Nog wat technische bijzonderheden

De foto's van de draaitafel spreken in principe voor zich, maar er zijn een paar zaken die desondanks belangrijk zijn om te vermelden. Vlug dan maar, want er moet ook nog geluisterd worden... Direct beneden de arm bevindt zich een forse draaiknop aan de onderzijde van de plint. Door daar aan te draaien verhoog en verlaag je het niveau van de gel. Hierdoor komt het balletje dieper of juist minder diep in de gel te hangen en dat verandert de demping. Daar mag absoluut mee geëxperimenteerd worden. Het touwtje waaraan de arm hangt is enkele malen gedraaid, waardoor de arm vrij kan bewegen.

De met zand gevulde arm (voor demping!) heeft een lengte van 10 inch, wat een zeer goede fouthoek oplevert. Inbouwen van een element is altijd een beetje tricky business maar een gevorderde vinylgebruiker zou het zonder al te veel moeite voor elkaar moeten kunnen krijgen. Bij de platenspelers van Well Tempered Lab is de hele arm vrij eenvoudig te verwijderen waardoor het inbouwen zelfs iets gemakkelijker wordt. Ik raad desondanks inbouw en afstelling door een kundige dealer of de importeur aan. De motor is ontkoppeld in de plint gemonteerd, hij maakt dus geen hard contact. Hij is overigens zeer goed van kwaliteit zodat er van nature al amper trillingen ontstaan. Externe trillingen die in de speler komen via de ondergrond waar hij op staat worden effectief gedempt door drie kunststof kokertjes waar squashballen van een zorgvuldig gekozen hardheid in zitten.

Het plateau is van dik, zwart acryl en heeft een relatief korte as en een buitengewoon lange spindle. Dat laatste is vooral een designkenmerk dat overigens geen enkele hinder oplevert bij het opleggen van een plaat. De lange spindle zorgt er ook voor dat het gros van de aftermarket platenpucks niet kan worden gebruikt. De platenspelers van Well Tempered Lab zijn dan ook ontworpen voor gebruik zonder. Bill Firebaugh vindt dat een puck of klem onderdeel moet uitmaken van het ontwerp van een platenspeler en dat je er anders beter geen kunt gebruiken. Die mening deel ik. De klankmatige winst is in veel gevallen omstreden en bij platenspelers die er niet op gebouwd zijn treedt vaak een versnelde slijtage aan het middenlager op bij gebruik van een te zware puck.

Dat middenlager, waar de as van het plateau in draait, is bij de Versalex gemaakt van een hoogwaardige kwaliteit Teflon® en driehoekig van vorm. Het gat is net iets groter dan de diameter van de as van het plateau, die dus in het lager een zijwaartse beweging kan maken! Maar nu komt het briljante: omdat één punt van de driehoek precies in de richting van de motor wijst trekt de aandrijfsnaar het plateau dus lichtjes in de richting van de motor, waardoor de lager-as altijd maar twee contactpunten met de wand van het lager heeft. Nu is Teflon® al zeer glad, een speciale olie verlaagt de wrijving nog verder. Omdat de extreem dunne snaar wordt geknoopt van een supersterk polyester draadje (waar absoluut geen rek in zit) is de kracht die op de lagerwand wordt uitgeoefend dus zeer constant.

De draaitafel die bij mij logeerde is later door Henk Niemeijer van Audio Selectief in Sneek op de meetbank gezet, waar hij de op Ă©Ă©n na laagste rumble waarde bleek te hebben die Henk ooit heeft gemeten: -72dB. Dat is echt bijzonder indrukwekkend! De wow- en flutter (cijfers die aangeven hoe constant de draaibeweging van het plateau is) bedroegen overigens 0,05%, wat ook buitengewoon goed genoemd mag worden.






EDITORS' CHOICE