Terwijl ik zo door het eerste winkeldeel heenloop en aandachtig de nodige presentaties van de duidelijk onderverdeelde merken en een accessoire wand bekijk, valt mij op dat ik nog steeds niemand van het winkelpersoneel ben tegengekomen. Na nog wat verder de winkel in te zijn gelopen, hoor ik opeens stemmen uit een bepaalde ruimte komen. Wanneer ik daar mijn hoofd om de hoek steek, zie ik in een werkelijk prachtig gestileerde luisterruimte uiteindelijk ook mijn gastheer in de persoon van bedrijfsleider Peter van Tuijl. Samen met een winkelmedewerker is hij nog druk bezig met het installeren van net binnengekomen complete McIntosh set die een paar Kef Blade luidsprekers aan zal gaan sturen!
‘Ah, je bent er al’ zegt Peter terwijl hij mij enthousiast de hand schud. ‘De winkel is ook pas één dag geopend en we zijn dan ook nog druk bezig om hier en daar nog de laatste puntjes op de i te zetten.’ Terwijl Peter voor een kop thee zorgt, bekijk ik ook alvast even het linker deel van de winkel. Feitelijk zie ik hier eenzelfde soort open en lichte opbouw als het rechterdeel. Oftewel vooraan bij de winkelpui zowel verschillende beeldscherm/eenvoudige hometheater configuraties en streaming systemen zoals Sonos en Denon’s Heos, terwijl er verder naar achteren, een duidelijke prijstechnische opbouw in hifi stereosystemen te zien is. Nadat Peter zich met de thee en koffie weer heeft gemeld en al snel blijkt dat hij een diepgewortelde liefde en kennis voor de audiomaterie bezit, merk ik op dat ik zo’n soort winkel als Audio Expert eigenlijk helemaal niet achter het Beste Keus concept had gezocht. Duidelijk geamuseerd vertelt hij vervolgens olijk dat ik niet de eerste ben die dat zegt en dat achter deze koerswijziging natuurlijk een hele gedachtegang zit.
Webwinkel oorlog
‘Bijna iedereen kent Beste Keus als de webwinkel met het grote assortiment en de scherpe prijzen. Op zich niets mis mee en het is een formule die ook 12 jaar na de start nog steeds goed functioneert. Maar de laatste vijf jaar zijn er toch wel een aantal belangrijke veranderingen in webwinkelland te bespeuren. Niet alleen zijn verschillende collega’s overgenomen en maken inmiddels onderdeel uit van veel grotere organisaties. Maar ook willen deze bedrijven maar al te graag hun positie in dit steeds feller bevochten marktsegment op zijn minst handhaven en liefst nog verder uitbouwen. Om dat te bereiken zijn ze bereid heel diep te gaan. Zo diep dat ze zelfs incalculeren om dan maar een bepaalde periode helemaal geen of weinig winst te maken en op die manier de slag te winnen. Bij Beste Keus die nog steeds dezelfde onafhankelijke organisatie als in de begindagen is, zien wij dit met lede ogen aan. Uiteraard willen wij ook de consument de bekende scherpe prijs en goede service geven die wij tot op heden altijd hebben gedaan. Maar alles zo maar weggeven om maar je marktaandeel te blijven behouden, vinden wij een ongezonde en ongewenste situatie die niet past in onze bedrijfsvoering. Naast prijs zijn ook service en klantvriendelijkheid altijd een andere belangrijke pijler van onze organisatie geweest. Dat tezamen met een duidelijke behoefte onder consumenten voor een meer persoonlijke benadering, deed ons beseffen dat het voor ons tijd werd om als onderneming een volgende stap te zetten.’
Meer specialisatie, persoonlijker benadering
‘Oftewel meer specialisatie en professionalisering, waarbij deze Audio Expert winkel de eerste van een reeks is waarvan in de nabije toekomst nog meerdere varianten zullen gaan verschijnen. Maar met alleen mooie ideeën ben je er natuurlijk nog lang niet, want je moet ook keihard werken aan een gedegen concept en visie.’ Na dit uitgesproken te hebben schuift ook de toevallig net op dat moment in Den Bosch aanwezige Beste Keus mede oprichter Ronnie Smits bij de tafel aan. ‘Ah, schijnbaar stel ik mij op precies het juiste tijdstip aan je voor! Maar Peter heeft gelijk, om zo’n avontuur als dit succesvol aan te kunnen gaan, moet er gedegen worden georiënteerd en moet je heel goed weten waar je uiteindelijk naar toe wilt. Eén van de belangrijkste zaken is de juiste mensen om je heen hebben. Peter is daar een mooi voorbeeld van. Ooit begonnen als hobbyist is hij er in geslaagd om van zijn hobby daadwerkelijk zijn beroep te maken. Buiten dat kan hij nog steeds werkelijk in vuur en vlam staan van een mooie set of geluidsweergave en zoiets straalt altijd af op je klanten. Naast enthousiasme en de juiste productkennis, moet het concept en de mensen die het verkopen zakelijk heel goed in elkaar zitten en dient duidelijk te zijn wat je als winkel voor signaal wilt afgeven.’
Â
HI-VISITAudioExpert
Meer dan een mooi plaatje
Werner Ero |
14 juli 2015
| Fotografie Werner Ero
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 15 mei 2015