Verslag Masimo European Dealer Convention 2024: To New Horizons

Harro Tillema | 27 augustus 2024 | Bowers & Wilkins

In de zomer van 2024 organiseert Masimo Consumer op Malta de European Dealer Convention 2024. Dit samenzijn van Europese dealers en de meest prominente Europese journalisten in de business staat in het teken van het informeren over de toekomstvisie en nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf. Dit event staat naast de introductie van nieuwe productlijnen ook in het teken van gezellig samenzijn op een prachtige locatie. Een evenement waarbij prominente medewerkers, dealers en vertegenwoordigers van de pers elkaar onderling de hand kunnen schudden en in een informele omgeving kunnen bijpraten. HIFI.NL is zeer erkentelijk om weer te zijn uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn als een van de afgevaardigden van de Nederlandse pers.

Masimo Consumer

Sinds de laatste EDC zo’n vijf jaar geleden heeft het bedrijf, toen nog opererend onder de vlag van Sound United, een flinke transformatie doorgemaakt. Nadat de merken Bowers & Wilkins, Polk Audio, Denon, Marantz, Boston Acoustics, Definitive Technology en Classé door Masimo Consumer onder haar vleugels zijn genomen hebben zich vervolgens diverse personele wisselingen voorgedaan. Niet ongebruikelijk bij dergelijke acquisities en de interne herstructureringen die hierop volgen. Daarom is het fijn dat ik wel diverse vertrouwde gezichten binnen het Nederlandse sales- en marketingteam terugzie. Bovenal opgewekte gezichten, en dat heeft niet alleen te maken met de fijne atmosfeer op dit mediterrane eiland.

Tijdens deze driedaagse conferentie worden we eerst hartelijk ontvangen door het team van Masimo Consumer. Hierbij worden we aan het eiland, haar historie en aan de plaatselijke cuisine voorgesteld. Ja, er wordt goed voor ons gezorgd. De conferentie staat vooral in het teken van nieuwe ontwikkelingen binnen Masimo Consumer en haar merkenportfolio. De uit de VS afkomstige top uit het executiveteam en de commerciële afdelingen van Masimo stellen zich laagdrempelig naar ons op en staan bovenal open voor suggesties en opmerkingen.

Natuurlijk wil ik je graag van de hoed en de rand vertellen, maar sommige zaken zullen vanwege embargo’s moeten wachten. Geloof me, datgene dat er aankomt is de moeite van het wachten meer dan waard.

HEOS als cruciale spil in de organisatie

Wat we wel kunnen delen is dat het HEOS multiroom streaming platform een centrale rol in de organisatie heeft verworven. Ondanks dat dit voor de hand lag, is dit misschien wel de belangrijkste boodschap die we op Malta hebben ontvangen. Gebruikers van HEOS hebben onlangs een flink verbeterde HEOS-app ontvangen waarbij HEOS zich vandaag de dag kan meten met haar grootste concurrenten. Zelf heb ik de nieuwe HEOS app ook al eventjes in gebruik en moet zeggen dat het een verademing is ten opzichte van de vorige generatie. Deze vernieuwing lag er natuurlijk al jaren aan te komen, maar ik weet ook heel goed dat dergelijke softwareontwikkelingen uiterst kostbaar zijn en veel te vaak hierom worden uitgesteld of zelfs helemaal worden afgeblazen. Dit vaak in het nadeel van de loyale klant. Gelukkig laat Masimo zich hier van zijn beste kant zien. Het nieuwe HEOS is dus een belangrijke stap voor het bedrijf geweest waarmee dit platform op een nog breder gebied zal worden ingezet. 

Met de recente introductie van de Marantz M1 en de in het vierde kwartaal verwachte vierkanaals M4 die de flexibiliteit biedt van vier gescheiden HEOS-accounts, zijn hier goede voorbeelden van. De reviewmodellen zijn al aangevraagd en onze auteurs kunnen niet wachten deze later dit jaar voor je te reviewen. Voor zover HEOS nog niet is geïmplementeerd, zal dit in de komende tijd bij de audiomerken binnen het concern worden gedaan. Dit betekent niet alleen dat de merken Denon en Marantz uitgerust zullen zijn met deze technologie, ook worden er meer nieuwe modellen van, bijvoorbeeld, Classé met een HEOS-module uitgerust. Hiermee werken alle merken uit het Masimo assortiment straks naadloos met elkaar samen in dezelfde HEOS-omgeving.

Technologie gedreven gebruikerservaring

Masimo is een technologiebedrijf pur sang. Ooit groot geworden in de medische sector heeft Masimo affiniteit met het welzijn van het menselijke lichaam, het optimale draagcomfort en veiligheid dankzij het gebruik van medical grade materialen. Het bedrijf heeft als missie de consument een zo hoog mogelijke gebruiksbeleving te bieden met alle producten die het op de markt brengt. Of dit nu bij de wearables onder de medische vlag betreft of dat dit in het entertainment portfolio is. De Denon PerL en PerL Pro die gebaseerd zijn op de Nuratrue Pro in-ears zie ik als het perfecte voorbeeld van technologie dat Masimo met de overname van Nura heeft verworven.

Innovatieve technologie die door Denon verder is verbeterd om een nieuwe generatie hoofdtelefoons te ontwikkelen. Hoofdtelefoons die geheel kunnen worden gepersonaliseerd op jouw lichamelijke kenmerken en persoonlijke voorkeur. Het innovatieve deel in de initieel door Nura ontwikkelde techniek zit in de wijze waarop deze de oordopjes afstemt op de unieke vorm van jouw oor. Deze techniek stuurt namelijk een serie tonen de gehoorgang in waarbij de vorm hiervan met behulp van microfoons wordt geanalyseerd.

De klankaanpassingen worden per oor gedaan met behulp van slimme algoritmen waarbij de headphones target curve als uitgangsbasis dient. Deze curve kan nadien verder door de gebruiker worden aangepast op persoonlijke smaak. Het succes van deze recent verworven technologie zit voor een groot gedeelte in de toepassing van sensoren en software algoritmen. Dit gaat, zoals je zult begrijpen, niet zonder het verzamelen van persoonlijke biometrische data en dit vind ik in dit geval niet erg.

De toekomst kan veel goeds brengen voor de consument. Door haar lange medische achtergrond weet Masimo wearables met beproefde en vooral veilige materialen te fabriceren. Niet elke kunststof is namelijk even duurzaam in combinatie met het contact met de menselijke huid.

Dan hebben we het nog niet eens over het gebruik van schadelijke chemicaliën en weekmakers die in goedkoop vervaardigde oordopjes verwerkt kunnen zijn die bij langdurig dagelijks gebruik in de gehoorgang vrij kunnen komen. Dit heeft immers weer een ongewenst effect op de menselijke duurzaamheid als je begrijpt wat ik hiermee bedoel. Hierom prefereer ik zelf de keuze voor een -zeg- Denon oordopje ten opzichte van een variant die met een oostelijke wind in witte ongemerkte zakjes het land zijn ingewaaid.

Indruk van het hedendaagse Masimo

De afgelopen jaren hebben de merken onder de Masimo vlag in korte tijd significante veranderingen ondergaan. Hierbij zie ik vanuit mijn rol vele positieve ontwikkelingen. Bij Bowers & Wilkins zijn onlangs en sneller dan ik op had geanticipeerd nieuwe Signature modellen uitgekomen die, in mijn beleving, een significante verbetering in muziekbeleving bieden ten opzichte van de reeds gevoerde modellen. Marantz heeft een met de introductie van haar nieuwe versterker en receiverlijn een flinke sprong in geluidskwaliteit ondergaan. We hebben hiervan, onder andere, de Stereo 70, de Model 50 met de CD 50N en de Cinema 30 getest. 

Ondanks het feit dat er tijdens de conventie met geen woord over is gesproken, ben ik persoonlijk van mening dat Masimo met de acquisitie van Sound United een interessante investering heeft gedaan. Masimo is een bedrijf dat investeert in merken met specifieke technologie die passen binnen de strategie en kernwaarden van het bedrijf. Masimo is bovendien een vermogend genoeg om deze bedrijven met eigen vermogen over te nemen.

De merken in het hierbij groeiende merkenportfolio kunnen door elkaars sterke punten worden individueel worden verbeterd. Of dit nu het verhogen van de merklading betreft, de winstgevendheid of het implementeren van nieuwe technologie. De True Wireless Earbuds met de gepersonaliseerde geluidsbeleving biedt prachtige technologie voor toekomstige nieuwe hoofdtelefoons en de groepsbrede deling van het vernieuwde HEOS-platform, waar onder meer Marantz en Classé van profiteren, zijn hier mooie voorbeelden van. 

Ik zie persoonlijk een interessant businessmodel ontstaan die waarde toevoegt aan het bedrijfsmodel van Masimo, de individuele merken onderling en uiteindelijk in de gebruikerservaring van jou en mij. Wanneer Masimo als technologiebedrijf blijft investeren in waardevolle technologie en deze bedrijfsbreed deelt ten behoeve van een optimale gebruikerservaring, ontstaat er een sterk productaanbod waarbij de individuele merken op termijn zelfs op zelfstandige voet en met een eigen identiteit zouden kunnen voortbestaan.

De technologie van elk van deze bedrijven zie ik hier als de sleutel van het succes. Technologie is immers kostbaar om te ontwikkelen en uiterst kostbaar om te onderhouden. Dit is een realiteit waar meer en meer consumentenelektronicabedrijven mee worden geconfronteerd.

Wanneer het vermogende Masimo zich op de technologie en software blijft focussen en deze in een licentiemodel aan bedrijven uitgeeft, zie ik vooral voor de gebruikers van deze merken mooie ontwikkelingen aan de horizon verschijnen. Ik ben dus heel benieuwd wat we de komende van Masimo kunnen verwachten. Met de fijne gebruikservaringen van de nieuwste lichting producten ben ik in elk geval positief gestemd.

MERK

EDITORS' CHOICE