REVIEWPlixir Power

Review: PliXiR Statement BDC upgrade voeding

Harro Tillema | 25 juni 2024 | Plixir Power

SAMENVATTING

Deze subliem presterende upgradevoeding benut alle latente geluidskwaliteit die mijn externe phonostage in huis heeft en laat de audioketen al vanaf de eerste schakel excelleren. Denk in termen als rust, neutraliteit, definitie, dynamiek en ruimtelijkheid.

PLUSPUNTEN

• Flinke winst in performance
  • Relatief simpele upgrade
  • Breed toepassingsgebied

MINPUNTEN

• Uitgangsspanning niet door de gebruiker zelf in te stellen

De markt voor stroomproducten groeit gestaag en op dit moment zijn er vele aanbieders die prima presterende oplossingen leveren. PliXiR is een van de aanbieders waarmee onze auteurs eerder goede resultaten boekten. Nu ontvangen we wederom een stroomproduct van PliXiR, ditmaal de Statement BDC gelijkspanningsvoeding. Kan deze PliXiR Statement BDC ons opnieuw in positieve zin verrassen?

Upgrade voedingen zijn misschien wel een van de meest effectieve upgrades bij AV-componenten voorzien van een externe voeding. Of dit nu een netwerk switch is, een streaming audiocomponent, DAC of een analoog onderdeel van de audioketen zoals een phono voorversterker. Omdat de phonostage de eerste schakel is in de analoge audioketen en grotendeels bepalend is voor de uiteindelijke vinylbeleving, ben ik benieuwd hoeveel de nieuwe PliXiR Statement BDC aan de muziekbeleving toevoegt.

Voor mijn review ontvang ik maar liefst twee 15 volt upgradevoedingen van PliXiR, de Elite BDC en de Statement BDC. Beide zijn voorzien van een PliXiR DC kabel met een 2,5mm connector waarmee ik een optimale verbinding maak met mijn voor deze review gebruikte iFi iPhono2 phonostage. Kabels met een connectors in een andere diameters zijn uiteraard ook leverbaar. De met de iFi iPhono2 meegeleverde iPower voeding is al een upgrade voeding uit het portfolio van iFi Audio zelf en levert significant betere prestaties dan een regulier in massa geproduceerd voedingsblokje. Zullen de voedingen van PliXiR de prestaties van de veel geprezen iFi iPower overtreffen?

De vorig jaar geïntroduceerde PliXiR Statement BDC is gebaseerd op het beproefde balanced power design van de Elite BDC en de BAC stroomfilters. Hiervan hebben we de BAC 400 en de Cube 4 BAC al eerder aan een review onderworpen. Op de website van PliXiR en in de eerdere reviews wordt de werking van de toegepaste technieken uitgebreid uitgelegd.

De Statement BDC heeft in vergelijking met zijn voorganger uitsluitend een dubbele gelijkstroomuitgang en levert bij elke variant een vaste gelijkstroom van zes ampère. De uitgangsspanning is dus niet door de gebruiker instelbaar. Nieuw is het ruisarme en ultra laag impedantie ontwerp waarbij gebruik wordt gemaakt van een in de audiowereld gebruikelijke ster-aarde.

De nieuwe additionele aardklem op de Statement BDC is dan ook zeer welkom en kan vervolgens worden gebruikt als kwalitatief goede aarding van overige hifi componenten indien deze in de huidige situatie tekortschiet.

PliXiR balanced power design

De ruisonderdrukking bij de Statement BDC geschiedt in drie fases. De eerste fase wordt verzorgd door een nieuwe true balanced high current custom transformator van Noratel en het gebruik van de eerder vermelde ster-aarding. De tweede fase geschiedt door gelijkrichting met twee ruisarme diodes in plaats van de gebruikelijke vier diodes om hiermee schakelruis te verminderen.

Na de gelijkrichting wordt de spanningsregeling met discrete componenten tot het juiste niveau afgeregeld en door condensatoren met een 40% grotere capaciteit dan bij de Elite BDC afgevlakt. Deze is overigens al voorzien van condensatoren met een ruim bemeten capaciteit in vergelijking tot andere voedingen. Ten slotte zorgt een extra spanningsregelaar voor de uiteindelijke uitgangsspanning. Deze hoeft veel minder werk te verrichten wat ook weer bijdraagt aan een lagere thermische ruis en een bijkomende lage impedantie.

De behuizing voorzien van Bfly Audio Master Pro voetjes voor een optimale ontkoppeling met de ondergrond. Hiermee onderscheidt de Statement zich op meerdere punten van de Elite, maar zal dit voldoende zijn om de prestaties van de iPower en de Elite BDC te overtreffen?

Om de verschillen te kunnen waarnemen is het even zoeken naar de juiste configuratie. Na veel luisteren besluit ik voor deze review gebruik te maken van een van de meest transparante geïntegreerde versterkers die ik in tijden heb gehoord, een T+A R2500 versterker die hier eveneens ter review staat. Deze versterker heeft enorme dynamische reserves, is werkelijk van elke feature voorzien maar niet uitgerust met een optionele phono module en is hiermee een uitstekende kandidaat voor deze PliXiR review.

Mijn Rega Planar 3 platenspeler is voorzien van het Rega Exact element. Dit moving magnet element levert bij een generieke ingebouwde phonostage niet altijd de beste resultaten en hierom combineer ik deze graag met de iFi iPhono2 waarmee ik de load en gain exact volgens specificaties van het element kan instellen. De interlinks tussen de iPhono2 en de T+A R2500 zijn afkomstig uit de Flow serie van Driade. Mijn Usher MD2 luidsprekers uit de Beryllium series verbind ik met de T+A R2500 versterker met behulp van luidsprekerbekabeling eveneens uit de Flow serie van Driade. De stroomvoorziening wordt tenslotte verzorgd door de PowerQuest 707 stroomfilter van AudioQuest en hierbij maak ik gebruik van een voor hifi gescheiden stroomgroep vanuit de meterkast.

PliXiR Elite en Statement luistersessies

Ik start de luistersessies met het album ‘De Koek’ van Eefje de Visser uit 2011. Een goed geproduceerd album met een mooie neutrale klankbalans. Leadzang staat duidelijk op de voorgrond. Gitaar en achtergrondzang worden met een mooie breedte in de achtergrond weergegeven en hierbij beluister ik de basdrum en toms van het slagwerk droog in de achtergrond. Vervolgens schakel ik van de iFi iPower over naar de PliXiR Elite en ervaar een lichte toename in openheid, definitie en scheiding tussen zang en instrumenten. Basdrum en drumcomputer wordt wat meer in de achtergrond neergezet en ook (synth)bas krijgt met de Elite voeding een meer autoriteit. Leadzang wordt meer in hoogte in het geluidsbeeld geplaatst. Nu hoor ik bijvoorbeeld duidelijk de schellen van tamboerijn en de authentieke klank van tegen elkaar tikkende drumstokken in de opnames terug.

Nadat ik overschakel naar de Statement BDC voeding vouwt het geluid zich gehoormatig in de breedte, diepte en hoogte uiteen. Het laag heeft nu significant meer druk en een fraaie extensie zonder de neutraliteit van dit album aan te tasten. Microdetail, nuances en subtiele elementen zoals vingerknipjes en verschillende andere geluidjes komen beter uit de verf dan met de Elite BDC voeding.

Piano klinkt vol en authentiek. Strijkers nemen een duidelijke plek in de achtergrond in en hierbij is soms ook de aanzet van de strijkstok hoorbaar. Klankkast en elementen van de gitaar krijgen een warmer klank terwijl het uit de opname getilde snaargeluid toevoegt aan het realisme. Met de Statement BDC ervaar ik meer echtheid, levendigheid en meer gelaagdheid in de muziekweergave.

Het tweede album dat ik opzet is ‘Zenyatta Mondatta’ van The Police uit 1980. Bij de openingstrack Don’t Stand So Close To Me klinken de eerste inleidende gitaarklanken droog en ietwat ongedefinieerd ergens uit de achtergrond. Slagwerk en bas klinken plat en missen over het gehele album aan dynamiek. Hihat en cymbalen komen hard en gevoelloos op me over. Leadzang van Sting heeft zelfs een venijnige scherpte. Alle lagen in de muziek zijn aanwezig, maar alles is tot een sandwich samengeperst. Wanneer ik overschakel naar de PliXiR Elite rekt het geluidsbeeld een fractie in de diepte op. Hihat en cymbalen hebben een lichte poetsbeurt ondergaan waarmee deze net wat vloeiender uit de groef komen. Voor het eerst neem ik meerstemmige zang waar, maar in het geheel ervaar ik weinig betrokkenheid bij dit middelmatig geproduceerde album.

Nadat ik wederom naar de Statement ben overgeschakeld springt het inleidend gitaargetokkel van de speakers af. Drums en de basgitaar krijgen meer lucht, snare heeft meer impact en het totale geluidsbeeld is minder vertroebeld. Cymbalen hebben nu een vloeiende koperklank en klinken evenals de toms langer na. Met deze Statement BDC voeding nemen geluidsdiepte en gelaagdheid toe. Leadzang krijgt nu meer ruimte zodat ik de meerstemmige achtergrondzang duidelijker gescheiden waarneem. Het zijn kleine verbeteringen, maar desondanks wordt dit vier decennia oude album naar een significant hoger niveau getild.

Als laatste album kies ik voor een heruitgave van ‘Ancient Heart’ van Tanita Tikaram. Dit is een versie van Music On vinyl en stamt uit 2019. Je zult de artiest ongetwijfeld kennen van het heerlijke nummer Twist in my Sobriety. Dit album kent echter meerdere pareltjes waarbij de problematiek en onzekerheid die een tienermeisje tijdens haar studie kan ervaren er vanaf spat. Ik draai het nummer Poor Cow. De betoverende holografische soundscapes en de sonore, kenmerkende melancholische dringt door tot in het diepst van mijn weke vaderhart. Ik ervaar direct een fraaie soundstage met een flinke diepte, breedte en transparantie. Al met de iFi iPower voeding beluister ik zeer subtiele en geraffineerde details. Bij het opschakelen naar de Elite tilt de phonostage nog meer gelaagdheid, instrumenten, detail en emotie uit de groef.

De stap naar de PliXiR Statement BDC voegt nog eens een flinke boost aan het sublaag toe waarbij kracht en controle toenemen ten opzichte van de weergave met de Elite voeding. Het gehele geluidsbeeld trekt in de hoogte, breedte en diepte als een trekharmonica uit elkaar.

Sterker, met zoveel openheid en dynamiek heb ik dit album zelden eerder ervaren. Ik ervaar een maximale gelaagdheid waarbij de volle en ferme klappen van slagwerk ongeremd worden weergegeven. De top-end heeft meer levendigheid maar blijft met de Statement voeding altijd zijdezacht van karakter. Dit nummer, net als de overige nummers van dit album, worden nu nog meer warmte, dynamiek en authenticiteit weergegeven. En dit door enkel een kwalitatief betere voeding voor mijn phonostage. Bijzonder.

Oordeel

Met een upgrade voeding worden de prestaties van componenten die deel uitmaken van de audioketen doorgaans naar een hoger niveau getild. Dit ervaar ik al in lichte mate met de stap van de iPower voeding naar de populaire PliXiR Elite BDC voeding. Soms gebeurt er zelfs iets speciaals. Dit laatste ervaar ik met de sprong in geluidskwaliteit wanneer ik de phonostage combineer met de PliXiR Statement voeding.

Kan het beter? Waarschijnlijk wel, maar afgezien van de beperkingen van de overige geluidsketen kom je al snel aan een ander type element, een hoogwaardige toonarm, kwalitatief betere armbekabeling en de nodige upgrades aan het motorsysteem en plint van de draaitafel. Dit is een lange en bijzonder kostbare weg. Met een upgrade voeding haal je het maximale uit je huidige systeem zonder dat je een klein vermogen aan andere tweaks en upgrades uitgeeft en is hiermee, naar mijn bescheiden mening, meer dan zinvol om te overwegen.

Met de PliXiR Statement BDC ervaar ik direct een meeslepende muziekbeleving bij het beluisteren van mijn vinylalbums, ongeacht de kwaliteit en leeftijd ervan. Bij elke upgrade stap ervaar ik telkens een verbreding van het podium en bovendien een toename in geluidsdiepte.

Door de stabiele kracht waarmee de Statement voeding de phonostage van stroom voorziet, laat deze de transiënts in de muziek optimaal horen waarmee het realisme toeneemt. Zang en instrumenten klinken echter, muzikaler, vloeiender en levendiger. Het geluidsbeeld wordt opener waarbij elk element meer ‘persoonlijke ruimte’ krijgt om zich te presenteren. Details springen van de speakers af. Het laag krijgt meer diepgang en wordt met meer kracht, controle en bovenal heel veel rust weergegeven.

Audio-Essence biedt je de mogelijkheid om PliXiR producten vrijblijvend twee weken op proef thuis te testen. Dit kan via Eudio-Essense zelf, maar ook via een van de PliXiR dealers. Een aanrader om deze zelf eens met jouw eigen phonostage of extern gevoed audiocomponent te proberen. Je zult je verbazen over de resultaten.

Conclusie

Met de PliXiR Statement upgrade voeding ervaar ik mijn vinylalbums op de manier zoals velen een authentieke vinylervaring omschrijven, maar die vinylalbums uit vervolgen tijden zelden laten horen. Deze subliem presterende upgradevoeding benut alle latente geluidskwaliteit die mijn externe phonostage in huis heeft en laat de audioketen al vanaf de eerste schakel excelleren. Denk in termen als rust, neutraliteit, definitie, dynamiek en ruimtelijkheid. PliXiR noemt dit zelf Pure Tone. Ikzelf ervaar het eerder als pure magie.

PliXiR Statement BDC
1.499 euro | incl 2 PLiXiR DC kabels | audio-essence.nl
Beoordeling 4.5 / 5