ARTIKEL

Leermomenten

Gastauteur | 01 maart 2014

Het is even slikken om na maanden van voorbereiding en hard werk al tijdens het afbouwen op de zondagavond, maar ook in de dagen erna, ook enkele reacties van bezoekers te krijgen die erg teleurgesteld waren. Tegelijkertijd zijn er overwegend zeer zinvolle kritiekpunten op te tekenen, en willen we daar zeker mee aan de slag. Het wordt op de redactie dan ook zeer gewaardeerd dat een aantal bezoekers de moeite genomen heeft de bevindingen zo uitgebreid op te tekenen. We gaan er hieronder wat quotes van uitlichten.

We hebben er alles op gezet om een mooi en vooral fris en nieuwe evenement te organiseren, in een hifi showlandschap waarin veel te vaak hetzelfde gebeurt. Dat is zoals gezegd een pionierseditie geworden, die gaandeweg ook nog eens veel groter werd dan initieel gepland, en dat heeft zijn leermomenten.

Vandaag ben ik bij Radio Kootwijk geweest. De aankondigingen van het evenement waren groots! ik had een goede vriend uitgenodigd, beiden meer dan 5 kwartier in de auto om ter plaatse te komen. Auto geparkeerd. En toen werd ons gevraagd nog een heel stuk verder te rijden naar een of ander weiland 'omdat de Parkeerplaats vol was'. 10 minuten verder rijden. Wachten op de bus. En het hele stuk in de bus weer terug. Bij Radio Kootwijk aangekomen kwam de eerste verrassing: een groot leeg parkeerterrein... Waarom moesten we nu met die bus?

Niet alleen in bovenstaande reactie (via onze redactiemail), maar ook ter plaatse werd ons regelmatig gevraagd waarom die bussen nou nodig waren, terwijl er een (bescheiden) parking direct aan het gebouw is? Welnu, Radio Kootwijk is een natuurmonument en 'in handen van' Staatsbosbeheer, dat vele uiteenlopende regeltjes hanteert om het in de juiste staat te behouden. Eén ervan is dat het parkeerterrein absoluut niet gebruikt kan worden voor auto's anders dan bestemmingsverkeer (lees: crew met materiaal). Om die reden hebben we een parkeerterrein moeten huren (a 3,50 per auto, voor onze rekening) en pendeldiensten geregeld. Het is even een extra hindernis, maar een dergelijke locatie heeft zijn plus- én zijn minpunten… Helaas kunnen we daar niet meer van maken. Ook niet voor de meneer die zaterdagmiddag op eigen houtje de heide op wandelde en vervolgens zijn na uitglijden stevig bemodderde broek eveneens in onze schoenen wilde schuiven… ;)

Verwachtingen
Uit de reacties – in de mail, maar ook op locatie – kwam naar voren dat een deel van de teleurstelling bij een aantal bezoekers voorts nog te wijten is aan het verwachtingspatroon rond ons event. We hebben ons in de promotiecampagne vooral ingezet op de outlet, de diverse lezingen (Jan Douwe, Peter Chattelin, Martin Goosen, Harry van Dalen en vele anderen) en slechts een aantal demo’s, waaronder de goedbezochte presentaties van Marantz brand ambassador Ken Ishiwata (die liet weten zijn verhaal niet eerder zo vaak achter elkaar voor zoveel enthousiaste luisteraars heeft gedaan). Toch worden ‘hotelkamerdemo’s’ node gemist.

"Zoals gezegd viel mij de beurs tegen, en dat komt voort uit mijn verwachtingspatroon en wensen. Jullie digitale medium Hifi.nl straalt professionaliteit en klasse uit. Ik lees de artikelen graag en haal daar trends uit en beoordelingscriteria. Het geeft voeding aan mijn wensen en mogelijkheden om Hifi te beleven. Jullie informatie over de FWD-HiFi dagen gaf mij de indruk, dat er naast een georganiseerde outlet ook diverse demonstraties waren. De inhoud van de lezingen was wel interessant, maar gelet op mijn inmiddels opgedane kennis zouden ze geen toegevoegde waarde hebben. Dus om je daarvoor in te schrijven zou mijzelf teveel verplichten. Ik was ook niet toe aan het aanschaffen van een apparaat, omdat ik dat kortgeleden net had gedaan. Dus ik ging voor het nieuwe en de extra’s. De aankondigingen waren gelardeerd met diverse topmerken en er zouden diverse stands zijn van gerenommeerde merken?"

Toch werd er, zoals bijvoorbeeld door JW in bovenstaande reactie, gerekend op meerdere demonstraties van diverse merken. Ook Kees liet weten gerekend te hebben op een zwaarder aandeel hifi-demo’s;

"Boven wachtte ons de outlet markt. Leuk. Maar waar waren de demo's? De luistersessies? Blijkbaar alleen maar in geplande sessies om bepaalde tijden. Dan maar eerst een kop koffie. Om 13.00 uur naar beneden om een sessie van Ken Ishiwata bij te wonen. Kansloos. om 12.45 zat de zaal al vol. Zo ook de andere parallelsessies. Wat dan? gaan wachten en voor de 3e keer over de outlet markt? Laat maar."

De vele ramvol gevulde lezingen, tja – daar zijn we eigenlijk wat aan ons eigen succes ten onder gegaan. Wat begon als een leuke middag voor onze leden weer een weekend op een fantastische en door Jan Douwe aangeraden locatie als deze, die we ook met veel plezier ingezet hebben voor onze laatste Hifidelity. Een demo als die van Ken staat dan maar liefst zes keer gepland, maar trekt zoveel aandacht dat ook die capaciteit ondergesneeuwd raakt door het enthousiasme van de bezoekers. Terwijl we aan het hoofdpodium gedacht hebben voor een presentatie als de zijne, maar dat is met een set als de zijne simpelweg niet haalbaar. De prachtige locatie heeft plus- en minpunten.

Op het moment dat we de opkomst op locatie, met name de zaterdag, zó zagen groeien als we afgelopen weekend mee hebben mogen maken (tegen álle verwachting in met een event ergens op een lastig te bereiken locatie in de Veluwe!), was het voor ons ook slikken dat het geen tien of zelfs twaalf keer kon (Ken had het gedaan!), in een grotere ruimte. Hetzelfde geldt voor de succesvolle lezingen van mannen als Peter Chattelin en Harry van Dalen. Met een opkomst om eigenlijk alleen maar van te dromen, komen ook nieuwe problemen zie je wel...

De diverse marktkraampjes met fraaie apparatuur van onder meer Remkes beeld & geluid, RMR Soundsystems en art’s excellence konden op veel bekijks rekenen. Echter waren er ook bezoekers van mening dat de outlet als onderdeel zijn waarde heeft, maar dan liever aanvullend, en niet als ‘basis’, zo vindt Ernst;

Mijns inziens kan outlet aan een bepaalde doelgroep voorzien; maar dan voor erbij! Al met al een leerproces, waarbij succesvolle- en nieuwe ideeën (outlet) prima samengevoegd kunnen worden, echter niet op zichzelf...

Tot slot nog deze woorden van Peter Chattelin;

Dank voor jullie ontvangst en gastvrijheid! Wat mij betreft eens heel wat anders en daardoor verfrissend. Idee misschien maar wat mij betreft erg leuk...optreden Pink Project in Radio Kootwijk. Weet zeker dat je daar een event op zich mee kan maken en heel veel mensen echt een plezier meedoet. Think about it. Succes met evalueren en nogmaals dank!

Wordt vervolgd...? Suggesties en ideeën welkom!


EDITORS' CHOICE