COLUMN

Het begin is er

Dick van Buren | 23 maart 2013

Een goede hifi-dealer is dan ook de dealer die je helpt om je keuzes te maken en jouw smaak zo goed mogelijk in kan schatten, en die smaakvoorkeur dan kan vertalen naar bepaalde categorieën componenten. Om je het zoeken te verlichten dus, en dan laat ik wel even buiten beschouwing, dat die adviseur de natuurlijke neiging zal hebben om de voorkeur te geven aan de spullen die hij zelf verkoopt. Uiteindelijk zal toch alleen het beluisteren van een bepaalde set (met één of twee alternatieven) in je eigen luisterruimte kunnen bepalen, wat daar het best smaakt & muziek maakt.

Je kunt de rest van je leven besteden aan het uitluisteren van sets en componenten; er is zóveel en er verschijnt en verdwijnt zóveel, dat het aanbod en vooral de combinatie van componenten in dat aanbod op enig moment een schier eindeloze hoeveelheid opties oplevert. De kans dat je net die ene optimale set treft is dermate klein, dat nanotechnologie daarbij vergeleken scheepsbouw is...

Wat een troost zou kunnen zijn in die tevergeefsheid van het zoeken naar het ideaal, is misschien het volgende voorbeeld. Er komt iets op de markt (component, kabel, accessoire; maakt niet uit). Het wordt in winkels en op het www in vele talen het Walhalla ingeprezen. De superlatieven zijn niet aan te slepen. Want dit is toch wel het summum der summa, of is het summums? Niemand die dit nog gemist had, want niemand hield dit voor mogelijk…. En vervolgens komt er ijskoud binnen vrij korte tijd een opvolger! Op een aantal punten verbeterd... De hele wereld krijgt de tranen in de ogen, schiet vol met emotie bij de overstelpende gewaarwording van de volmaaktheid van het product; spoed zich naar een al of niet gemeentelijke kredietbank om desnoods de eigen schoonmoeder te belenen om toch maar budget te vinden om tot aanschaf over te gaan. En de fabrikant: die zag bij het op de markt brengen toch al weer wat verbeterpunten, en stoorde zich niet aan de euforie. Hulde, driewerf Hulde! Reviewers moeten op zoek naar een lijst met nieuwe superlatieven om te gaan beschrijven wat ze totaal nog niet misten in de vorige editie. Jammer dat die vernieuwing het product over het algemeen nog een flinke slag duurder maakte, maar daarvoor zijn tijdens de marketingstrategie brainstormsessies al steekhoudend klinkende excuses bedacht. Lang verhaal kort: een ideaal zullen we niet snel vinden...:)

Het begin is er
Ik heb alvast kunnen luisteren naar de Yarland FV 34 AIII CC SA, met daaraan een set Crafty Beluga. In de luisterruimte van dat bedrijf (die in de verste verte niet overeenkomt met mijn eigen luisteruimte) klonk dat bepaald niet verkeerd. De enige aanmerking die ik had; vond het wat 'klein' klinken. Wel body, maar meer van het type op de catwalk. Zelf word ik toch warmer van een slanker uitgevoerd model. Dus hieraan heb ik wel een high potential overgehouden in de categorie versterker, maar de Beluga’s passen niet voldoende in mijn smaak en vallen daarom af.

Op dezelfde middag als het eerste bezoek ook nog gauw even langs geweest bij een heel ander bedrijf, en ook daar was men heel klantgericht bereid om even een set aan de praat te brengen: een Prima Luna aan een paartje monitoren van Sonics. Klinkt ook bepaald niet verkeerd, zeker niet voor een versterker die koud aan de stroom wordt gezet en even koude speakers. Bron is één of ander digitaal apparaat geweest, en de opnames zijn niet helemaal je-van-het voor mijn oren. Nog even gekeken naar wat phonotrappen, die er volgens de dealer absoluut nog tussen zou moeten. 


EDITORS' CHOICE