Aan het eind van deze eerste dag is het dan tijd voor de grote verrassing. Een presentatie die volgens Sonus Faber eigenaar Fine Sounds Group, recht zal doen aan het 30-jarig bestaan van het merk en waarbij aan het eind zelfs een grote onthulling zal plaats vinden! Tegen 18:00 uur worden we met bussen bij onze hotels opgehaald, waarna we na een half uurtje rijden tegen het vallen van de schemering aankomen bij onze verblijfplaats voor deze avond, de prachtige Villa Cordellina Lombardi. Hoewel het bij aankomst al behoorlijk donker is, kan ik toch nog grotendeels zowel de prachtige tuin, de klassieke villa zelf als de bijbehorende bijgebouwen bewonderen. Her en der op het landgoed staan de nodige witte partytenten voor de drankjes en lichte versnaperingen opgesteld, maar verder duidt niets op wat later die avond zou gaan komen.
Pagani Huayra – nee, niet dé verrassing
Voordat we echter met z’n allen het glas kunnen heffen worden we eerst in de prachtig met muur- en plafondschilderingen versierde grote centrale hal van de villa zelf verwacht. Samen met een groot presentatiescherm en een verhoogd podium, staan hier daadwerkelijk 180 stoelen opgesteld en stroomt de zaal al snel vol met alle aanwezigen. Na een onderhoudend intermezzo van enkele getalenteerde gastmuzikanten worden we hartelijk verwelkomd door Mirko Sanna, verkoopdirecteur bij de Fine Sounds Group. Mirko vertelt onder andere uitgebreid over de geschiedenis van Sonus Faber, de beoogde toekomst en belangrijke sleutelaspecten als kwaliteit en materiaalgebruik en de noodzaak om immer vernieuwend bezig te zijn.
Ex3ma - the new sensation!
Na deze verhelderende en vol vuur uitgesproken achtergrondinformatie, is het ‘moment suprême’ dan uiteindelijk aangebroken. De grote onthulling van wat vermoedelijk een nieuwe productserie of model zal zijn. Wanneer vermaard industrieel ontwerper Livio Cuccuza het spits afbijt, verschijnen op een groot scherm druppelsgewijs de nodige aanwijzingen. Bij één van de eerste echte hints komt ineens de naam van de roemruchte Sonus Faber Extrema naar voren, en dat is een modelnaam die samen met de bijbehorende fotobeelden, een voelbare schok door het publiek laat gaan. Want na de Minima uit 1984, Electa uit 1986 en Electa Amator uit 1987, was de Extrema monitor zijn tijd ver vooruit. Niet alleen werden er topkwaliteit units voor dit bijzondere 2-weg systeem toegepast waaronder de beroemde Dynaudio Esotar T330, maar ook was er aan de achterzijde in een uniek instelbare passieve basradiator voorzien. Een feature waarmee de mate van controle gekoppeld aan de basintensiteit tussen de 35-70 Hz traploos kon worden ingesteld.
Ex3ma
Het unieke karakter van deze zowel bijzonder gevormde als tevens bijzonder grote monitor, is naast de afmetingen van 46 cm hoog, 27 cm breed en 55 cm diep, ook aan het enorme gewicht van 40 kilo af te lezen. Na deze aftrap is het de beurt aan Sonus Faber’s hoofdontwerper Paolo Tezzon. Hij noemt de Extrema een ijkpunt in de rijke Sonus Faber geschiedenis en vooral ook een ‘out of the box’ concept dat op dat moment in staat was de grenzen van het haalbare opnieuw te definiëren. En met de genen van deze trendsetter is Sonus Faber opnieuw vier jaar keihard aan de slag gegaan om uiteindelijk wederom een volledig nieuw, baanbrekend en grensverleggend concept te ontwikkelen. Een ontwikkeltraject dat uiteindelijk heeft geleid tot de geboorte van de gloednieuwe en revolutionaire Ex3ma!
Doelstelling van dit project was om een hoger oplossend vermogen, transparantie, snelheid en controle te bereiken dan ooit daarvoor. Makkelijker gezegd dan gedaan, en al spoedig kwam het besef dat men dit met de huidige bestaande technieken, niet voldoende zou kunnen realiseren. Eén van de gevonden oplossingen is de inzet van de eerste uit één stuk vervaardigde luidsprekerbehuizing van koolstofvezel, een zogenaamde ‘monocoque’. Niet alleen een materiaal en toepassing die vooral in de formule 1-racerij zeer veel wordt gebruikt, maar ook buitengewoon geschikt is voor luidsprekertoepassingen. Toch had Paolo na de eerste proeven al snel de nodige bedenkingen over dit ‘pure’ materiaalgebruik. Want hoewel meettechnisch enorm geschikt, bleek een behuizing van alleen dit materiaal klankmatig toch niet het gewenste resultaat op te leveren. De oplossing bleek uiteindelijk te liggen in het combineren van dunne laagjes houten koolstofvezel in een sandwich constructie. Ook de houten ‘zijwangen’ blijken bijzonder te zijn en afwijkend in de zin dat er van speciaal geselecteerde ‘Abete rosso’ fijnsparren gebruik wordt gemaakt. Niet geheel toevallig is dat dezelfde houtsoort waar ook belangrijke delen van strijkinstrumenten worden vervaardigd. Door CNC bewerking worden deze delen tenslotte zo bewerkt dat er ook nog eens geen parallelle oppervlakken kunnen ontstaan. Een derde element dat verantwoordelijk is voor de prestaties en klankmatige eigenschappen van dit ontwerp, is de toepassing van verschillende metalen als aluminium, koper en messing.
Industrieel ontwerper Livio Cuccuza, directeur Mauro Grange en hoofdontwerper Paolo Tezzon
Sonus Faber weet als geen ander dat door het op de juiste wijze combineren van verschillende materialen, resonanties kunnen worden tegengegaan. Door koper tussen koolstofvezel en aluminium aan te brengen, kun je resonanties in harmonie met elkaar brengen, terwijl messing vervolgens weer kan worden benut om de inwendige resonantie van aluminium te elimineren. Maar een monitor luidspreker kan nog zo goed zijn, zonder een goede bijpassende standaard in het totaalconcept te betrekken is het plaatje niet compleet. In dit geval zorgt een speciaal ontwikkelde luidsprekerstandaard bestaande uit een sandwichconstructie van (zwarte) graniet en hoge dichtheid epoxyhars, in combinatie met nauwkeurig afgestemde elastomeren, voor een extreem uitgebalanceerd totaalgeheel.
Net als de originele Extrema heeft ook de Ex3ma weer die typische instelbare basradiator aan de achterzijde waarbij de demping dit keer kan worden ingesteld door een elektromagnetisch veld. Zoals wel vaker wanneer het een extreem geperfectioneerd systeem betreft, is er ook in dit geval van grensverleggende hightech membraanmaterialen gebruik gemaakt. Zo is voor het tweetermembraan voor het van nature al bijna ideale tweetermateriaal Beryllium (stijf, licht en hoge inwendige demping) gekozen, die in dit geval nog zelfs wordt voorzien van een diamantcoating. Hierdoor wordt ook het laatste restje eigenkleuring verwijderd en daarmee is volgens Sonus Faber de beste en meest geavanceerde dome tweeter van dit moment ontstaan! Maar ook de woofer van dit 2-weg systeem is door zijn gecombineerde membraanmateriaal van koolstofvezel en een coating van beryllium en diamant, feitelijk net zo bijzonder als de hightech tweeter. Het 6 dB/octaaf filter is tenslotte hardwired opgebouwd uit de beste componenten zoals de beroemde Mundorf Supreme Silver gold oil condensatoren, Jantzen luchtspoelen en Shunyata Research interne bekabeling. Om het eindresultaat uiteindelijk de gewenste ‘magische touch’ mee te geven, zorgt hoofdontwerper Paolo Tezzon uiteindelijk bij het assembleren persoonlijk voor de fijn afstemming van iedere Ex3ma.