NIEUWS

Spotify is verheugd over de aanstaande inwerkingtreding van de Digital Markets Act (DMA)

Op 7 maart 2024 treedt de Digital Markets Act in werking. Dit betekent een verlies aan macht van grote bedrijven, zoals in dit geval Apple. De DMA - een stuk wetgeving van de EU - betekent een betere Spotify voor artiesten, makers en gebruikers. Apple kan straks niet meer standaard 30 % commissie heffen op alles wat Spotify wil aanbieden.

Digital Markets Act per 7 maart 2024

“Wat is één van de belangrijkste klachten over Spotify? Het is eigenlijk iets dat tot nu toe buiten onze controle lag: de mogelijkheid om naadloos te abonneren op en dingen te kopen via Spotify op je iPhone. Consumenten vragen ons al jaren over de doodlopende wegen, het gebrek aan informatie en de eindeloze hoepels waar we doorheen moeten springen alleen maar om een abonnement of audioboek te kopen. Maar vanaf 7 maart a.s. zal dat veranderen als je in de Europese Unie woont. Nu de Digital Markets Act (DMA) wordt uitgerold, staat uw Spotify op het punt een stuk beter te worden , en dat betekent meer mogelijkheden voor ontwikkelaars en makers overal ter wereld,” aldus de persverklaring van de Zweedse streaming-dienst Spotify.

Spotify vervolgt: “jarenlang had Apple, zelfs in onze eigen app, deze regels waarbij we je niet konden vertellen over aanbiedingen, hoeveel iets kost, of zelfs waar of hoe je het kon kopen. Eigenlijk wel te gek voor woorden. De DMA betekent dat we eindelijk details kunnen delen over deals, promoties en voordeligere betalingsopties in de EU. En een eenvoudigere ervaring voor de gebruiker betekent goede dingen voor artiesten, auteurs en makers die hun publiek willen uitbreiden met luisteraars, concertbezoekers en fans die van audioboeken houden. Bovendien, dit alles kan nu plaatsvinden zonder de last van een verplichte belasting van 30 % die door Apple wordt opgelegd. Dat is namelijk verboden onder de DMA.”

Voor Spotify biedt dit naar eigen zeggen enorme kansen. Vanaf 7 maart a.s. kan de gebruiker de volgende dingen verwachten van Spotify: 

  • Directe communicatie in de Spotify-app over abonnementsaanbiedingen, upgrades, productprijzen, aanbiedingen en promoties.
  • Duidelijke communicatie in de Spotify-app over nieuwe producten die te koop zijn, promotiecampagnes, superfanclubs en aankomende evenementen, ook wanneer items zoals audioboeken in de uitverkoop zijn.
  • Naadloze en veilige in-app-betaling
  • Met een paar eenvoudige klikken een Premium-abonnement of een audioboek kopen, of naadloos upgraden van Individueel naar een Duo- of Familieabonnement om geld te besparen
  • Op dit moment kan Spotify niet upgraden van Gratis naar Premium in de app en mag het naar eigen zeggen niet eens vertellen hoeveel de verschillende abonnementen kosten, hoe je geld kunt besparen of waar je ze kunt kopen. Dat is vervelend. Voor iedereen die in de EU woont, staat dit op het punt te veranderen.
  • Direct een luisterboek kopen, d.w.z in de groeiende lijst van markten waar we audioboeken aanbieden, kun je voor het eerst de prijs van een audioboek zien tijdens het browsen, het gemakkelijk kopen en snel beginnen met luisteren.
  • Andere Spotify-apps downloaden naar een iPhone
  • Dankzij de DMA komen er in de toekomst superfanclubs en alternatieve appstores, waarin makers de mogelijkheid krijgen om Spotify for Artists of Spotify for Podcasters veilig rechtstreeks van Spotify’s website te downloaden en dat is volgens Spotify nog maar het begin. 

DMA geldt alleen voor Europa (d.w.z. Europese Unie)

Spotify sluit zijn persverklaring af met de mededeling dat het gevecht (met Apple) nog niet is afgelopen. Voor gebruikers van Spotify buiten Europa verandert er immers niets. Buiten Europa zullen gebruikers nog frustrerende wegversperringen blijven tegenkomen vanwege de volgens Spotify belachelijke regels van Apple. Dat is de reden waarom ontwikkelaars overal ter wereld andere regeringen blijven vragen om hun eigen wetten, zoals de DMA, door te voeren. Net als Spotify willen ze hun klanten de beste gebruikerservaring bieden. “We zullen blijven vechten omdat vrijheid van poortwachters meer keuze voor consumenten betekent en een positieve impact voor artiesten, auteurs, makers en ontwikkelaars overal ter wereld,” aldus Spotify.


EDITORS' CHOICE