerkanaals uitgangen is door deze schakeling ook 5.1 weergave mogelijk, maar dat terzijde.
Binnen handbereik
Beide apparaten zijn verder nog voorzien van een (voor de CE-keuring verplichte) automatische stand-by schakeling die niet op slinkse wijze te overbruggen is. Zodra er ongeveer vijf minuten geen signaal wordt weergegeven schakelen ze zichzelf uit, maar er zit geen fysieke standby-knop op het apparaat en er is ook niet voorzien in een automatische ‘wake-on-signal’ functie die je kent van bijvoorbeeld subwoofers. Je zult dus altijd de afstandsbediening binnen handbereik moeten hebben, wat ik eigenlijk het enige minpuntje vind. Ik heb hierdoor trouwens geen negatieve invloed op de klank kunnen ontdekken; direct na opnieuw inschakelen was de geluidskwaliteit pakweg 95% van wat een volledig opgewarmd apparaat na ongeveer een kwartiertje laat horen. Doorgewinterde audiofielen die hun apparaten altijd aan willen laten staan ‘omdat dat beter klinkt’ kunnen dus opgelucht ademhalen.
REVIEWMarantz
Marantz PM-14S1 SE
Max Delissen |
06 januari 2016
| Marantz
MERK