Wie aan topklasse Italiaanse luidsprekers denkt, krijgt waarschijnlijk onmiddellijk de naam Sonus Faber voor zijn geestesoog. Weergevers die van de naam ‘luidsprekerbox’ net zo ver zijn verwijderd als de planeet Neptunes van onze zon. Sculpturen van een ongekende schoonheid waarbij het lijnenspel en het werkelijk perfecte materiaalgebruik, bijna tarten met de fysieke mogelijkheden wat mensen aan producten kunnen vervaardigen.
Om het 30-jarig bestaan van deze bijna mythische firma op grootschalige wijze luister bij te zetten, werd begin dit jaar een groot deel van de wereldwijde distributeurs en de belangrijkste spelers van de wereldpers, uitgenodigd om de festiviteiten in SonusFaber’s Italiaanse bakermat Vicenza bij te wonen.
Music Emotion had als enige Nederlandse audiomagazine de eer om voor deze historische festiviteit te zijn uitgenodigd en dat is iets waar ik naast dankbaar en trots om ben, ook Sonus Faber-importeur Audiac heel hartelijk voor wil bedanken. Naast mijn eigen persoon was natuurlijk ook deze kersverse importeur uitgenodigd. Daardoor ging ik in plaats van alleen, uiteindelijk ook met mede-eigenaar Michael Huigen, huidig Audiac-directeur Sander Janssen en oud Audiac-eigenaar Bert Bazuin op pad. Ruimschoots voor vertrek kregen we per mail een gedetailleerd en uitgebreid programma voor ons tweedaagse bezoek toegestuurd en konden we zien dat er naast de nodige presentaties en een heuse wereldprimeur, ook veel ruimte voor de mooie oude Italiaanse cultuur was gereserveerd.
Van Italiaanse cultuur tot ontknoping in 10 uur
Als ik in enkele woorden zou moeten omschrijven wat ik in deze twee zeer vol geplande dagen van Sonus Faber (en niet te vergeten eigenaar Fine Sounds Group) heb meegekregen, dan is dat drive, motivatie, volharding, jezelf altijd proberen te vernieuwen en een ultiem streven naar perfectie. Zelden heb ik namelijk zo’n extreem goed voorbereid jubileumfeest of productpresentatie mee mogen maken. Een gebeuren waar naast alle goede zorg van het bedrijfspersoneel, ook de heerlijke Italiaanse ambiance en het zeer goede Mediterrane weer in optima forma aan bijdroegen.
Door de grote omvang van het gezelschap (180 gasten!) waren we in een aantal kleinere groepen onderverdeeld en ondergebracht in verschillende uitstekende hotels van het op zo’n 60 kilometer van Venetië gelegen Vicenza. De meeste gasten waren mij natuurlijk volslagen onbekend, maar het was wel ontzettend leuk om een keer enkele bekende collega’s zoals Michael Fremer van het Amerikaanse blad Stereophile rond te zien lopen, of een gesprek aan te knopen met Sonus Faber-distributeurs uit landen als Rusland, Korea, Australië of Indonesië. Wat we door ons programma-overzicht ook weten, is dat er deze eerste dag veel cultuur gepland staat en dat de eerste avond geheel in het teken van de officiële viering van het 30-jarig bestaan van Sonus Faber zal komen te staan.
TOY
Maar zover is het op dat moment nog lang niet, en tijdens de rest van ons programma blijkt al snel dat de vestigingsplaats van dit wereldwijd befaamde Italiaanse luidsprekermerk in een werkelijk schitterende inspirerende omgeving staat. De stad Vicenza heeft namelijk cultureel enorm veel te bieden en blijkt zelfs al in de Romeinse tijd te hebben bestaan. Ook was het langdurig de woonplaats van de befaamde architect Andrea Palladio, die er een groot deel van zijn leven rond 1500 heeft gewoond. Zijn erfenis en invloed zijn gelukkig ook vandaag de dag nog steeds te bewonderen, middels de vele werkelijk schitterende villa’s in de stad en omgeving. Veel van deze ‘Palladiaanse villa’s’ staan sinds 1994 zelfs op de wereld erfgoedlijst van Unesco en ik mag wel zeggen dat ze vaak op de mooiste locaties in het landschap zijn gelegen.
Teatro Olympico
Naarmate we verder doordringen in dit schitterende cultuurgoed, ontstaat bij mij bijna met een schok het besef dat er een hele duidelijke link tussen de oorsprong en schoonheid van de Sonus Faber modellen en deze klassieke inspirerende omgeving bestaat. Zo is de Olympica lijn geïnspireerd door ‘Teatro Olympica’, het oudste nog bestaande overdekte theater uit de Renaissance dat tussen 1580 en 1585 is gebouwd en nog steeds grotendeels uit de originele materialen en decors bestaat! Met andere woorden zijn de modellen geen inspiratieloze verzinsels van een verveelde marketingafdeling, maar zijn ze daadwerkelijk ontstaan door het grote respect dat de ontwerpers voor deze oude meesters hebben.
The Sonus Faber