REVIEWPlixir Power

Review Plixir Elite BAC 1500 MK2

Ronald de Boer | 24 maart 2025 | Plixir Power

Als iemand die het maximale uit zijn geliefde hifi-systeem wil halen, hebben power conditioners en stroom in het algemeen mij altijd geïnteresseerd en zodoende kwam ik op het afgelopen Dutch Audio Event in aanraking met producten van Plixir. In hun portfolio zul je dingen vinden zoals power conditioners, voedingen, kabels en nog veel meer. In 2016 kwam de Elite BAC MK1 serie op de markt en nu bijna tien jaar later komen de Elite BAC MK2 producten uit met als doel het isoleren, aarden en conditioneren van de stroom zodat je meer performance uit je favoriete apparatuur kan halen.

Plixir werd opgericht in 2014 door engineer James Soh in Sigapore die daarvoor ook al ruim een decennia actief was in het modificeren en upgraden van audioapparatuur en onder andere gewerkt heeft bij de welbekende semiconductor fabrikant Cirrus Logic waar hij zich focuste op onder andere audio codec technologie. Eerdere reviews van de oplossingen van Plixir vind je hier, waaronder de Statement BDC upgrade voeding.

Op de testbank 

De afgelopen twee maanden heeft de Elite BAC 1500 MK2 gelogeerd in zowel mijn stereo- als surroundsysteem en om het extra interessant te maken leverde importeur Audio Essence ook de Elite BAC 1500 MK1. Dat cijfer staat bij ieder model voor het maximale wattage wat geleverd kan worden; een 150, 400, 1000, 1500 en als kers op de taart een dikke 3000. Van de 3000 is ook een speciale AMP-versie beschikbaar die bedoeld is voor zeer krachtige versterkers. Als we de 1500 MK2 van buiten bekijken lijkt het niet zo interessant, een grote zwarte aluminium doos met afgeronde hoeken en zilveren voetjes. Toch oogt het elegant, want geheel geanodiseerd. 

Aan de voorkant is de tekst 'Plixir' gefreesd en aan de achterkant zijn vijf stroomaansluitingen voor apparatuur te vinden samen met een C20 aansluiting om de Plixir van stroom te voorzien. Ook is er losse aardeaansluiting aanwezig waarop je bijvoorbeeld je phono voorversterker op kunt aansluiten.

Het is belangrijk om een Elite BAC te matchen op het vermogen van je systeem. De 1500 MK2 kan continu 1000 watt leveren met pieken tot 1500 watt en zodoende wordt er aangeraden versterkers te koppelen die binnen de aangegeven perken vallen zoals verderop in de BAC spec sheet valt te lezen.

In mijn systeem werd de Elite BAC 1500 MK2 aangesloten op mijn gerestaureerde vintage Onkyo M5090 eindversterker die later plaats moest maken voor een Accuphase P4200 eindversterker, een PrimaLuna Evo 400 voorversterker, Arcam P1000 surround eindversterker, Magna Hifi Mano streamer en Topping D70 DAC. De Mano en D70 werden af en toe uitgewisseld met mijn Marantz AV7706 surround processor en Marantz MM7055 surround einversterker die in mijn systeem enkel de atmos luidsprekers aanstuurt. Een groot scala van verschillende apparatuur dusm met allemaal hun eigen eisen wat betreft stroom. De Onkyo en Arcam zijn eindversterkers die erg veel stroom kunnen trekken en doordat de PrimaLuna een buizenversterker is heeft die veel baat bij een stabiele stroomlevering en is tegelijk ook erg gevoelig. Al met al genoeg om te ervaren en testen.

Troep op het net

'Snake oil' en 'placebo' zijn reacties die je al snel hoort wanneer je in hifi-kringen praat over stroomproducten, maar gelukkig beginnen we steeds meer in te zien hoe belangrijk het nou eigenlijk is om de stroomtoevoer naar je audiosysteem goed op orde te hebben. Ons stroomnet in huis en daarbuiten wordt steeds drukker en zwaarder belast door bijvoorbeeld zonnepanelen, grote aantallen goedkope wisselvoedingen, wifi en andere soorten straling – maar hoe weet je nu of je hier last van hebt en hoe los je zoiets op? Stroomproblemen worden onder meer verbonden aan zaken zoals hoorbare ruis uit je luidsprekers door een ground loop maar het gaat vaak veel verder dan dat en van veel problemen zul je in eerste plaats niet eens op de hoogte zijn want ze waren er tenslotte altijd al.

De enige manier om de problemen hoorbaar te maken is om te experimenteren met stroomoplossingen voor je audiosysteem met als doel de troep op het net eruit te filteren, te voorkomen, of je audiosysteem helemaal te isoleren. Een aantal manieren om de stroomtoevoer te verbeteren zijn bijvoorbeeld een losse groep aanleggen, betere voedingen of een power conditioner aanschaffen, hoe meer je van dit soort oplossingen combineert hoe beter. De meeste mensen kijken power conditioners omdat deze vaak de grootste impact op het geluid hebben en je hiervoor niet je meterkast hoeft te verbouwen. Maar wat voor soort power conditioner heb ik dan nodig? Dat is helaas een lastige vraag om te beantwoorden want er zijn verschillende soorten ‘conditioners’ op de markt zoals filters en regeneratoren of zelfs complete accusystemen. Daarnaast hebben veel fabrikanten hun eigen ideeën en ontwerpfilosofieën en dus is er niet echt een perfecte oplossing. Al moet ik zeggen dat in mijn optiek de Elite BAC serie van Plixir heel dicht in de buurt komt, maar daarover straks meer.

Het hart van het beest

De kern van de Elite BAC 1500 MK2 is een gigantische symmetrische en gebalanceerde top of de line trasformator gemaakt door het erkende Noratel en gefabriceerd op basis van de specificaties van Plixir zelf. In tegenstelling tot conventionele transformatoren waarbij de wikkelingen asymmetrisch verdeeld kunnen zijn, maakt de Plixir BAC MKII gebruik van een exact symmetrisch gewikkelde secundaire kant. Dit betekent dat de transformator twee identieke, tegengesteld gepolariseerde wikkelingen heeft die +115V en -115V leveren bij een 230V netspanning. Hierdoor ontstaat een perfect gebalanceerde uitgangsspanning met een centraal nulpunt. Dit heeft als voordeel dat common-mode ruis geëlimineerd wordt, en door het gecentreerde nulpunt wordt restvervuiling afgevoerd via de aarde. Dit resulteert in een stroomlevering die uiterst stabiel is en waar vervorming minimaal is.  

De trafo maakt gebruik van XQ Core technologie. Dit Extra Quiet magnetische kernmateriaal is speciaal ontwikkeld door Noratel met als doel een nog stillere en efficiëntere werking.

Enkele voordelen van dit materiaal zijn het verminderden van magnetische fluxlekkage wat kan zorgen voor interventie met gevoelige audiocomponenten zoals phono-versterkers en DAC’s. Het zorgt voor een hoge weerstand tegen DC-componenten in de netspanning met als resultaat dat de transformator niet mechanisch gaat brommen bij DC-offsets in het net. Hysteresisverliezen worden geminimaliseerd wat bijdraagt aan de thermische stabiliteit en efficiëntie, waardoor minder energie in warmte verloren gaat. Dit alles zorgt met zachte magnetische verzadiging voor een vloeiende, natuurlijke stroomafgifte zonder compressie van de dynamische muziekweergave. Als laatste is er een externe magnetische afscherming rondom de transformator geplaatst, ontworpen om stray flux (lekvelden) te reduceren, wat resulteert in een nog stillere en schonere stroomtoevoer.

Om de gehele 26 kilo zware unit te dempen en vibraties tegen te gaan zijn er tot slot speciale voetjes van de Duitse fabrikant Bfly geplaatst.

Iedere Elite BAC MK2 wordt met de hand gemaakt waar zoveel mogelijk point to point bedrading direct gesoldeerd wordt om levensduur en geluidskwaliteit te verbeteren. Aan het eind van de productie wordt ieder Elite BAC MK2 model uitvoerig getest en als laatste gecontroleerd door James Soh zelf. Dat is iets wat je tegenwoordig niet vaak meer ziet en al helemaal niet voor deze prijs.

Ringkerntransformator V.S stroomfilter

De transformator die in de Plixir BAC MKII modellen geplaatst zijn hebben een aantal grote voordelen die bijdragen aan een optimale stroomvoorziening voor audio-apparatuur. Zo zijn deze trafo’s gemaakt voor een overdracht van 50/60Hz en dus worden hogere frequenties niet of nauwelijks overgedragen. Door de lage interne impedantie en grote reserve kunnen versterkers makkelijk veel en snel stroom trekken zodat de dynamische pieken in muziek onbelemmerd verwerkt kunnen worden. Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is dat er alleen sprake is van passieve filtering en levering met korte signaalpaden, en door het ontbreken van een actief filter er geen risico bestaat dat er energie verloren gaat aan extra signaalverwerking.

Testing in progress

Zoals al eerder vermeld had de BAC 1500 MK2 de taak om naast mijn stereosysteem ook mijn 7.1.4 surround- systeem van stroom te voorzien en het eerste wat mij direct opviel is dat ik veel beter de losse geluidseffecten kon definiëren en plaatsen in de ruimte. Dat vond ik erg verwonderlijk aangezien je dit soort zaken eigenlijk alleen zou verwachten van betere luidsprekers of versterkers. Zo waren in drukke actiescènes geweerschoten beter te volgen, was achtergrondmuziek duidelijker aanwezig, en explosies hadden meer impact.

Het echte grote verschil ervaarde ik tijdens de lange luistersessies die ik met de 1500 MK2 door heb gebracht. Vele soorten muziek kwamen voorbij en nummers waar ik nooit zoveel aandacht aan gaf spraken mij nu meer aan. De oorzaak was dat de gehele presentatie verfijnder over kwam, ruwe randjes verdwenen waren en noten waren makkelijker te identificeren.

Straks ga ik dieper in op de impact van de Plixir op muziek maar ik loop graag op de zaken vooruit – dus laten we bijvoorbeeld eens inzoomen op het nummer ‘Opium’ van Dead Can Dance. Iedereen kent het wel, het werd altijd veel op shows gedraaid omdat het een nummer is waar heel veel gebeurt waardoor je er erg makkelijk goede systemen mee kan identificeren. Wanneer ik het nummer beluister zonder de PlixiR en de Accupase P4200 direct op de muur aansluit klinkt het rommelig. Zo gaat het laag niet zo diep, noten lijken verstopt en de hele presentatie lijkt erg tweedimensionaal. Wanneer we de Accuphase op de PlixiR aansluiten is er een goed hoorbaar verschil. De hele presentatie klinkt duidelijker met zwarte ruimte tussen de noten, een dieper laag met meer impact en de verschillende instrumenten en stemmen krijgen een duidelijkere plek in een driedimensionale sound stage.

De ervaring en het verschil met of zonder Plixir deden mij denken aan een zacht maar toch aanwezig achtergrondgeluid van bijvoorbeeld een koelkast of een pomp van een aquarium waar je na een tijd aan gewend bent, maar waarvan je pas merkt hoe storend het echt is als het geluid verdwenen is.

Luisteren is ervaren

Waar komen deze verschillen nou vandaan en kunnen we dit meten? Ik heb geen meetapparatuur in huis dus dat is geen optie maar denk ook niet dat er veel te zien zou zijn waarvan je precies kunt afleiden dat het zorgt voor hoorbare verschillen. Jaren werd er gedacht dat iedere netwerkswitch en bijpassende voedingen hetzelfde waren, stroom is stroom en netwerk is data wat alleen bestaat uit pakketjes. Inmiddels kunnen we meetbare verschillen aantreffen in de manier waarop stroom en data aan onze audio-apparatuur wordt aangeboden, in hoeverre dit zich vertaalt in hoorbare verschillen blijft helaas subjectief.

Zo kan ik in mijn geval enkel omschrijven wat mijn ervaring is met de Plixir producten op mijn systeem. Voor sommigen is dat genoeg, anderen vertrouwen liever op metingen, maar in mijn optiek is er maar één manier om erachter te komen welke impact een product zoals dit heeft – en dat is luisteren. Om dit te faciliteren biedt de Nederlandse importeur (Audio Essence) overigens een vrijblijvende in-house proefperiode van 14 dagen aan.

Upgrades

Tegenwoordig lijkt het alsof er ieder jaar een nieuwe 'geüpgradede’ versie van een product verschijnt, en meestal zijn de verschillen dan erg klein. Zelf wacht ik vaak een aantal generaties voordat ik bijvoorbeeld mijn telefoon of televisie vervang omdat ik echt het gevoel van een upgrade wil hebben. Toen ik naast de 1500 MK2 ook de 1500 MK1 ontving was ik enorm benieuwd om te zien waar ze in het Plixir R&D lab al die jaren druk mee zijn geweest.

Op het eerste oog lijkt de MK2 wat groter en voelt hij wat zwaarder maar zou je niet zeggen dat er veel veranderd is – totdat je een kijkje onder de motorkap neemt. De grootste veranderingen zijn terug te vinden in de compleet nieuwe gebalanceerde trafo die veel strakker gewikkeld is en nu beschikt over het eerdergenoemde magnetische schild. De verbeteringen ten opzichte van de trafo in de MK1-modellen hebben als gevolg een sterke reductie van mechanische trillingen en bromvorming, een lagere lekinductie en interne impedantie en een betere thermische stabiliteit waardoor er minder warmte gegenereerd wordt.

Intern is alles aangesloten met nieuwe speciale oxygen free copper (OFC) bekabeling wat op specs van Plixir gemaakt is. Dit alles neemt plaatst in een herontworpen behuizing waarvan de fysieke aan-uitknop verwijderd is (optioneel wel terug te plaatsen, overigens). Daarnaast zijn er ook nieuwe custom made voetjes uit de Pure serie van Bfly Audio geplaatst. Dit klinkt natuurlijk erg mooi maar wat voor verschillen hoor je nu precies?

Oud Vs. Nieuw

Om de MK1 en MK2 te vergelijken liet ik alles (voorversterker, dac en streamer) aangesloten op de MK2 en wisselde ik alleen de eindversterker. Dit omdat de PrimaLuna EVO 400 een buizenvoorversterker is en het snel aan- en uitzetten bij buizenapparatuur is een absolute no-go. Door het wisselen te beperken tot alleen de eindversterker en de rest op de MK2 te laten zitten, kon ik het wisselen snel en effectief doen maar gaf ik de rest van componenten ook de beste kans om optimaal te presteren. Zowel de MK1 en MK2 stonden minimaal 48 uur aan voorafgaande aan de vergelijking. In de sessies maakte ik gebruik van mijn Onkyo M5090 vintage eindversterker en een Accuphase P4200 eindversterker.

De volgende nummers zijn gebruikt: Johnny Cash – Danny Boy, Teddy Swims – Don’t Stop Believin’ en Fink – Trouble’s What You're In (live versie)

Om een referentiepunt vast te stellen begon ik op mijn niet zo speciale maar toch adequate stroomfilter van een wel bekend en erg populair merk in combinatie met de Accupase P4200. Op papier zou je zeggen dat de P4200 niet zoveel wattage levert maar iedereen die Accuphase kent weet wel beter, dit zijn echte alleskunners. Naast het lichtelijk wegpoetsen van een wat hard randje werkte het standaardfilter alleen maar averechts en gaat mijn voorkeur uit naar een directe aansluiting op de muur. Het klonk erg tweedimensionaal en ik kreeg het gevoel alsof de nek van de versterker afgenepen werd, niet prettig.

Daarna de Accuphase aangesloten op de BAC 1500 MK2 en hier kan ik erg kort over zijn, wat een groot verschil, alles viel als tetrisblokjes op zijn plaats. Naast de dynamiek die terugkeerde – wat ook altijd al wel aanwezig was met een directe aansluiting op de muur – deed de MK2 hier nog een flinke stap bovenop. Er was een volledig driedimensionaal geluidsbeeld en er was meer zwarte ruimte tussen de noten aanwezig waardoor alles veel vloeiender en opener klonk. Toen even de MK1 aangesloten en tot mijn lichte verbazing een redelijk groot hoorbaar verschil. Ik merkte vooral dat de dynamiek en lage tonen een stap terug deden en de ruimte tussen de noten veranderde van zwart naar grijs.

Ditzelfde ervaarde ik ook toen ik de Onkyo M5090 aansloot; de Onkyo presteert niet op hetzelfde niveau als de Accuphase maar toch waren de verschillen tussen de MK1, MK2 en het standaardfilter goed op te merken.

Om alle verschillen in detail te bewoorden ga ik nog tien extra pagina’s nodig hebben dus ik zal het beperken tot een aantal momenten waarop de verschillen voor mij erg duidelijk waren. In de mooie cover die Teddy Swims heeft gemaakt van Don’t Stop Believin’ van Journey is zijn stem met het standaardfilter en rechtstreekse aansluiting op de muur een beetje hard en schel. Sommigen zullen het benoemen als een ‘digitaal randje’, wat dat ook moge betekenen. Kortom, het klinkt niet echt prettig en je hebt snel de neiging het volume naar beneden te draaien. Met de BAC 1500 MK1 is dit een heel stuk beter en de wat schelle rand om zijn stem is bijna weg, de piano klinkt groter en voller en alles lijkt in balans. Sluit nu de MK2 aan en alles valt zoals al eerder gezegd op zijn plek. Zo is er bijvoorbeeld totaal geen harde rand meer aanwezig, het formaat van alle instrumenten is gegroeid en de piano klinkt uitermate realistisch. Bij de BAC 1500 MK2 krijg je de neiging om het volume juist weer harder en harder te zetten, iets wat ik nog niet zo merkte met de MK1.

Als we even een uitstapje maken naar het wilde westen en gaan luisteren naar Danny Boy van meester Johnny Cash en hier is heel duidelijk een verschil te horen in de grootte, diepte en het laag van het orgel gespeeld door Benmont Tench. Met het standaardfilter merk je amper dat er een orgel aanwezig is en direct op de muur of met de MK1 klinkt het niet zo indrukwekkend – wel goed, maar niet indrukwekkend. Wanneer de MK2 om de hoek kwam werd de ruimte gevuld met een vol en diep laag en klonk de stem van Johnny ontzettend realistisch.

Voor het laatste vergelijkingsvoorbeeld heb ik ‘Trouble’s What You’re In’ door Fink gekozen, want ik ben gewoon een liefhebber van gitaren en dit is wat de kwaliteit betreft echt een topopname. Wat ik zo bijzonder aan dit nummer vind is het hoorbare gewicht van de gitaarsnaren samen met de omvang en schaal van de vocals. Het gevoel wat ik krijg met de MK2 is dat alles bijna tastbaar wordt en de impact van de noten merkbaar toeneemt. Je kan het omschrijven alsof de hele performance met de BAC 1500 MK2 een stuk realistischer overkomt.

Op een avond kwamen er eeb paar vrienden langs die ook erg geïnteresseerd zijn in high-end audio, en besloten we een blinde test te doen. Ik die de kabels van de eindversterkers ging wisselen, en zij gingen luisteren. We gebruikten dezelfde drie nummers als hierboven.

Eerst de Accuphase P4200 op het standaardfilter, toen de 1500 MK1, direct op de muur, en daarna weer de 1500 MK2 en toen weer terug naar het standaardfilter. Iedereen was het erover eens dat de grootste verschillen te horen waren toen we van de 1500 MK2 naar het standaardfilter teruggingen. "Onnatuurlijk." "Dichtgeknepen." "Schel en vermoeiend." Dat vond ik erg interessant aangezien ik dit ook zo ervaren had in mijn eigen tests. Daarna werden notities vergeleken tussen de 1500 MK1 en de directe aansluiting op de muur en hier waren we het vooral eens dat de MK1 meer dynamiek, ruimte en rust met zich meebracht.

Aan het eind van de avond was iedereen het dan ook over eens dat de BAC 1500 MK2 een flinke stap omhoog is van de MK1 in welk scenario dan ook. Het nieuwe model is dus beter dan de oude – dat is niet zo gek toch? Nee inderdaad, maar we hebben het in mijn optiek hier niet over kleine percentages. Het is lastig exact uit te drukken hoeveel de MK2 beter presteert dan de MK1 omdat het op mijn eigen ervaring gebaseerd is. Ik kan wel zeggen dat ik de MK2 in een hogere klasse vind spelen, waarbij het apparaat in mijn optiek gemakkelijk plaats mag nemen in audiosystemen waar je een mooie luxe auto van kan kopen.

Conclusie

Het is niet overdreven als ik zeg dat de Plixir Elite BAC 1500 MK2 zowel mijn stereo- als surroundsysteem naar een hoger niveau heeft getild en om die reden heb ik besloten dat hij nu een permanent plekje krijgt in mijn setup. Ieder(e) systeem en situatie is anders en ik kan dus niet beloven dat iedereen hetzelfde gaat ervaren als ik, maar ik raad iedereen aan om een Elite BAC MK2 in zijn of haar systeem uit te proberen en zelf te ervaren.

Plixir Elite BAC 1500 MK2 V2
3.900 euro | www.audio-essence.nl
Beoordeling 5 / 5

MERK





EDITORS' CHOICE