NIEUWS

Hoe gaat het nu met het voormalige Twitter?

Gastauteur | 29 mei 2024

Het is inmiddels alweer ruim 18 jaar geleden dat Twitter werd opgericht. In het begin stond het bekend als de website waar alleen korte berichten van korter dan 140 karakters kon plaatsen, maar al snel werd het een van de meest gebruikte websites van het internet.

Externe bijdrage  dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL

De laatste jaren lijkt de populariteit van het platform sterk afgenomen te zijn. Deze afname in populariteit lijkt samen te hangen met de overname van het platform door Elon Musk, zo’n twee jaar geleden. In dit artikel onderzoeken we wat er precies gebeurd is met het platform sinds de veelbesproken overname.

Van Twitter naar X

Elon Musk, bekend van PayPal, Tesla en SpaceX, besloot iets meer dan twee jaar geleden om Twitter over te nemen. Hij kocht het platform het astronomische bedrag van 43 miljard dollar. Destijds was zijn ambitie om het net zo succesvol te maken als zijn andere bedrijven.

Meteen na de overname voerde Musk drastische veranderingen door. Twitter werd omgedoopt tot “X” en het iconische blauwe vogeltje moest plaatsmaken voor een logo van een simpel zwart kruis. Naast deze voornamelijk cosmetische veranderingen werden er ook meer ingrijpende beslissingen genomen. Bijvoorbeeld met betrekking tot het personeelsbestand en de contentmoderatie.

Veranderingen in contentmoderatie

Een van de controversieelste wijzigingen onder Musk was de versoepeling van de contentmoderatie. Deze verandering leidde tot een toename van extreme en haatdragende content op het platform. Veel gebruikers en adverteerders voelden zich er hierdoor niet meer thuis, wat resulteerde in een significante leegloop.

Afname actieve gebruikers

Sinds de overname door Musk is het aantal dagelijkse gebruikers van de X-app met bijna 23% afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van ExpressVPN. Deze daling is aanzienlijk, vooral in vergelijking met andere sociale media platforms zoals Facebook, dat in dezelfde periode slechts 0.6% van haar dagelijkse gebruikers verloor.

Adverteerders Keren X de Rug Toe

Naast de afname van gebruikers hebben ook veel adverteerders het platform verlaten. Adverteerders willen hun merk niet geassocieerd zien met extreme en haatdragende content, wat steeds vaker voorkwam op X na de wijzigingen in het contentbeleid. Dit heeft geleid tot een significante daling in advertentie-inkomsten, wat problematisch is voor de financiën van X, gezien het platform sterk afhankelijk is van deze inkomsten.

Conclusie

De overname van Twitter door Elon Musk heeft ingrijpende gevolgen gehad. De versoepeling van de contentmoderatie en de daaropvolgende toename van ongewenste content hebben zowel gebruikers als adverteerders verjaagd. Hierdoor is het aantal actieve gebruikers sterk gedaald en zijn de advertentie-inkomsten afgenomen. Of Musk erin zal slagen om X weer op de rails te krijgen, blijft afwachten, maar de huidige trends zijn allesbehalve positief.

Als je recent het gevoel had dat steeds minder mensen gebruik maken van X, dan had je het bij het juiste eind. De toekomst van het platform is onzeker en zal afhangen van hoe het management deze uitdagingen aanpakt.


EDITORS' CHOICE