ARTIKEL

VSAC 2003

Dr. Longbeard & Marja | 16 november 2003

In de Craftsman Room zoals deze zaal voor de show is gedoopt, laten beginners, amateurs en vergevorderde amateurs hun werkstukken zien. Of het nu een bouwpakket uit de winkel – bijvoorbeeld van Doc Bottlehead – is of een gedurft ontwerp, alles is welkom en wordt, zoals het hoort onder vrienden, gewaardeerd. Natuurlijk zijn er prijzen voor het origineelste of fraaiste ontwerp. Vooral onconventionele zaken spreken tot de verbeelding. Een behuizing van koper met een soort motorkap waarin een spiegel is verwerkt? Een afgezaagd nachtkastje waar vrolijk de buizen bovenuit steken? Of een chassis van een ander apparaat dat is hergebruikt voor een versterker. Het kan en mag allemaal. Ook eigenbouw luidsprekers ontbreken niet. Kleine versies van Pipe Dreams, hoorns en transmissielijnen zijn allemaal vertegenwoordigd en worden met diverse versterkers tot leven gewekt.  De bijgaande foto’s geven een beeld van de getoonde werkstukken.

VSAC

Vooral de op 47 pentodes gebaseerde versterker van zelfbouwer Gary Pimm krijgt veel bekijks. Zeker in een omgeving waar triodes en single ended ontwerpen eigenlijk een ‘thuis’ hebben gevonden. Gary’s ontwerp geeft gelijkertijd aan dat de buizenbeweging niet is vastgeroest in hun ideeen.

VSAC

Bij buizen en zeker als het om SET schema’s gaat zijn de luidsprekers het liefst hoorns. Een hoorn ontwerp heeft het voordeel van een hoog rendement, wat bij de soms miniscule uitgangsvermogens van SET versterkers gewoon een noodzaak is. Op de VSAC dus ook een scala aan hoorns. Orion hoorns met een dikke woofer gecombineerd, maar ook was er Bruce Edgar met een complete hoorn setup. Zijn Titan systeem bevat in het midden een enorme bashoorn.

VSAC


Het bereik loopt tot 35HZ en is daarmee het tweede volledige hoornsysteem naast de Avantgarde Trio met Basshorn dat commercieel verkrijgbaar is. In de Verenigde Staten is de Seismic Sub zoals de subwoofer is genoemd al te krijgen voor $1000. Helaas zal de prijs in Europa nogal veel hoger liggen gezien het transportgewicht van 180 kilo.

VSAC


EDITORS' CHOICE