Marantz heeft in het eerste kwartaal van 2024 haar nieuwe Marantz Cinema 30 home cinema receiver geïntroduceerd. De fabrikant betitelt deze AV-receiver zelf als de nieuwe referentie in Home Cinema. Dat belooft nogal wat. We gingen daarom aan de slag met een prachtig zilvergouden exemplaar ter review. Maakt deze imposante AVR de belofte van de fabrikant ook aan mij waar?
Marantz
Na zeven decennia heeft Marantz eigenlijk geen uitgebreide introductie meer nodig. Door de drang naar perfectie hebben de technici van Marantz de hifi en later ook de home cinema-componenten op een steeds hoger niveau gepositioneerd. Dankzij de kwalitatief goede bouwwijze, de fraaie styling en de goede klankeigenschappen heeft dit in oorsprong Amerikaanse merk inmiddels een respectabele reputatie verworven. Dankzij het hoge uitrustingsniveau, perfecte afwerking en het gebruiksgemak zijn de Marantz AV-componenten voor veel filmfanaten vandaag de dag een begerenswaardig einddoel als hart van de highend thuisbioscoop.
Nu introduceert Marantz dus de Cinema 30 AV-versterker die de SR8015, het veel geprezen geïntegreerde topmodel, vervangt. Wanneer ik de versterker op een mooie morgen van de koerier in ontvangst neem en deze niet veel later uit zijn kartonnen jasje neem, zie ik direct dat dit niet om zomaar een AV-receiver gaat. Dat beeld wordt versterkt op het moment dat ik de receiver in het kastje onder de televisie til. Jongens, wat een gewicht.
Dit gewicht wordt mede veroorzaakt door de flinke ringkerntransformator, de overvloedig toegepaste koperen afscherming, de koellichamen en de dertien discreet opgebouwde, van elkaar gescheiden uitgevoerde monolithische versterkingsmodules. Bovendien zie ik dat de techneuten, behalve te hebben gekozen voor hoogwaardige interne componenten, ook nieuwe functionaliteit hebben toegevoegd. Een van de meest spraakmakende veranderingen is misschien we de implementatie van Dirac Live.
Optisch is de Cinema 30 weer een echte Marantz. Het front heeft een minimalistische uitstraling en telt slechts twee draaiknoppen, de kenmerkende patrijspoortdisplay, een powerswitch en een 6,35 mm hoofdtelefoonaansluiting. Nieuw is de terugvallende omlijsting rond het centrale front. Deze heeft in tegenstelling tot de iets gebogen vormgeving van de vorige Marantz modellen nu een soort golfpatroon gekregen waarmee dit design perfect aansluit bij de huidige generatie geluidscomponenten.
Eerlijk gezegd moest ik even aan deze nieuwe styling wennen, maar na een paar weken voegt dit in mijn beleving net dat beetje extra exclusiviteit toe dat Marantz verdient. De links en rechts in het centrale front geïntegreerde verlichting benadrukt dit patroon en voegt exclusiviteit toe. Onder de bedieningsorganen is de AVR voorzien van een met olie gedempte klep waarachter vele bedieningsknoppen, een USB-poort en een ruim informatiedisplay schuilgaan. Dit is al jaren een feature waarmee de hoger gepositioneerde modellen zich onderscheiden.
Highend features en bouwwijze
Met de Cinema 30 vinkt Marantz zo ongeveer elk vakje op de wensenlijst van de fervente gamer en cinefiel af. Dankzij de 4K 120Hz resolutie, HDCP2.3, HDR, HDR10+, HLG, Dolby Vision en Dynamic HDR ondersteuning staat deze AV-receiver niets in de weg jouw beeldcontent in de hoogst mogelijke beeldkwaliteit op jouw OLED-televisie te tonen. De Cinema 30 biedt met DTS HD Master, DTS:X, DTS:X Pro, DTS Neural:X, DTS Virtual:X, IMAX Enhanced, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, Dolby Atmos Height Virtualisation, Dolby Atmos Music, Dolby Surround, Auro 3D én 360 Reality Audio de ondersteuning van vrijwel elk geluidsformaat. Er gaat letterlijk een hele nieuwe wereld voor je open. Hierbij kun je naar wens gebruikmaken van een van de vele geluidsverbeteraars die Marantz heeft ingebouwd. Ik zal het je echter besparen deze afzonderlijk te bespreken. Wil je hier van de hoed en de rand weten, dan verwijs ik je graag naar de website van Marantz en naar de gedetailleerde introductie van mijn collega Sinan Kökbugur.
Gamers zullen vooral gelukkig worden met de 8K 60Hz resolutie, lage latency en de vele scaling-functies, al zal de brede adoptie van 8K beeldschermen en -content nog wel even op zich laten wachten. Hoe hoog de resoluties ook zijn en hoe veel je aan up- of downscaling door de receiver laat afhandelen, maak je geen zorgen over de temperatuur van de interne chips. Het HDMI-board is namelijk voorzien van efficiënte koeling, zodat de beeldverwerkingschips altijd goed gekoeld blijven.
De gehele signaalweg van de Marantz Cinema 30 is modulair en discreet opgebouwd. In de voortrap maakt de Marantz traditioneel gebruik van de HDAM-SA2 Hyper Dynamic Amplifier Modules waarmee Marantz muziek al decennia met een aangename en delicate geluidskwaliteit voortbrengt. De elf gescheiden eindtrappen leveren een maximaal vermogen van 140 watt aan 8 ohm en maar liefst 250 watt aan vier ohm. Wanneer alle eindtrappen worden gebruikt, neemt het maximale vermogen uiteraard af, maar desondanks blijft de kracht onvervormd explosief.
De digitale sectie is voorzien van een krachtigste Analog Devices SHARC dual DSP-chipset en 32 bit ESS Sabre DAC's met speciaal ontwikkelde jitter-onderdrukking voor de best mogelijke weergave van digitale geluidscontent. Via het HEOS multiroom streamingplatform ondersteunt de Marantz Cinema 30 internetradio, bluetooth, AirPlay2, DLNA-netwerkstreaming en het streamen van commerciële muziekdiensten zoals Spotify Connect, Tidal, Amazon Music, Deezer, Napster en Soundcloud. Qobuz wordt op dit moment nog niet ondersteund. Uiteraard is de Cinema 30 ook geschikt voor het gebruik met Roon. Hierbij ondersteunt de Cinema 30 PCM resoluties tot 24 bit en 192 kHz en DSD tot 32 bit 5,6 MHz. Ook hier verwijs ik graag naar de website van Marantz voor meer technische informatie en de laatst toegevoegde streaming functionaliteit.
Installatiegemak
De achterzijde van de Marantz Cinema 30 AV-receiver toont een flink arsenaal aan analoge en digitale aansluitingen voor beeld en geluid. Er zijn zes vrij toewijsbare RCA-lijningangen voorhanden en ook beschikt de AVR over een volwaardige MM-platenspeler ingang. De DAC heeft twee optische en twee coaxiale S/PDIF ingangen. Achter het klepje op het front is ook nog een USB-audio ingang geplaats. Ook juich ik de aanwezigheid van een analoge component video ingang toe. Deze wordt tegenwoordig zo vaak vergeten terwijl er nog best veel consumenten zijn die deze ingangen graag gebruiken om content van oudere mediadragers af te spelen. Hiermee laat Marantz me zien dat deze zich bij de ontwikkeling van een nieuw highend model in de belevingswereld van de doelgroep kan verplaatsen.
Via de 13 luidsprekerterminalparen en de vier RCA-subwoofer uitgangen maak je vrijwel elke gewenste surround configuratie. Elk surround kanaal is ook als pre-out beschikbaar, inclusief twee lijnuitgangen voor zone 2 en zone 3. Zeven vrij toewijsbare hdmi-ingangen zijn beschikbaar voor Blu-Ray speler, settop box of game console, hdmi-uitgangen 1 beschikt over 8K HDCP2.3 met eARC, uitgang 2 over 8K HDCP2.3 en uitgang 3 stuurt in 4K uit.
Wat je ook op deze Cinema 30 aan wil sluiten, je hoeft nu niet meer om te pluggen wanneer je meerdere ultra highres bronnen wilt gebruiken. In combinatie met de vele ondersteunde besturingsprotocollen is de Cinema 30 dan ook perfect in te zetten als het ultieme controlecentrum voor beeld en geluid in thuisautomatiseringssystemen waarbij je alles aansluit en er na het plaatsen in een systeemrack verder niet meer naar omkijkt.
Nadat alle bekabeling is aangesloten zet ik de receiver voor de eerste maal aan waarna deze me direct in positieve zin weet te verrassen. De optiek en bediening van de installatie assistent heeft namelijk een flinke transformatie doorgemaakt. De grafische gebruikersinterface is al jaren van prima kwaliteit en ook de setup assistent heeft me nog nooit teleurgesteld. Marantz heeft dit al vele jaren heel goed op orde, maar is toch in staat geweest dit installatie en configuratieproces te vereenvoudigen en bovendien nog verder te verbeteren.
Nu word ik wederom stap voor stap meegenomen in de installatie, maar hierbij verschaft de Cinema 30 me nog meer detailinformatie over welke bekabeling ik waar moet aansluiten. Bovendien wordt de gebruikersinterface nu in full HD getoond. Zelfs wanneer je helemaal geen affiniteit hebt met techniek is het installeren van een indrukwekkende thuisbioscoop kinderspel met deze Marantz Cinema 30. Wanneer de AVR geheel gebruiksklaar is, geeft de installatie assistent mij een voorzet welke apps er beschikbaar zijn en via QR-codes op het scherm navigeert je eenvoudig met je telefoon naar de downloadlocaties. Het kost me dus geen moeite om de Marantz AVR Remote app, de Dirac Live app en de HEOS-app op mijn telefoon te installeren.
Ruimtecorrectie geperfectioneerd
Nadat alles operationeel is, besluit ik de receiver eerst een week zonder ruimte optimalisatie laten inspelen. Bij deze review maak ik gebruik van een 5.1.4 configuratie waarbij ik twee Polk Reserve R700 front, twee R200 surround, een R350 center en vier R900 hoogteluidsprekers gebruik. Mijn vloeroppervlak is zo'n 70 m2, waarbij ik gebruik maak van een enkele HTS10 subwoofer. Dat levert in de praktijk al meer dan voldoende aan sublaag om de katten de stuipen op het lijf te jagen. Al na een paar dagen merk ik dat de klank voller en evenwichtiger wordt. Stereoweergave krijgt een steeds beter geluidsbeeld en ook meerkanaalscontent wordt al met een uitstekende ruimtelijkheid weergegeven.
Vervolgens regel ik de Cinema 30 met Audyssey MultEQ32 in. Hiervoor gebruik ik de meegeleverde meetmicrofoon en de kartonnen standaard. De kalibratie via het overzichtelijke menu en de ingebouwde assistent geschiedt in een keer foutloos. Nadat ik de kalibratie heb afgerond ervaar ik dat het geheel beter in balans is. Bij Dolby Atmos en DTS:X content zit ik veel meer in een bubbel van geluid dan voorheen.
Nadat ik een week met volle tevredenheid met Audyssey heb geleefd, besluit ik de Dirac kalibratie uit te voeren. Hier heb ik in het verleden grijze haren van gekregen omdat met name de subwoofer bij een verkeerde gain-instelling foutmeldingen oplevert.
Gewapend met Dirac Live op mijn trouwe MacBook en de UMIK-1 USB-meetmicrofoon in de aanslag maak ik me op voor een eerste vechtscene met Dirac. Met name de eerdere AVR-modellen voorzien van Dirac leverden soms foutmeldingen door een oversturende subwoofer of een te zacht ingestelde subwoofer zodat het omgevingsgeluid overheerst. Hier heb ik bij het inmeten van de Cinema 30 voor het eerst geen hinder van ondervonden.
Wanneer ik alle luidspreker levels netjes evenredig met elkaar afstel en de meetprocedure afwerk verloopt het inmeten zonder foutmeldingen. Sterker nog: tijdens het inmeten van de subwoofer krijg ik een Whatsapp bericht binnen (zie piek in de midrange van de meetcurve), maar in plaats van een foutmelding wordt deze piek keurig weggepoetst door de Dirac algoritmes.
Belevingssessies met beeld en geluid
Na de succesvolle Dirac kalibratie ervaar ik een instant betere definitie, een sterkere 3D geluidsbubbel en een hogere geluidsbeleving dan met Audyssey. Zeker in het centerkanaal wordt spraak en zang duidelijker weergegeven waarbij ik geen gebruik meer hoef te maken van stemverbeteraars. Ook het sublaag ervaar ik met meer rust en een betere controle. Bij Audyssey kon de sub zich soms wat hinderlijk opdringen, terwijl ik me via Dirac nog wel eens afvraag of de sub überhaupt wel aanstaat, tot het tegendeel bij een flinke explosie in de filmcontent wordt bewezen.
Ik heb verschillende speelfilms, muziekfilms en liveconcerten met deze Marantz Cinema 30 bekeken en ben onder de indruk van de geluidsbeleving die ik met de door mij gebruikte Polk Reserve luidsprekerlijn ervaar. Marantz adviseert zelf de combinatie met de 700-serie van Bowers & Wilkins. Hiermee zal vooral tweekanaals stereocontent met meer precisie en neutraliteit worden weergegeven. De versterker is, meer dan de gebruikte luidspreker, bepalend voor de uiteindelijke geluidskwaliteit.
Gezien de geluidskwaliteit die deze Cinema 30 uit deze Polk Reserves perst zegt heel veel over de bouwwijze, kwaliteit en stabiliteit van de eindversterking in deze nieuwe Marantz Cinema 30 AV-receiver.
Een van de meest indrukwekkende ervaringen beleef ik met het live concert van Hans Zimmer in Praag. Behalve dat de podiumbezetting een aangename aanblik biedt is de geluidskwaliteit van superieur niveau.
De snelheid waarmee de kenmerkende klanken van de geëlektrificeerde cello worden weergegeven zetten de zintuigen helemaal op scherp. Een van de meest indrukwekkende elementen voor mij is wel de intensiteit waarmee de bassist de snaren van haar bas geregeld met een plectrum aanvalt. Drums en percussie hebben een impact waarmee je naar dit spektakel wilt blijven kijken. De combinatie van het orkest in de achtergrond en de ultra lage tonen van de synthbas legt een heerlijk fundament in de ruimte en laten me tot aan mijn kruin onderdompelen in de meesterlijke muzikale wereld van Hans Zimmer. De ruimtelijkheid en de overweldigende, haast bombastische muziekbeleving laat alle sterke punten van de Cinema 30 optimaal uit de verf komen.
Naast formidabele surround eigenschappen beschikt de Marantz Cinema 30 ook over een uitmuntende kwaliteit bij stereo weergave. Ditmaal grijp ik naar Oud en afgedankt van het album ‘de waarheid’ uit 1996 van Marco Borsato. Dit nummer wordt met een droge, neutrale en vooral energieke punch aan me gepresenteerd.
De kracht in het laag en sublaag is zalig. De snelheid, openheid en het raffinement waarmee de midrange en topend worden weergegeven kan zich meten met de betere hifi versterkers van dit moment. Het stereo geluidsbeeld is ruimtelijk en stabiel zoals ik zelden bij een AV-versterker heb ervaren. Piano wordt met realisme neergezet zonder deze groter of voller te maken. Een lastig instrument waarmee de Cinema 30 geen moeite lijkt te hebben. De stem van Borsato wordt op hoogte van de mond smal in het midden neergezet. Het gewicht van de stem komt overduidelijke uit het middenrif en wordt met een realistische omvang 30 centimeter lager in het geluidsbeeld weergegeven. Dit is een eigenschap die ik niet heel vaak bij highend hifi sets beluister, laat staan bij een AVR.
Dat Marantz zich niet uitsluitend richt op filmliefhebbers blijkt wel uit de interne configuratie van de Cinema 30. Voor de liefhebbers van analoog vinyl hebben de technici ervoor gekozen een kwalitatief goede RIAA-voorversterker te implementeren. Wij hebben de phonostage getest met een Rega Planar 3 platenspeler voorzien van het Exact MM element. Hiermee levert de Cinema 30 een muzikaal, ruimtelijk en dynamisch plaatje dat je gelijk pakt. Deze goede, maar redelijk basic uitgevoerde phonostage is uitsluitend geschikt voor het gebruik met moving magnet elementen.
Voor de meeste platenspelers en muziekliefhebbers zal deze voorversterker in de praktijk ruim voldoende zijn. Hiermee presenteert de Cinema 30 zich als een perfecte totaaloplossing voor zowel film als muziekliefhebbers.
Oordeel
Nadat ik enkele weken met de Marantz Cinema 30 heb mogen spelen is het moment aangebroken dat ik deze weer moet inleveren. In deze iets langere reviewperiode zijn me een paar zaken opgevallen die me in positieve zin hebben verrast. De geluidskwaliteit waarmee de Cinema 30 entertainment weergeeft is van een kwaliteitsniveau waarop ik niet had gerekend. De meerkanaalsgeluidsbeleving na het inmeten via Dirac Live is intens en laat me helemaal in de driedimensionale geluidsbubbel opgaan.
De detaillering en definitie in het midhoog is zodanig goed dat er geen aanvullende stemverbeteraars ingeschakeld hoeven worden om alle dialogen te kunnen verstaan. De ‘30’ levert zelfs zonder subwoofer een diep en intens sublaag. Met gebruik van een subwoofer wordt deze haast onhoorbaar ingeregeld waarmee deze uitsluitend laat voelen dat deze wordt aangesproken.
Dankzij de interne 13.4 opbouw en de flexibiliteit van toewijzing van de individuele versterkers configureer je de Cinema 30 eenvoudig met de installatie assistent tot een 5.4.6, 7.4.4, 9.4.2 of 11.4 surroundconfiguratie. Hierbij worden de vier subwoofer uitgangen, naar wens, individueel aangestuurd. Kies je ervoor om de frontluidsprekers via bi-amp configuratie aan te sturen, dan is dit ook mogelijk. Voor een optimale flexibiliteit levert elke identieke eindversterker een gelijk uitgangsvermogen. Hiermee is er geen verschil in klank, grootte of gewicht van een bepaald geluid dat driedimensionaal in de ruimte wordt weergegeven. Bij normale geluidsvolumes zullen de koellichamen voor voldoende koeling zorgen. Mocht het vermogen flink worden opgevoerd, dan staan er nog ventilatoren voorhanden om de eindtrappen van een koele luchtstroom te voorzien. Hoe luid ik ook tijdens de reviewperiode heb gespeeld, de ventilators hebben geen moment van zich laten horen.Â
Een van de belangrijkste eigenschappen van deze Marantz Cinema 30 is de geluidskwaliteit van tweekanaals stereoweergave. De meeste AVR’s kunnen een heel mooi bioscoopeffect neerzetten, maar vallen dikwijls door de mand wanneer deze muziek in stereo weergeven. Vaak klinkt de muziek te vlak of juist te dik. Soms is de klank prima in balans, maar heeft de AVR een beperkte capaciteit om een realistisch geluidsbeeld weer te geven waarmee de uiteindelijke stereobeleving tegenvalt. Ikzelf ervaar de beste muziekbeleving wanneer ik de Pure Direct functie inschakel, waarbij alle toonregelingen, verbeteraars en ruimte correctiesystemen worden overbrugd. Natuurlijk schakelt de Cinema 30 bij een door jou geselecteerde muziekbron naar de laatst gebruikte luidsprekerconfiguratie en klankinstelling. Hierbij is het dus een eenmalige bezigheid om dit voor elke muziekbron in te regelen. Hiermee biedt deze Marantz Cinema 30 het allerbeste van twee werelden. Hifi én home cinema.
Conclusie
De Marantz Cinema 30 home cinema receiver beschikt over zo ongeveer alle belangrijke features waarvan zelfs de meest verwende filmliefhebber en gamer zal watertanden. De toevoeging van Dirac Live biedt een duidelijke stap voorwaarts wanneer je overweegt jouw oude Marantz te verruilen voor deze Cinema 30.
Met de Marantz Cinema 30 slaat de fabrikant een belangrijke brug tussen kwalitatief hoogwaardige beeld- en muziekcontent. Hiermee classificeert deze nieuwe Cinema 30 zich als dé referentieklasse voor veeleisende film en muziekliefhebbers.Â
Marantz Cinema 30
4.499 euro | marantz.com
Beoordeling 5 / 5