Jabra, een merk van de GN Group, zet een punt achter zijn deelname aan de massamarkt voor hoofdtelefoons. Zowel de Elite- als de Talk-productlijnen worden voor de lange termijn stopgezet. De onlangs gelanceerde Elite 10 Gen 2 en de Elite 8 Active Gen 2 zullen de laatste Elite-producten zijn die de fabrikant op de markt brengt.
De markt van hoofdtelefoons is overvol en Jabra stopt ermee
De investeringen die nodig zijn voor toekomstige innovatie en groei in deze zeer competitieve sector worden op de lange termijn niet gerechtvaardigd geacht vanwege de daaraan verbonden risico's. Dit kan ook eenvoudiger worden geformuleerd. Kennelijk heeft Jabra de afgelopen maanden niet de gewenste verkoopcijfers weten te behalen. Daarom zou de GN Group zich willen concentreren op meer aantrekkelijke markten waar de verhouding tussen investeringen en werkelijke inkomsten via verkoopcijfers naar verwachting lucratiever lijkt te zijn.
“Het besluit om de Elite- en Talk-productlijnen geleidelijk uit te faseren, maakt deel uit van ons streven om ons te concentreren op aantrekkelijke markten waar we winstgevende groei en hoge rendementen kunnen realiseren,” aldus Peter Karlstromer, CEO van GN Store Nord. GN is schijnbaar niet blij met het marktaandeel van Jabra. Of de aandeelhouders zijn ontevreden.
Hoewel Jabra naar eigen zeggen met de Elite-serie marktaandeel heeft weten te winnen in het segment van draadloze in-ear hoofdtelefoons, trekt het bedrijf zich toch terug. “De markten zijn in de loop van de tijd veranderd en we zijn nu tot de conclusie gekomen dat we geen redelijk rendement op onze investeringen kunnen behalen vergeleken met de vele andere kansen in onze hoor-, ondernemings- en gamingactiviteiten,” voegde Karlstromer toe. Ook de Talk-productlijn van Jabra wordt stopgezet.
GN is van plan de voorraad van de uitgefaseerde producten te verkopen en de verwachting is dat het overgrote deel tegen eind 2024 zal zijn verkocht. Bestaande bezitters hoeven zich geen zorgen te maken want de ondersteuning zal nog een aantal jaren worden voortgezet. De onlangs uitgebrachte Elite 10 Gen 2 en Elite Active 8 Gen 2 horen in elk geval technisch gezien bij de betere Bluetooth-oordopjes op de markt. Dat het oplaaddoosje ook als zender kan functioneren is een bijzonderheid waarmee het onderscheid met de concurrentie wordt gemaakt. Kennelijk is dat niet genoeg om goede verkoopcijfers te halen en aandeelhouders tevreden te stellen.
Moedermaatschappij GN Groep is ook actief in de medische technologiesector en richt zich op hoortoestellen voor mensen met gehoorverlies. De marges in dat segment zullen ongetwijfeld hoger liggen. Laten we eerlijk zijn, de hoofdtelefoonmarkt is overvol en de markt lijkt ook wel een beetje verzadigd, of in elk geval niet meer sterk te groeien. Wie een goede set draadloze in-ears koopt, kan daar wel een paar jaar mee vooruit. Het is doorgaans niet nodig om ieder jaar een nieuwe set oordopjes te kopen. Zoveel vernieuwing is er de laatste tijd niet meer. En wat langer met je spullen doen is echt beter voor de planeet. Het is dus ergens niet vreemd dat er nu ook fabrikanten zijn die zich terugtrekken van de markt. Beter om gecontroleerd terug te trekken en bestaande bezitters nog een tijdje te ondersteunen dan om plotsklaps failliet te gaan en klanten in de steek te laten.